Nekromanti Ytterligare spörsmål kring alkemi

Phelan

Hero
Så, åter med M&M i sin besittning så har det givetvis dykt upp lite fler frågor kring alkemi, som det vore kul att få lite synpunkter kring:

1. Assistenter. Att de måste ha färdigheten Alkemi och slår mot samma svårighet som huvudalkemisten för att se om en process lyckas har jag inga problem att förstå. Däremot är det lite mer luddigt kring det här med utdragna processer, sömnbehov och vilken glädje man har av assistenter till detta. Måste samtliga, huvudalkemist som assistenter, vara närvarande under hela processen för att man ska få full bonus från laboratoriets storlek? Eller, tillåter det faktum att man har assistenter att man kan jobba lite i skift och ändå få full bonus från labbet?
(Mitt tanke kring det hela är att bonusen man får av ett labb består dels i lite mer avancerad utrustning, men även i att man har utrymme att jobba på fler delar av processen samtidigt. Detta skulle göra att man, i ett större labb kan lämna över till en ensam assistent samtidigt som alla andra går och slaggar. Mitt förslag på husregel/förtydligande är att, om man har ett fullbemannat laboratorium och vill få full bonus för labbstorleken så kan som mest hälften av "besättningen" vila samtidigt. Dvs, ett medelstort labb med 1 alkemist + 3 assistenter låter 2 personer vila på en gång, ett extremt stort labb med 1 alkemist + 6 assistenter låter (7/2 trunkerat) 3 personer vila på en gång.)

2. Labbmodifikationerna enligt V&N är bättre än de i M&M. Tryckfelsnisse?

3. Ladda ackumulator. Här krävs en magnitud på processen som är lika med antalet laddningar man tänkt lägga in. Så långt är ju allt frid och fröjd. Sedan ska man dessutom göra så många alstringar som man ska lägga in laddningar också. Detta kan ju bli rätt många slag, och oddsen för att man ska sumpa något av dessa är ju rätt hög, även om man är en skicklig alstrare. Standardregeln för en process är ju att om något steg misslyckas så får man göra om hela den processen. Ska denna gälla här också?

Mvh / Phelan

lijat

Swordsman
Jag har för mig att det står att den endast gäller nekromanti.

Cirid

Veteran
1. Assistenter. Att de måste ha färdigheten Alkemi och slår mot samma svårighet som huvudalkemisten för att se om en process lyckas har jag inga problem att förstå. Däremot är det lite mer luddigt kring det här med utdragna processer, sömnbehov och vilken glädje man har av assistenter till detta. Måste samtliga, huvudalkemist som assistenter, vara närvarande under hela processen för att man ska få full bonus från laboratoriets storlek? Eller, tillåter det faktum att man har assistenter att man kan jobba lite i skift och ändå få full bonus från labbet?
Så som jag ser det så måste samtliga assistenter vara närvarande under hela processen för att man ska kunna tillgodoräkna sig den fulla labbmodifikationen. Och för att lösa sömnproblemet så kan man antingen lämna en assistent att övervaka den alkemiska processen medans dom andra sover, eller så kan man ha dubbelt så många assistenter och en extra huvudalkemist och arbetar i skift.

På sidan 49 i V&N under "Att använda ett laboratorium", står det att eftersom nekromanti inte är en lika farlig typ av alkemi så minskas behovet av assistenter.
Så det verkar som om dom nekromantiska processerna kräver färre assistenter.

3. Ladda ackumulator. Här krävs en magnitud på processen som är lika med antalet laddningar man tänkt lägga in. Så långt är ju allt frid och fröjd. Sedan ska man dessutom göra så många alstringar som man ska lägga in laddningar också. Detta kan ju bli rätt många slag, och oddsen för att man ska sumpa något av dessa är ju rätt hög, även om man är en skicklig alstrare. Standardregeln för en process är ju att om något steg misslyckas så får man göra om hela den processen. Ska denna gälla här också?
Så vitt jag vet så ska man göra lika många alstringar som det antal filament som finns i en laddning, och att antalet filament man alstrar per gång är lika med det antal laddningar man vill tillföra ackumulatorn. Eller om jag ska uttala mej lite mer lättförståeligt. Antalet alstringar är samma antal som ackumulatorns magnitud, och antalet filament i varje alstring är samma antal som processen "Ladda ackumulator´s" magnitud.
Så om en laddnings filament tillförs en och en vad händer då om en alstring misslyckas?
jag skulle nog själv köra med att vid en misslyckad alstring så får man försöka igen, eftersom man inte får tag på några filament vid en misslyckad alstring. Fast vid ett fummel så kanske man får tag på rätt/fel sorts filament och dessa dissiperar okontrollerat, eller så kanske filamenten sliter sig lösa från artefakten, dissiperar okontrollerat samt sliter med sig dom andra filamenten i laddningen.

