Nekromanti att läsa är onödigt

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Re: jag svarar väl då.

En film på bio ska inte vara en delad upplevelse. Det värsta jag vet är när folk delar sin upplevelse av filmen med mig när jag går på bio. Okej om det är flickvännen som kramar handen ellet så. men jag fullkomligt hatar att sitta i en full biosalong och sen en film med mel gibson och utomjordingar när man har en hel armé av skrikande tjejer i åldern 14-16 runt omkring sig.

Det beror ju på hur regissören har gjort det hela.
Jag kan inte komma på några specifika exempel just nu(för att det var så länge sedan jag såg en film på bio att jag har glömt vilken film det var) men i vissa fall så bygger regissören på det faktum att människor i grupp reagerar/tänker/interagerar på ett annat sätt än folk som är ensamma.
Något som kan vara lyckat när folk sitter tillsammans i en soffa eller biosalong kan vara totalt misslyckat om de sitter ensamma.

Jo förresten. Jag kan ge ett exempel även om det inte är ett särkilt bra exempel.
"Honey I shrunk the audience", en 3-D/effekt bio på Disneyland har en sekvens där den bygger enormt på gruppreaktioner.
I en sekvens så springer en massa massa råttor över biodukskanten. Plötsligt så börjar folk längst fram att skrika högljutt. Reaktionen sprider sig bakåt. Själv sitter man längst bak och undrar "Varför skriker de så?" Och man blir lite orolig när det närmar sig din rad, så plötsligt så känns det som om råttor springer runt dina ben(en effekt som åstakomms med fladdrande plastband som slår mot benen). Effekten hade inte varit NÄRA nog lika bra om det inte hade varit en massa annat folk i lokalen längre fram..
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: jag svarar väl då.

Jag kan inte komma på några specifika exempel just nu(för att det var så länge sedan jag såg en film på bio att jag har glömt vilken film det var) men i vissa fall så bygger regissören på det faktum att människor i grupp reagerar/tänker/interagerar på ett annat sätt än folk som är ensamma.
Något som kan vara lyckat när folk sitter tillsammans i en soffa eller biosalong kan vara totalt misslyckat om de sitter ensamma.
Jag kan komma på två sorters filmer som funkar bättre i grupp: komedier och B-filmer.

Komedier funkar för att skratt är smittsamt. B-filmer för att det är skitkul att snacka sönder dem i MST3k-stil.

Övriga filmer ses helst utan folkmassa.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Förklaringen...

Äh. Det är en jävligt dum skala i vilket fall som helst. Nu lägger vi ner den diskussionen.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Förklaringen...

"Det var planerat från början att jag skulle förklara mig efter ett tag. "

Du tror inte att det hade varit smidigare att förklara dig själv ifrån första början istället? På så vis hade du besparat dig många missförstånd och småsura inlägg.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
ljudböcker

Det tråkigaste med tråden: Att se hur många fördomar vissa har emot ljudinspelningar

persnonligen tycker jag att ljudböcker skall leva och frodas och att allt mer ljudböcker skall produceras, den enda LotR tolkning jag tycker är bra är ljudboken

ljudböcker är väldigt bra för dem som läser långsamt, inte gillar att läsa, vill höra bok i bil, underlätta tråkiga bilfärder osv. och specielt de som har svårt för att läsa mer ljudböcker till folk!

//Netfeed, som alltid har musik när han läser
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Förklaringen...

Men genom att provocera lite får man fram mer intressanta förklaringar till varför jag har fel.
Hade jag bara sagt "jag tycker inte såhär egentligen" så hade bara några få personer svarat med intresset riktat åt annat håll...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: jag svarar väl då.

Men de här effekterna har inget att göra med dina vänner. Vilket var det vi mest pratade om när vi pratade om delade upplevelser. När jag säger gå på bio ensam, och han säger att han aldrig gör det så pratar vi inte om tomma salonger, även om jag gärna sitter i folktomma salonger också.

chrull
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Förklaringen...

"Men genom att provocera lite får man fram mer intressanta förklaringar till varför jag har fel. "

Då är det ju märkligt att det inte förekommer fler provocerande inlägg på forumet. :gremwink:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Men... men... jaha?

Nåja, allvarligt talat... tycker du verkligen sådär? Utveckling behövs ju faktiskt. Under en tid då forskarkollegiet ansåg det rent farligt för den psykiska hälsan att färdas i aderton kilometer i timmen, slet pojkar och flickor som djur nere i de djupaste gruvgångarna, oftast nakna, krypandes med kedjor spända runt midjan och med kollast i släp. Jag skulle nog allt vilja säga att den teknologiska utveckling har bidragit till en samhällelig utveckling. Idag finns helt enkelt inte dem arbetsförhållandena för barn i västervärlden, och knappt i tredje världen heller. Och det är bara en sorts utveckling.

