Nekromanti Bästa serierna

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Vitulvs favoriter

Det finns en asbra Strontium Dog / Judge Dredd crossover. Den är både rolig, smart och snygg. Och lite spännande också, fast Dredd är mycket tråkigare än coola Strontium Dog.
Jag läste den i nåt nummer av 2000 AD eller vad i sjuttsingen den där tidningen nu heter. Det går f.ö jävligt mycket skitserier i den blaskan också, mellan Strontium Dog och Dredd-grejjerna.


/Jonas, väntade på att någon skulle nämna Strontium Dog
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Tintin

tintin i kongo finns faktikst i tre eller fyra versioner
de två-tre första var faktiskt helt fel även för den tiden då det gavs ut...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Vitulvs favoriter

För övrigt så är jag väldigt svag för Fantomen . Men jag låter bli att motivera det

du behöver inte skämmas alla har väl någon gång i livet varit svaga för lila män i tajta trikårer
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Asch, jag älskar verkligen serier. Jag har så många favoriter så det finns inte... men jag kan ju skriva ned några som jag inte sett någon annan nämna i den här tråden;

Daredevil - Typhoid Mary-arcen
Alla snackar om Frank Millers Daredevil, och okej att det var han som plockade fram hela biten med hans förhållande till sin far och till katolicismen och kvinnorna, men det var Ann Nocenti som tog det till sin spets.
De flesta anser att både Nocenti och Miller gjort bättre Daredevil än Typhoid Mary-arcen, men det är faktiskt min absoluta favorit. Typhoid Mary är så fruktansvärt obehagligt sinnessjuk, och hennes inflytande över både Daredevil och Kingpin är bara så himla härligt. Det oväntade slutet (synd att Nocenti var tvungen att sänka sista delen med den där hemska Inferno-crossovern, blöh) som verkligen chockar en är underbart. John Romita Jr har aldrig tecknat bättre (suveränt tuschad av Al Williamson). Bland det bästa jag läst i serieväg.

Sandman - The Dream Hunters
Inte en vanlig serie egentligen, utan mer av en illustrerad novell. Niel Gaiman besöker den japanska berättartraditionen och presterar verkligen bra. Smakfullt och vackert illustrerad av min gamla idol Yoshitaka Amano. När jag hörde talas om att de två skulle jobba ihop grät jag nästan av lycka.

Spiderman - Torment, Masques, Perceptions & Sub-City
Jag har aldrig förstått anklagelserna mot Todd McFarlane där det hävdades att han inte kunde skriva historier. Okej, han är ingen Gaiman eller Dave Sim och Spawn spårade verkligen ur efter bara ett 30-tal nummer, men när han fick fria händer med Spindelmannen, då blev det bra. Torment är verkligen tortyr att läsa. McFarlanes mörka teckningsstil hjälper ångesten och paniken att krypa ur sidorna på ett sätt jag sällan sett i Marvel-sammanhang. Perceptions slag mot mediekaruseller och hantering av mänsklig ondska är så smutsig att det inte är sant. Masques och Sub-City tolkar om hela superskurk-grejjen på ett mycket imponerande sätt. Todds Spiderman är bomben.

Sandman Mystery Theatre
En serie jag ramlade på av misstag i jakt på Gaimans Sandman. Ett misstag som blev till glädje för mig! 20-talet på dess smutsigaste vis, med en av serievärldens coolaste hjältar (Sandman är ju verkligen allt spindelmannen skulle varit om spindelmannen inte behövde dras med en töntig dräkt och töntiga krafter). En underskattad och bortglömd pärla.

Camelot 3000
Inte så himla bra egentligen, en konstig sci-fi-tolkning på Kung Arthur-myten med (tv-serien)V-känsla. Eller nåt. Men jag gillade den jättemycket när jag var liten, så jag nämner den ändå. Skulle vara bättre om den inte var så ruschad och ostrukturerad.


Usch, jag skulle kunna fortsätta i evigheter... har varken nämnt Pirinens grejjer, eller Rocky, eller nåt från japan eller europa ö.h.t (eller ja, Sandman - The Dream Hunters är ju på sätt och vis både engelsk och japansk vid närmare eftertanke). Jag råkar dessutom gilla 90% av det som nämnts i tråden hittils (och resten har jag inte läst).
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Rumpsparkarserier!

Ingen inbördes ordning:

Usagi Yojimbo - Ty den är hård, rolig och spännande i samma album oftast. Kontrasten mellan de ulliga djuren och det kalla stålets lag blir underbar.

Kane - Polisseriernas polisserie. Kane är i stort sett den ende ärlige mannen i New Eden, och oftast är måste han se upp för sina kollegor än för skurkarna. Enkelt ritad i svartvitt där det man inte ser är det viktiga.

Scene of a Crime - Noir i nutid. Grym. En privatdeckare som får stryk av alla och envar och har en gammal gubbe som hjälpreda.

For Queen and Country - När kalla kriget tog slut är agenters liv inte lika svartvitt längre. Om nutidens James Bond som rör sig i en gråskala gråare än en... gråsten.

Eagle - Politisk thriller. Mums, om hur en amerikansk president skapas. Fina teckningar och najs intrig.

Tintin - För Haddocks skull.

X-Day - Nu manga (ny i väst i alla fall) om fyra misfits som får för sig att spränga sin skola för att de inte tål att gå i den längre.

Whiteout - Antarktis. En kropp hittas mördad. och den ende lagmannen är en US Marshal utan vapen, utan ledtrådar och med resten av sydpolens befolkning mot sig. Spännande och framför allt väldigt vitt.

Kan säkert komma på fler, men det är de som jag läst nu den senaste... veckan o_O


Storuggla, läser mycket när han är sjuk
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Barcelona
Tintin och fördomar

Fram till Tintinalbumet "Blå lotus" vältrade Hergé sig gärna i fördomar. Han skrev ju en lättsam äventyrsserie och behövde knappast ta någon hänsyn till fakta: de fördomar han gav uttryck för i sina serier delades ändå av merparten av hans läsarskara. I och med att han förklarade sina avsikter att skriva "Blå Lotus" var det dock några östasienexperter som kontaktade honom och övertalade honom att skippa fördomarna och göra efterforskningar om det område han skulle skriva om. Därefter var han betydligt mer nyanserad i sina skildringar av fjärran folkslag.
 
Top