Så mitt förslag är.
Vid misslyckad alstring för man försöka igen.
Fummel är inte bra, då händer det nåt dåligt, och om det "bara" blir en okontrollerad dissipation av filamenten man håller i eller om hela ackumulatorn dissiperar i ansiktet på en låter jag dej bestämma.

Phelan

Hero
1. Det verkar som om vi är inne på samma linje. Tror jag nyttjar min skiss på husregel i så fall, så försvinner otydligheten i regeln. (Nästa kampanj kommer inkludera en alkemist och kretsa rätt mycket kring alkemi, det är därför jag ser över och försöker få alla otydligheter utredda innan.)

2. Tack för referensen, då har jag svart på vitt på den! (Och tack till Lijat också.)

3. Hur själva processen Ladda ackumulator funkar vet jag, det var just konsekvensen av att misslyckas med en eller flera laddningar jag undrade över. Att man, så länge man inte fumlar, ska få försöka på nytt tycker jag verkar lite väl enkelt faktiskt. Försöka igen hur många gånger, t ex? Då det ju helt klart är så att man bara kan fylla på laddningar med hjälp av processen Ladda ackumulator, och inte lite då och då för att det passar, så verkar det ju som om det bara tillfälligt skapas en möjlighet att stoppa laddningar i artefakten. Att köra reglerna stenhårt och tvingas göra om hela Ladda ackumulator-processen för att den åttonde och sista laddningen misslyckas verkar samtidigt lite för tufft. Själv funderade jag lite mer kring att de alstringar som misslyckas, de misslyckas helt enkelt och sen är processen klar. Resultatet kan mao bli att fast man gjort en Laddning av magnitud 8 så har man bara lyckats få in 6 laddningar, t ex.

Tack för input / Phelan

Cirid

Veteran
Hur laddas en ackumulator?

Hur själva processen Ladda ackumulator funkar vet jag.
Är du säker?
Jag får intrycket av att du alstrar, placerar alla alstrade filament i en laddning, alstrar, placerar alla alstrade filament i nästa laddning etc.
Såvitt jag har förstått det så alstrar man och placerar ett filament i varje laddning, alstrar och placerar ett till filament i varje laddning. Tills laddningarna är fulla.

Det spelar egentligen inte sån stor roll hur man laddar ackumulatorn, slutresultated är ju densamma.
Man kan ju förstås köra med båda sätten. Det sättet jag kör med verkar vara bättre när man ska ladda få men stora laddningar. Medans det du kör med är bättre när man ska ladda många men små laddningar.

Phelan

Hero
Re: Hur laddas en ackumulator?

Ok. Som jag förstått det:
1. Artefakten måste ha processen Installera ackumulator. Denna är inställd på att frigöra så många filament som krävs när projektorn ska väva besvärjelsen i föremålet.

2. Man laddar med hjälp av processen Ladda ackumulator. Den magnitud man gör på processen Ladda ackumulator är lika med det antal laddningar man vill stoppa in i artefakten. (Hur många filament som ska frigöras per laddning är irrelevant för magnituden på Ladda ackumulator.)

3. Om man gör Ladda ackumulator med magnitud 8 så kan man stoppa in 8 laddningar. Dessa måste stoppas in i slutet av processen Ladda ackumulator.

4. Då man stoppar in laddningarna så alstrar man så många gånger som man ska stoppa in laddning. Varje alstring motsvarar det antal filament som Installera ackumulator frigör för att använda att väva artefaktens besvärjelse då denna används. Om besvärjelsen i artefakten kräver 3 filament, ska man alltså göra 8 alstringar av vardera 3 filament.

(5. Då laddningarna är uttömda måste man göra om processen Ladda ackumulator. Det finns inget som säger att antalet laddningar måste vara lika många som förra gången.)

Mvh / Phelan