Nekromanti Bästa krigaren?

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Vilket yrke är den bäste slagskämpen? (ej med magi)

Jag tror det var i modulen Martial Arts Companion till Rolemaster det fanns en jämförelse mellan en Fighter och en Warrior Monk. Där visade det sig att en nyskapad Fighter var bättre än en Warrior Monk, men ju högre i rangerna de steg, ju jämnare blev det, och tillslut så var Warrior Monken överlägset bättre än en Fighter.

Detta förhållande kan förklaras med en enda färdighet som Warrior Monken har men inte Fightern. "Adrenal Defense."

Riddaren - börjar gilla yrket Warrior Monk
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker att en dvärgar & stenfolk i allmänhet är bland de bästa krigarna som finns. De har det ju i blodet.
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Någon av de absolut första karaktärerna jag gjorde var till DoD och hette Hobert. Han var en halvlängdsman och gycklare. Eftersom han hade hög smidighet kunde han kasta fyra knivar per SR, och med sina akrobatiska färdiheter kunde han göra saker som att hoppa upp på en orchs axlar bakifrån och hugga honom med dirken. Det var en riktig krigare!

[Hobert]
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Själv gillar jag de lite mer "lönnmördar" typen av "krigare". Fast det blir ju inte nån fair fight då...

/Honken!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nja, det är väll inte så jag definierar en krigare. Det är mer "fair play" om man möts öga mot öga.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Nja, det är väll inte så jag definierar en krigare. Det är mer "fair play" om man möts öga mot öga.

Eftersom du förespråkar dvärgar så dyker det upp en rolig fråga, hur tusan lyckas dvärgar (om de inte slåss med varandra förstås) hitta en jämbördig motståndare som de kan se "öga mot öga"? Öga mot navel verkar mer troligt...

Sedan undrar jag lite hur du definierar en krigare, om det bara är de som alltid slåss schysst så är det ju bara seriösa riddare som är krigare (vilket de antagligen skulle se som en förolämpning, de är ju inte fjompiga krigare utan coola riddare...).

/Azagthoth
 

kragghack

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
219
Location
Umeå
Eftersom du förespråkar dvärgar så dyker det upp en rolig fråga, hur tusan lyckas dvärgar (om de inte slåss med varandra förstås) hitta en jämbördig motståndare som de kan se "öga mot öga"? Öga mot navel verkar mer troligt...

Har hört att platåskor är väldigt populärt bland dvärgar /images/icons/smile.gif

/Anders

Ash to Ash
Dust to Dust
Kragg Hack remains
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Justnär det gäller strid öga mot öga så är det som du säger lite svårt med dvärgar. Bara för man är kortare än gemene man så betyder ju det inte att man är sämmre på att slåss. Jag menar, hur kul är det att möta en dvärg i bärsärk med en 2-handsyxa.
Visst, det smäller ju lite högre att vara riddare. De har ju sina codex. Krigare kanske inte alltid lika stor moral som riddare har.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag får ta och säga att lönmörda något är något fegt !! Visst, det är ju hyfsat effektivt att lönnmörda någon, men det ju som sagt klart coolare att möta mågot öga mot öga.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hmm, vilken syn. Dvärgar med platåskor !/images/icons/laugh.gif
Det måste se för jävligt ut !!/images/icons/smile.gif
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Bara för man är kortare än gemene man så betyder ju det inte att man är sämmre på att slåss.

Rosenius har gjort en bild som illustrerar problemet med att vara mindre och försöka slåss. Leta reda på den så inser du att det är en klar nackdel att vara liten.

Krigare kanske inte alltid lika stor moral som riddare har.

Så vad är det då som skiljer krigaren och lönnmördaren åt? Vi har ju nu konstaterat att det som skiljer riddaren och krigaren är att krigaren har en sämre moral, och kan tänka sig anfalla obeväpnade, hugga dem i ryggen etc. Vad är det som skiljer krigarens attack bakifrån och lönnmördarens attack bakifrån?

/Azagthoth
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Det finns även fördelar med att vara liten i strid.

Jasså? Skulle väl vara att man blir bortglömd, fast då måste man vara bra liten. Ge mig fler exempel.

/Azagthoth
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad är det som skiljer krigarens attack bakifrån och lönnmördarens attack bakifrån?

I den frågan så får jag väll ta och sägaatt det är lika fegt !! Men skillnaden är att lönnmördaren oftast anfaller i ryggen men krigraen oftast gör frontalangrepp. Stämmer inte detta ???
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En av fördelarna är att man blir något svårare att träffa, får en fin sving i knähöjd.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Men skillnaden är att lönnmördaren oftast anfaller i ryggen men krigraen oftast gör frontalangrepp. Stämmer inte detta ???

Visst. Men man blir inte krigare bara för att man alltid gör frontalangrepp. Man är snarare en aning dum. Alltså, en lönnmördare är en krigare med en mer effektiv teknik.

/Azagthoth
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
En av fördelarna är att man blir något svårare att träffa...

Jag har ännu inte stött på ett regelsystem som gör det svårare att anfalla mindre personer.

/Azagthoth
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Men fortfarande så tycker jag det är fruktansvärt fegt att snika upp bakifrån och döda någon. Det är ju klart ärligare att stå man mot man, eller hur ?
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jag har ännu inte stött på ett regelsystem som gör det svårare att anfalla mindre personer.

Jopp..finns...i DoD. Fast det gäller förstås inte dväragr, utan för att detta skall gälla skall man vara så liten som t.ex. ett Irrbloss. Å andra sidan lär man inte tåla mer än 1 eller max 2 träffar.

Riddaren
 
Top