Borterstmark

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
> ”Ah, tjänster och gentjänster? Vad sägs om att ni får detta fina exemplar av Jack Londons ”skriet från vildmarken” om ni visar vägen? Det är en klassiker!”

1693413193817.png

  • Du försöker förhandla. Du har 50% chans att lyckas (grundchans: 30%, föremålsbonus: +20%). Du slår 25 vilket innebär att du lyckas!
Du viftar förföriskt med det vältummade exemplaret. Loco och Skoter sneglar skeptiskt på varandra, men Tjorven skiner upp.

– Åh! Är det Mathilda Drangels översättning från 1907?
– Nothing less, svarar du, och passar på att demonstrera din lediga traktering av Chaucers och Shakespeares språk.
– Det är en deal! Säger Tjorven innan någon annan hinner yttra sig.

Loco blänger irriterat på sin flickvän, men finner sig snabbt i situationen.

– All right, tjifen... skare va så skare va. Vill du ha skjuts bort till kåken, eller räckere me'n vegbeskrivning?
  • Du har blivit av med pocketutgåva av Jack Londons Skriet från vildmarken.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
> Jag vill ha skjuts!

Frame 9.png

– Dåså! Den här vegen, tjifen!

Loco tar ledningen, och ni lämnar pizzerians dunkel och kommer ut i den milda norrländska sommarsolen. Loco riktar stegen mot en illa åtgången volvo, årsmodell äldre, som står parkerad vid kanten av busstationens vändplan.

– All aboard the Locomobile!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
> "SHOTGUN" vrålar jag och sätter mig i passagerarsätet fram.

Frame 10.png

Loco trampar på gasen, och så bär det av.

Det dröjer inte länge förrän ni lämnat Borterstmark tätort, knappt värd namnet, bakom er. Färden leder längst en vindlande grusväg in bland mörka granar och björksnår, förbi ensliga gårdar som kurar ihop sig bland träden, och snart tar även gårdarna slut och den tysta skogen omsluter er.

Vägen fortsätter dock, och efter kanske tjugo minuters skumpande färd tvärnitar Loco, vänder sig mot dig och säger,

– Då var vi framme, tjifen.

Först tror du att han driver med dig, för här finns bara skog på bägge sidor av vägen; men plötsligt får du syn på en takås och en skorsten som höjer sig inne bland snåren på vänster sida.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
> Jag frågar gänget om det finns några faror här i skogarna

Frame 11.png

– Du menar asså att du 'nte... vet? Frågar Loco med höjt ögonbryn.
– Vet vaddå? frågar du glatt.

De tre vännerna utbyter hemlighetsfulla blickar. Till slut piper Tjorven upp:

– Det här huset... Sundströms ödekåk... det är... hemsökt, eller nåt.
Jag hade en polare som försökte bryta sig in här på fyllan, bryter plötsligt Skoter in med tordörnsstämma. Dom hitta han tre vecker senare, uppsliten från kuken till nyllet.
– Bängen sa atte va en björnattack, tillägger Loco. Men vem vet...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
> Jag frågar om de vill följa med och titta på huset.

Frame 12.png

– Aldrig i livet, tjifen! Ja må va Loco, men loco e ja 'nte!

De andra två mumlar instämmande.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
> Fråga Loco om gänget har några fröer att sälja.

Frame 13.png

– Fröer? Va tusan yraru om, tjifen? Ser vi ut som en blomsterhandel eller nåt?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
> Jag tackar för skjutsen, kliver ur bilen och ser mig omkring.

Frame 14.png


Skogen ruvar mörk omkring dig. Inte ett fågelkvitter hörs – förutom vinden i trädkronorna och tomgångsputtrandet från volvons motor är det helt tyst. Du stirrar in bland snåren och trädstammarna på vänster sida. Efter ett tag fäster sig din blick på en övervuxen, knappt synlig stig som vindlar sig in i vegetationen, i riktning mot huset.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Tar fram ficklampan så att jag har den till hands. Följer stigen.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
> Tar fram ficklampan så att jag har den till hands. Följer stigen.

Frame 15.png

Du tränger dig fram genom snåren. Snart kan du ana huskroppen skymta mellan grenarna framför dig. Trädstammarna ger vika, och du står på en övervuxen gårdsplan och blickar upp mot den förfallna byggnaden.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Går fram och kikar in genom fönstret.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Använder multiverktyget för att pilla bort spikar och lossa en bräda så att jag kan titta in.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
> Använder multiverktyget för att pilla bort spikar och lossa en bräda så att jag kan titta in.

Frame 17.png
  • Du försöker vara händig. Du har 50% chans att lyckas (Grundchans 30%, föremålsbonus +20%). Du slår 67, vilket innebär att du misslyckas.
Brädorna är inte fastspikade, utan fastskruvade med skruvdragare. Du försöker skruva ur skruvarna med skruvmejseln på ditt multiverktyg, men skruvarna är så gamla och rostiga att mejseln inte får fäste i spåret.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,288
Går fram till dörren och öppnar försiktigt
 
Top