[SPOILER för mina spelare! Om du spelar i gruppen "The Parliament" eller "Kejsarens hämnd" eller har planer på att spela DnD med Natalie i Göteborg, läs inte den här tråden!]
Som jag nämnt ett par gånger har jag en dubbel Blades in the Dark-kampanj igång sen 2020. För er som inte har koll på Blades-världen är pitchen ungefär så här:
"Tänk dig en klassisk DnD-high-fantasy-värld. De har den typiska undergångsprofetian: om hjältarna inte stoppar [nånting] så kommer Dödsrikets portar att rämna, de döda och demonerna vandra fritt på jorden, landet splittras, solen vittra och falla ner från himlen och hemska havsodjur kommer vakna ur sin dvala. Tänk dig att hjältarna misslyckas och allt det där händer precis som det siats. Världen störtas i evig skymning och mörker, och hemsöks av horder av spöken som måste suga ut människors livsenergi för att inte själva tyna bort.
Tänk dig sen att folk kämpar på i 800 år. En mäktig häxmästare enar de Splittrade Öarna och blir odödlig kejsare. I takt med att den gamla magin avtar industrialiseras imperiet, först på kolkraft och sen på potent magiskt odjursblod, skördat av gigantiska metallskepp som far ut och jagar havsodjuren som valskepp. Alla bor i städer som skyddas av blixtbarriärer, och lander mellan dem är en hemsk ödemark full av mordiska andar."
Så det är pitchen för Blades. Vi har levt i den post-apokalyptiska tidig-industriella steampunk-fantasy-världen ett bra tag. Och nu börjar det klia i fingrarna att utforska den där "klassiska DnD-high-fantasy-världen" som fanns innan. Och för mig är det självklart att en sån prequel-kampanj skulle spelas i DnD 5E.
I den här tråden tänkte jag försöka spåna fram setupen för en sån kampanj.
Det kommer vara lite som att lägga ett pussel där jag redan har hittat de flesta kantbitarna. Jag vet ju en del om hur imperiet ser ut 800 år senare, och vad de berättar för historier om Kataklysmen. Och jag vet ju att jag vill ha med de flesta klassiska DnD-element, specifikt de flesta klasser och raser från PHB. Hur gick man från det ena till det andra?
Det kommer också vara mitt försök – för första gången, iaf sen jag fick orden att prata om det – att skapa ett äventyr för en spelstil som är nånstans mellan blorb och låtsasba'. Jag vill inte rälsa mina spelare men samtidigt har kampanjen en otroligt tydlig premiss som inkluderar en tänkt plot: världen ska gå under. (Om det inte händer blir det en jävla offshoot timeline och även om jag älskar Homestuck är det inte den vägen jag vill gå.) Alltså vill jag försöka ta ett blad ur Hari Seldons bok (inte Apple-tv-serien) och jobba med materiella förutsättningar. För den som har hela bilden så ska det vara oundvikligt ett par år i förväg att världen kommer "gå under" så som den gör. Varför? Och varför är det inte självklart för alla på marknivå – vad är det de inte ser? Och för den delen: hur kan man sätta upp rollpersoner med motivationer som a) inte är dömda att misslyckas från start ("vi ska stoppa undergången" men b) inte är raktigenom "onda" ("vi ska orsaka undergången") heller? Vad finns det för konflikter där de liksom är nära händelsernas centrum där RP har något meningsfullt att kämpa för som är varken eller?
Min ambition är att skriva i den här tråden i takt med att jag själv fnular på världen och kampanjen, men jag vill också jättegärna ha hjälp, tips och inspirationskällor! Ni får hemskt gärna kasta ur er idéer på personer, grupperingar, koncept, onda planer som kan hällas ner i den soppa detta ska bli. En soppa som, hur man än häller upp den, alltid rinner nedåt. Nedåt i den här metaforen är undergången. Det var en ganska konstig metafor.
I de närmsta inläggen kommer jag gå igenom vad som är "kanon" genom att det etablerats i spel. För er som läst Blades: det mesta som står i den boken gäller, men vissa saker har vi ändrat och en hel del har helt enkelt inte kommit i spel och då finns det inget krav att det måste vara sant i just min kampanjvärld. Därefter kommer jag beskriva det världsbygge jag gjort hittills, som mest varit ett sätt att skjuta upp de viktigaste frågorna: vem orsakade kataklysmen och varför. Det har jag nämligen inte bestämt.