Personlig utveckling är om möjligt ännu viktigare. Om man vägrar att utvecklas i situationer med förutsättningar för det blir man ju liksom alldeles ledsen i ögat... Genom att bara ignorera möjligheter för personlig utveckling så utvecklas man inte, och lär sig inte överkomma dem.
Ja, jag tycker så. Fast du ser det ju på fel sätt, såklart. Jag tycker att vi ibland är för fixerade vid utveckling, inte att utveckling är dåligt. Självklart är det possitivt att vi nått den teknologiska standard som vi gjort. MEN! Allt behöver inte utvecklas jämt och ständigt. Pocketen är ett sådant exempel tycker jag. Den funkar bra som den är och den behöver inte bli digital eller flygande. Ju mer bekvämligheter vi skaffar oss desto latare blir vi och desto latare vi blir detso sämre kommer vi att må. Om jag vill ha en flygande pocket bara för att jag inte orkar hålla i boken själv har det gått för långt. Personligutveckling har jag inte alls satt mig emot. Det är jätte bra. Om vi aldrig skulle utvecklas kan man ju undra vad som skulle hända. Men självklart har utvecklingen baksidor. Den teknologiska utvecklingen i västvärlden har gjort klyftan mellan rika och fattiga länder ännu större. Tredjevärlden har hamnat än längre bak och sugs än mer ut av västvärldens storföretag med det enda målet att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Men utan uteckling så skulle vi fortfarande leva som nomader och jaga för att få mat. Och inte ha något skriftspråk och än mindre pocketar. Så jag motsätter mig absolut inte utveckling. Tvärt om faktiskt. Men vi behöver inte vara så jävla fixerade vid det hela tiden! Så det är kanske du som ska skärpa dig herr Max och inte missförstå mig hela tiden!

/Balderk
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Ja, jo, men...

Pocketen är ett sådant exempel tycker jag. Den funkar bra som den är och den behöver inte bli digital eller flygande. Ju mer bekvämligheter vi skaffar oss desto latare blir vi och desto latare vi blir detso sämre kommer vi att må. Om jag vill ha en flygande pocket bara för att jag inte orkar hålla i boken själv har det gått för långt

Jo, men tänk om vi kanske kommer till ett stadie där vi själva blir helt tyngdlösa eller gör oss av med våra kroppar för gott. Man måste bejaka att teknologisk utveckling sällan inträffar separat, utan drar med sig en härva av förbättringar som gör det möjligt att dra nytta av den nya kunskapen på bästa, möjliga sätt.

Men utan uteckling så skulle vi fortfarande leva som nomader och jaga för att få mat. Och inte ha något skriftspråk och än mindre pocketar

Utan utveckling hade vi varit... slem. ^_^

Så jag motsätter mig absolut inte utveckling. Tvärt om faktiskt. Men vi behöver inte vara så jävla fixerade vid det hela tiden!

Äh, jag håller med om att personlig utveckling är lite viktigare än teknologisk utveckling, och jag förstår din poäng lite bättre nu. Din åsikt är lagrad och värderad.

Så det är kanske du som ska skärpa dig herr Max och inte missförstå mig hela tiden!

Gör jag? Hela tiden? Varför sa du inte till tidigare? :-|

/Mogge, [color:\\"green\\"]som inte gillar missförstånd nåt vidare[/color]
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Ja, jo, men...

Jo, men tänk om vi kanske kommer till ett stadie där vi själva blir helt tyngdlösa eller gör oss av med våra kroppar för gott. Man måste bejaka att teknologisk utveckling sällan inträffar separat, utan drar med sig en härva av förbättringar som gör det möjligt att dra nytta av den nya kunskapen på bästa, möjliga sätt.
Då får vi ta pocketens utveckling när den dagen kommer. I den närmaste framtiden tycker jag dock inte att den behöver utvecklas.

Utan utveckling hade vi varit... slem. ^_^
Har du ju iofs rätt i! :gremsmile: Ännu bättre...

Gör jag? Hela tiden? Varför sa du inte till tidigare?
Äh, ta det lugnt! Det där la jag till som en häftig slutkläm. dessutom var jag tvungen att kalla dig herr Max...

/Balderk, rätt borta just nu pga Tv-spelande och skoljobb.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Ja, jo, men...

Utan utveckling hade vi varit... slem. ^_^

Utan evolution hade vi varit slem. Evolution och utveckling är inte nödvändigtvis samma sak.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Ja, jo, men...

Utan evolution hade vi varit slem. Evolution och utveckling är inte nödvändigtvis samma sak.

Nä, men evolution är en sorts utveckling. Försök inte neka!
 

Starke

Veteran
Joined
27 Mar 2003
Messages
2
Location
Västerås
Re: ljudböcker

Fast jag hittade the Hobbit på mp3 på kazaa och lyssnade på den. En skönt klassisk engelsk röst. Verkade inte vara den senaste inläsningen, för man kunde höra knastret från LP-skivan som den var på från början. Nej, har inte dåligt samvete för att jag kopierade den, har boken i tryckt form, både på engelska och svenska. Alternativet för mig hade varit att låna den svenska upplagan av talboken på biblioteket.

//Erik
 
Top