Nekromanti Zombies !!!

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Är det någon som har prövat brädspelet Zombies? Jag såg det
på tradition och funderar seriöst på att köpa det. 100 plast-
zombies att leka med om man har tröttnat på spelet!

Jag umgås med ganska så kräsna människor, när det
kommer till spel av olika slag i varje fall (Schack är väl det
mest spelade :gremwink: ). Men, som jag hoppsa på att det är så är
det fyllt med action och roligheter utöver det vanliga.

/Alexander Gyhlesten, In your head
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
Zombies!!! ÄGER

Jag har det och det är ett av dom balaste spel jag äger (särskilt om man får tag på Frag-Zombies!!! reglerna!!). Korten är as coola och ilustrationerna är lysande! Högsta poäng från mej!

M.F.H.
Fatlizard
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
Zombies!!! ÄGER

Jag har det och det är ett av dom balaste spel jag äger (särskilt om man får tag på Frag-Zombies!!! reglerna!!). Korten är ascoola och ilustrationerna är lysande! Högsta poäng från mej!

M.F.H.
Fatlizard
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Zombies!!! ÄGER

Okej, men hur spelar man och vad går det ut på? Information
du gav var ju inte direkt heltäckande om man säger så :gremwink:

/Alexander Gyhlesten, diggar balla zombie-illisar
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
Re: Zombies!!! ÄGER

Spelet går ut på att ta sig till en helikopter-platta och sticka
till en öde ö nånstans! man spelar några stycken och man ska både hjälpa sig själv och sätta krokben för motspelare.
Den som kommer fram först vinner. man lägger ut brickor med små bitar spelplan så planen byggs ut på olika sätt varje gång.
M.F.H.
Fatlizard
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Zombies!!! ÄGER

Det låter som ett ganska enkelt uppläg som kan ta ganska
snabbt att spela i ett parti. Hur lång tid tar det att spela?

Förresten, jag läste något om motorsågar och grejer, är det
något man kan få i spelet eller är det bara lurendrejeri?

/Alexander Gyhlesten
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Zombies!!! ÄGER

jag har spelat det en gång och det var rätt så kul. Ganska simpelt system. Motorsågar, molotovcocktails, skateboards och annat är saker man kan hitta (man drar kort), men vissa av dessa kort kan bara användas när man är inne i vissa byggnader.

Spelet går alltså i princip ut på att man skall sinka sina motspelare så att man själv hinner till helikopterplattan - och det med hjälp av att man placerar ut nya zombies varje runda och också flyttar zombisarna för att jälvas med de andra spelarna, man kan också använda de kort man drar för att motarbeta de andra spelarna. När vi spelade så höll vi på ganska länge - det kanske blev lite för utdraget t.o.m. Zombiefigurerna i plast var f.ö i jäkligt dålig kvalité och alla såg exakt likadana ut, dom kunde ju gjort dom lite roligare! :gremblush:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Zombies är ett kul spel några gånger men inget som håller i längden. Sen har min spelgrupp aldrig orkat spela klart det vilket beror på den paranoia vi besitter. Anledningen till detta är att man som sagt kan placera ut nya zombies när då alla för att hindra varandra placerar ut massa såna istället för att försöka bli av med dem så innfinner sig ett dödläge där ingen kommer fram till helikopterplattan. Kanske är vi för dumma och vi har heller inte spelat det mer än tre gånger.

Dock så är det ju kul med lite zombie-röj och gillar du såna spel (låg-strategiska, skojiga, häftiga) så är det ett självklart köp (och så har jag ju köpt det själv :)
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Zombies!!! ÄGER

Zombies!!! är ett genialiskt koncept i Munchkingenren.. det funkar ett par gånger, sen har man testat allt.
Man börjar med att lägga ut plattan med torget på. där börjar alla spelare. sen turas man om att lägga ut nya plattor med stadsdelar, och på varje ny platta sätter man ett antal zombies, livmarkörer och kulmarkörer. zombiesarna ska man skjuta, livmarkörerna håller en vid liv och kulorna kan spenderas för att höja eller sänka ett tärningsslag, så att man t.ex köttar en zombie fast man egentligen missar.

när alla plattor är utlagda kommer helikopterplattan sist. försten dit vinner. men som tidigare har nämnts, det blir lätt masszombiefiering omkring den plattan och dödläge. sen finns det vapenkort (som ger bonusar till attacker) och 'krokbenskort' som tex tar bort en spelares alla kort på hand eller ger möjlighet till en massa nya zombies att sätta ut. sen finns det en fraglimit också, efter (30 tror jag) skjutna zombies, får man växla in dem mot liv/kulmarkörer och fortsätta kötta.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Expansionen?

får man växla in dem mot liv/kulmarkörer och fortsätta
kötta.


Det låter som ett riktigt röjigt spel, fat utan större finess
(behövs det ens?).

Någon som vet något om expansionen?

/Alexander Gyhlesten
 

Eddie Hiscoke

Veteran
Joined
28 Oct 2002
Messages
5
Klart bra som "Beer & Pretzels" spel. Texten på kartongen summerar ganska bra tycker jag med "This is a no-brainer".
Ingenting man kan spela gång på gång utan att tröttna, men praktisk att ha under armen om man är på konvent och behöver någonting snabbt att fylla i en stunds vakum med. Vet ej om det är värt att köpa expansionen till däremot. Efter att ha provspelat med mitt ex köpte en god vän till mig Zombies + Zombies II och en påse med Glow-in-the-dark zombies vilket gick på sammanlagt nåt i stil med 600:- pix drygt. Nu är han som jag något av en samlare på spel, men annars rekommenderar jag att hålla sig till orginalet.
Reglerna är mycket enkla och lämnar mycket utrymme för egna påfund. Det finns en hel del tillägg att surfa till sig också om man vill.
Summa summarum: Snabbt och fånigt spel. Bra att ha till hands i nöd och tristess samt för att locka med folk som inte är särskilt spelvana.

/Eddie
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Det finns en hel del tillägg att surfa till sig också om man
vill.


Du råkar inte ha en länk till extraprylarna liggandes?

/Alexander Gyhlesten
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Köpte Zombies på Borås Spelkonvent förra året.Tycker det är ett trevligt spel. Upptäckte dock snabbt att man behöver mer zombies. De 100 st som medföljer räcker inte till om man räknar efter hur många som skall placeras ut enligt vad som finns på brickorna.. Skickade då en kanrat till att köpa en påse med 100 extrazombier. Instämmer att de verkar vara i väldigt dålig kvalitet. Hade dessutom varit kul med lite variation på dem.=^_^=

Vissa av korten i spelet är lätt oanvändbara. Vet inte hur det är i supplementet.

Spelet är väl lite utav ett beer-and-pretzel spel, men man får inte vara för påverkad av trötthet eller andra saker för då är det alldeles för lätt hänt att man missar att flytta zombiesarna.

På företagets egna hemsida finns ett antal scenarion som verkar lite skoj om man vill variera spelet. Har skickat in ett själv, men det har inte blivit publicerat än.

/Ulfgeir
 
Top