Som jag nämnt ett par gånger har jag en dubbel Blades in the Dark-kampanj igång sen 2020. För er som inte har koll på Blades-världen är pitchen ungefär så här:
"Tänk dig en klassisk DnD-high-fantasy-värld. De har den typiska undergångsprofetian: om hjältarna inte stoppar [nånting] så kommer Dödsrikets portar att rämna, de döda och demonerna vandra fritt på jorden, landet splittras, solen vittra och falla ner från himlen och hemska havsodjur kommer vakna ur sin dvala. Tänk dig att hjältarna misslyckas och allt det där händer precis som det siats. Världen störtas i evig skymning och mörker, och hemsöks av horder av spöken som måste suga ut människors livsenergi för att inte själva tyna bort.
Tänk dig sen att folk kämpar på i 800 år. En mäktig häxmästare enar de Splittrade Öarna och blir odödlig kejsare. I takt med att den gamla magin avtar industrialiseras imperiet, först på kolkraft och sen på potent magiskt odjursblod, skördat av gigantiska metallskepp som far ut och jagar havsodjuren som valskepp. Alla bor i städer som skyddas av blixtbarriärer, och lander mellan dem är en hemsk ödemark full av mordiska andar."
Så det är pitchen för Blades. Vi har levt i den post-apokalyptiska tidig-industriella steampunk-fantasy-världen ett bra tag. Och nu börjar det klia i fingrarna att utforska den där "klassiska DnD-high-fantasy-världen" som fanns innan. Och för mig är det självklart att en sån prequel-kampanj skulle spelas i DnD 5E.
I den här tråden tänkte jag försöka spåna fram setupen för en sån kampanj.
Det kommer vara lite som att lägga ett pussel där jag redan har hittat de flesta kantbitarna. Jag vet ju en del om hur imperiet ser ut 800 år senare, och vad de berättar för historier om Kataklysmen. Och jag vet ju att jag vill ha med de flesta klassiska DnD-element, specifikt de flesta klasser och raser från PHB. Hur gick man från det ena till det andra?
Det kommer också vara mitt försök – för första gången, iaf sen jag fick orden att prata om det – att skapa ett äventyr för en spelstil som är nånstans mellan blorb och låtsasba'. Jag vill inte rälsa mina spelare men samtidigt har kampanjen en otroligt tydlig premiss som inkluderar en tänkt plot: världen ska gå under. (Om det inte händer blir det en jävla offshoot timeline och även om jag älskar Homestuck är det inte den vägen jag vill gå.) Alltså vill jag försöka ta ett blad ur Hari Seldons bok (inte Apple-tv-serien) och jobba med materiella förutsättningar. För den som har hela bilden så ska det vara oundvikligt ett par år i förväg att världen kommer "gå under" så som den gör. Varför? Och varför är det inte självklart för alla på marknivå – vad är det de inte ser? Och för den delen: hur kan man sätta upp rollpersoner med motivationer som a) inte är dömda att misslyckas från start ("vi ska stoppa undergången" men b) inte är raktigenom "onda" ("vi ska orsaka undergången") heller? Vad finns det för konflikter där de liksom är nära händelsernas centrum där RP har något meningsfullt att kämpa för som är varken eller?
Min ambition är att skriva i den här tråden i takt med att jag själv fnular på världen och kampanjen, men jag vill också jättegärna ha hjälp, tips och inspirationskällor! Ni får hemskt gärna kasta ur er idéer på personer, grupperingar, koncept, onda planer som kan hällas ner i den soppa detta ska bli. En soppa som, hur man än häller upp den, alltid rinner nedåt. Nedåt i den här metaforen är undergången. Det var en ganska konstig metafor.
I de närmsta inläggen kommer jag gå igenom vad som är "kanon" genom att det etablerats i spel. För er som läst Blades: det mesta som står i den boken gäller, men vissa saker har vi ändrat och en hel del har helt enkelt inte kommit i spel och då finns det inget krav att det måste vara sant i just min kampanjvärld. Därefter kommer jag beskriva det världsbygge jag gjort hittills, som mest varit ett sätt att skjuta upp de viktigaste frågorna: vem orsakade kataklysmen och varför. Det har jag nämligen inte bestämt.