Bassejr
Hero
I BRP används som "Optional" regel ett system med "base chance bonus" baserat på grundegenskap, där en skill delas in i en kategori som har en Major grundegenskap och två minor grundegenskaper. En skill får en större bonus relaterad till sin Major grundegenskap, och en mindre bonus relaterade till sina två Minor grunegenskaper (Mins inte exakta siffrorna). Jag husreglade i en lite casual postapokalyptisk western kampanj att man hade 3*grundegenskapen isina "Class" skills, eller yrkesfärdgheter, och började med 1*grundegenskapen i alla nya färdigheter man plockade på sig. Vi husreglade också om ett system för att succesivt öka sina grundegenskaper beroende på hur mycket man ökade sina färdigheter med experience checks.Demohund said:Det diskuteras en del kritik mot BRP/DoD gällande att grundegenskaperna har så lite inflytande på skillsen att man nästan lika gärna kan skippa dem.
Kan man inte göra så att man använder en form av erfarenhetspoäng som erhålls genom äventyrande och mellan äventyren så har man möjlighet att växla in 1 poäng mot att höja sin skill och höjningens storlek beror på de grundegenskaper som ligger till grund för färdigheten.
Säg att färdigheten Smyga bygger på DEX + INT, då lägger man ihop bägge dessa värden och delar med 2 (10 dex och 15 int = 13). Dessa 13 poäng är alltså så mycket som färdigheten höjs i % och man kan max höja en färdighet 5 gånger.
Som ni förstår blir höjningarna rätt stora men poängen ska vara desto svårare att införskaffa. Det som är bra med detta är att man fortfarande kan välja att bli bra i vilken färdighet som helst, men resultatet av träningen blir helt avhängig personens grundegenskaper.
För att få en bra BAS vid skapandet av rollpersonen tänkte jag mig att man från början får en bas som är bägge grundegenskaperna tillsammans, alltså i exemplet ovan så har personen 25 i färdigheten Smyga från början och efter första höjningen 38%.
Vet inte om detta finns i nån version av BRP men tyckte själv att det var rätt smart.
Min poäng är att det går att lösa att grundegenskaperna inte är automatiskt avgörande. Det skulle jag säga är ett av de mindre problemen med BRP systemet, som jag förövrigt tycker är ett helt ok och sälsynt stabilt system.