Nekromanti Bästa krigaren?

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Jag anser att den bäste krigaren är den som ej behöver döda! Låt mig citera Stephen Donaldson i detta:

Skada ej där fasttag räcker;
såra ej där skada räcker;
stympa ej där såra räcker;
och döda ej där stympa räcker;
störste krigaren är den som ej döda måste.


Nå??
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Äran ??

Ära är väll ett mål att sträva efter, pengar är ett annat.

Får jag då fråga varför du driver "ära-temat" genom en hel tråd, om det bara är ett mål en karaktär kan sträva efter?

/Azagthoth
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Men hallå! Ritter och riddare...

>>>Och hallå! Vad är det för "häftigt" med att döda oskyldiga kvinnor, eller skära upp magen på gravida kvinnor för att se om fostret är ett barn från djävulen. Vad är det för ärofullt med det? För det var precis det som korsriddarna höll på med!>>>>>>>>>

Jag är nog lite osäker på om alla korsriddare roade sig med det.... Men jag kan dessutom tänka mig att innan de överhuvudtaget kom så långt som till kvinnfolk så fick dem slå sig igenom en hel del hedningar (inte misstolka ordet, slå upp det först och sedan kan vi snacka om det) som gärna pucklade på dem.

Visst korsriddarna var långt ifrån ärorika, deras anledning till vad dem gjorde var nog den starkaste men samtidigt den mest svaga. Att tro på den kristna guden kan inte varit lätt och dessutom bli hjärntvättade till att tro att allt ont fanns i hedna länder som förpestade deras (riddarnas) Jerusalem... Men en stor drivkraft var nog ändå att somliga (höga präster, ädlingar och kungar) ville ha pengar och MAKT...

Nåväl, trots allt var inte alla riddare korsriddare. Det var under en kortare (allt är relativt) som korsriddarna var ute på dem riktigt stora korstågen. Och det har funnits riddare som nöjde sig med att förtrycka bönder på hemmaplan. *ler elakt*

Men viktigast... Det är väl ändå upp till oss hur vi tolkar och gestaltar riddarna. Så jag kvarhåller mig med smått romantiserade ideal. Med undantag av en och annan rovriddare...

Lady Silver Wolf
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Men hallå!

Japp, håller meddig att det är en del mobbning av dvärgar och alver.
Det är väll inte så konstigt att de kallas för stenfolket. De är ju nästan mer kända för sina byggnadskonster.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Äran ??

Själv anser jag att äran ligger i att våga riskera och/eller offra allt för något man tror på...
(Inklusive sitt liv om så krävs.)

Själva genomförandet är inte så viktigt IMO.
"Don't let your consience prevent you from doing what is right!"


/Bjorn
 

Bombadill

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
57
Location
Hörby
Vilken krigare som är "bäst" går nog inte riktigt att avgöra, däremot kan man tycka olika krigartyper är bra beroende på hur man spelar. Min mening är att en lönnmördare är bäst. Dom e så balla när dom gör ner sina motståndre utan att de märker det :gremsmile: Fast en barbarkrigare kan också vara ganska latjo att spela.

/Bombadill den ondaste vinner...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Äran ??

Får jag då fråga varför du driver "ära-temat" genom en hel tråd, om det bara är ett mål en karaktär kan sträva efter?

Jag driver det av den enkla anledningen att jag vill veta vad andra ser & tycker om saken.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Skada ej där fasttag räcker;
såra ej där skada räcker;
stympa ej där såra räcker;
och döda ej där stympa räcker;
störste krigaren är den som ej döda måste.


Jag får nästan säga at det är grymmare att stympa "motståndaren" än att döda honom.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Faktum är att en skadad krigare är kostsammare än en död. Därför bygger också mer av dagens moderna vapensystem mer på att skada än att döda.

Riddaren
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Äran ??

Och du tror att det är någon som finner det ärofyllt att hugga ner någon bakifrån?

/Azagthoth
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Dessutom tar det två män att bära bort han till läkaren.

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Äran ??

om man har yrken lönnmördare så har man väll något mindre skruppler än om man slåss man mot man.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Men hallå!

Låter som min favoritkäpphäst om fantasygenrens ohjälpliga klyschighet...
Det är väl därför som det fantasyspel jag gillar nästan allra bäst, Lace & Steel, är det som ö h t inte befattar sig med de klassiska fantasyraserna utan kör på kentaurer, satyrer och harpyor som de viktigaste/största icke-mänskliga folkslagen...

mvh
Örnie
PS Och varifrån kommer den superklyschiga idén om att alla dvärgar har skägg, och att de blir så oerhört förolämpade om man rakar av dem skäggen? Mycket kan man klandra Tolkien för, men inte just det väl? ;-) DS
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst, det är ju logiskt. Men fortfarande så tycker jag att dte är mer brutalt att "bara" stympa honom än att döda honom.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Äran ??

om man har yrken lönnmördare så har man väll något mindre skruppler än om man slåss man mot man.

Det låter som om du talar om karaktärer, inte resonerar utifrån ditt eget perspektiv. Själv är jag absolut pacifist, men jag kan spela väldigt våldsamma karaktärer i rollspel. Bara för att jag tycker det är roligare att spela en karaktär med yrket lönnmördare än krigare betyder väl inte att jag har mindre skrupler? Jag brukar tycka om de karaktärer jag gör, vilket betyder att jag inte vill att de skall få ett svärd genom magen. Detta genomförs enklast genom att:

1. Slåss så lite som möjligt
2. Fly så mycket som möjligt
3. Ta mina chanser

Med den tredje punkten menar jag att det är lättare att neutralisera en person som inte kan försvara sig, alltså anfalla någon bakifrån.

/Azagthoth
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Äran ??

Krille skrev nästan exakt samma sak som jag tänkte skriva men han hann först...
Det man möjligen kan tillföra är förstås att det visst kan vara ärofullt att hugga ned någon bakifrån om man har en annan definition på vad ära är än den gängse. Det kan t ex ses som ärofullt att vinna till varje pris...
Vi tänker gärna på de gamla vikingarna som uppfyllda av den hederliga man-mot-man-stridens ideal (åtminstone i sagorna), men i sagorna förekommer det ju minst lika många exempel på hjältar man beundrar just för att de klarat sig ur situationer med list och "fusk" istället för öppen strid...och det gjorde dem bara mer "ärofulla", eftersom de besegrade sina dumma fiender med ett minimum av ansträngning...

mvh
Örnie
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Re: Äran ??

Till exempel den killen som dödade en lindorm (eller nått sånt) genom att atackera han underfrån, fegt fegt.

/anders-som bara dödadr drakar i ärlig strid

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Äran ??

Visst, jag själv är åxå pacifist men jag burkar allt som oftast spela mer eller mindre våldsamma karaktärer.
För min del så låter det som vi spelar helt olika karaktärer och det är väll det som gör rollseplet roligt. Själcklart så vill jag inte helelr ha ett svärd i magen, men om man spelar som jag är det det minsta jag får räkna med....
 

Gargamel

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
25
Location
Västerås
Är det bara jag som tycker att vikingarna har fått lite väl dåligt rykte genom åren? Jag menar egentligen bara att om man sätter saker och ting i rätt perspektiv är väl inte vikingarna värre än någon annan?!?
Skräckberättelserna om dem har vi ju fått av en samling förskräckta munkar som inte trivdes med att bli av med sina "surt förvärvade" pengar. Nej usch och fy för baktalandet av våra nordiska stamfäder!
 
Top