Nekromanti Ytterligare frågor

Tell

Hero
Denna gång är jag lat nog att sammanfatta vad som rätteligen borde vara tre inlägg till ett.

först och främst: diplomati- ja jag vet att jag har tagit upp det förut och jag minns erdra värderade pepekanden om tillfälliga missioner kontra permanenta legationer, men det är inte frågan i det här fallet. Jag undrar helt enkelt huruvida ni tror att utbyte av ambassader är vanligare än tillfälliga missioner, och hur välkomnandet av dessa troligen sker med tanke på mundanas kulturspridining. Ambassaderna till Ottomanska riket i vår värld var ju rätt talande i fråga om olika värdering av sändebud, exempelvis...

..dessutom undrar jag över etikett kontra förolämpning: något som vi alla antagligen utnyttjar på tok för ofta för att våra samveten skall må bra är förmågan att göra bort någon på ett etikettsmässigt korrekt vis, eller få olika människor att framstå som grövre och (ännu) mer oborstade än de är - problemet är bara att olika grupper med olika sociolekter troligen har olika koder att bryta mot. Under tidigare århundraden då vi hade en relativt uniform styrande grupp i det kristna europa så var det inget problem - lingua franca bokstavligen, men hur är det på edra mundana? hur högt står förolämpningens och det kvicka munlädrets konst där? har det ännu skrivits någon hovmansguide :gremwink:?...

...och till sist: tycker ni inte att det är förargligt att rotraxkulterna alldeles verkar ha glömts bort i de officiella materialen? de var ju så användbara...

vänligen - eder t.

Ett par försök till svar

Jag undrar helt enkelt huruvida ni tror att utbyte av ambassader är vanligare än tillfälliga missioner, och hur välkomnandet av dessa troligen sker med tanke på mundanas kulturspridining.
Jag tror (och således kör jag med att det är så när vi spelar) att det är vanligare med runtresande ambassadörer än upprättandet av fasta ambasader (om detta nu var vad du frågade efter?). Rimligtvis sker där först utbyte i form av tillfälliga ambassadörer och om kontakten är gynnsam så kan eventuellt det diplomatiska bandet stärkas genom fastare representation.
Vad gäller bemötandet så tänker jag göra det enkelt för mig och svara: "Det lär variera kraftigt!"

...och till sist: tycker ni inte att det är förargligt att rotraxkulterna alldeles verkar ha glömts bort i de officiella materialen? de var ju så användbara...
Och jag som trodde att Rotrax var den samme som Aeon, att han helt enkelt kan ta skepnad av vilken gud som helst, dvs. att alla kulter egentligen dyrkade Rotrax... :gremooo:

Tell

Hero
tackar. Vill du bara utvecka ett par saker?

Jag tror (och således kör jag med att det är så när vi spelar) att det är vanligare med runtresande ambassadörer än upprättandet av fasta ambasader (om detta nu var vad du frågade efter?). Rimligtvis sker där först utbyte i form av tillfälliga ambassadörer och om kontakten är gynnsam så kan eventuellt det diplomatiska bandet stärkas genom fastare representation.
Vad gäller bemötandet så tänker jag göra det enkelt för mig och svara: "Det lär variera kraftigt!"
-jag hoppas att det var så man gjorde.

jag får uttrycka mig tydligare: med tanke på den enorma kostnad det innebär att utrusta en ambassad - är det troligt att länder byter legationer eller är det snarare så att stormakterna har sina kontor och även ansvarar för all kontakt suveränerna emellan? hur långt är det troligt att deras mandat sträcker sig?

Jag tror att du försökte svara på den delen av frågan, men den andra delen -hur de mottas- är nästan lika viktig: antag att du är suverän över ett mindre förstendöme - i så fall vill du väl knappast se en beväpnad skara oinviterade utlänningar storma in över dina gränser och begära audiens? -jag kan enbart tala för mig själv, men jag skulle med middagsgästlogikens hjälp sluta mig till att det var en invation och kalla in de gröna baskrarna eller dylika. Därav min undran, vilken aktualiseras ännu mer av din tanke om rundresande ambassadörer.

Och jag som trodde att Rotrax var den samme som Aeon, att han helt enkelt kan ta skepnad av vilken gud som helst, dvs. att alla kulter egentligen dyrkade Rotrax...
för att vara helt uppriktig hade jag inte reflekterat över den möjligheten. jag bara tyckte att han glömdes bort.

tack på förhand för ditt svar.