solvebring
Superhero
Jo, det funkar det också. Om inte annat blir saker och ting mycket snabbare om tärningen i sig direkt kan tala om ditten eller datten.Han said:En enklare variant är att den som slår högst vinner. Lyckade slag går före misslyckade. Han har 5 i Smyga medan solve har 8 i Upptäcka fara. Han är kass och slår 7 men solvebring misslyckas också. Dock slår han 19 och vinner över Han.solvebring said:solvebring ska smyga förbi Han. solvebring har CLB 12 i Dold förflyttning och Han (för närvarande) CLB 13 i Upptäcka fara. solvebring slår 5 och lyckas. Därav modifieras Hans chans för att upptäcka detta med solvebrings differens: 7 (12 - 5 = 7). Han har då CLB 6 (13 - 7 = 6). Han slår 11 och misslyckas. solvebring smyger förbi utan att avslöjas.
... Kort sagt, man får då med nöjet att rulla tärning, vilket de flesta trots allt verkar gilla. Plus att man slipper tänka alltför mycket eller glo på en tabell.
/Han som föredrar det där sättet framför allt annat
Förövrigt fick jag just en tanke. Man vill ju att skicklighet ska spela roll. Är man bra så ska det ju märkas också. Så i situationer där man försöker att göra något mot den andra så tar man differensen mellan värdena innan slaget. Därmed får den som är bättre fördel... Eller tänker jag baklänges nu (ärlig fråga)?
Alltså, solvebring köpslår med Han. Han är duktig i affärer och har 16 i Köpslå. solvebring är inte så duktig utan har bara 11. Differensen mellan de båda parterna är 5. solvebring som är den sämre får -5 på sitt slag. solves CLB blir då 6 medan Han, som är överlägsen affärsmän, har CLB 16.
Eller blir det bara dumt och orättvist? Min tanke är dock den att om man hela tiden ska blanda in tärningen så kommer det oftare an på "tur med tärningen" än hur skicklig rollpersonen faktiskt är. Man ska ju trots allt dra fördel av att bli bättre...?