Youtubekanaler för rollspelsinspiration

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Vilka är era favorityoutubekanaler för rollspelsinspiration?

Två av mina:

* Tale Foundry. En helt fantastisk kanal som pratar om berättande och worldbuilding och sånt på ett väldigt behagligt och tänkvärt sätt. Egentligen inriktad mer på att skriva berättelser, men allt är i högsta grad applicerbart på rollspel också.

* Spoony/Noah Antweiler. Hans videos om rollspel (under monikern Counter Monkey) är riktigt bra. Han är inte aktiv längre, men hans gamla stuff håller fortfarande.

Vilka är era?
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Den enda kanalen jag regelbundet kollar på som är specifikt rollspelsinriktad är nog YT-versionen av The Alexandrian. Är man bekant med hans blogg som vet man vad man kan vänta sig. Han har en serie med längre videor där han läser igenom och kommenterar OD&D, som jag har viss behållning av.

Sedan finns Josh Sawyers och Tim Cains kanaler. De är dataspelsdesigners som numera båda jobbar på Obsidian. Sawyers videor handlar främst om CRPG-design, men en och annan tanke går att överföra till rollspelsvärlden. Cain pratar mer om anekdoter från sitt arbetsliv och berör både dataspel och analoga rollspel vid olika tillfällen.

Slutligen finns Noah Caldwell-Gervais. Den från rollspelsämnet till synes mest avlägsna. Han är mest känd för sina mångtimmlånga dataspelsrecensioner, men jag följer honom framförallt för hans mastodontreseskildringar av sina färder i USA:s obygder. Han hittar så många mysko ställen på snåriga avkroksvägar, berättar lokalhistoria och filosoferar i största allmänhet. Verkligheten är svår att överträffa i dess mångfald och märkligheter. Jag har dragit rätt mycket inspiration i mitt världs och äventyrsbygge från NCG:s resor.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,489
* Spoony/Noah Antweiler. Hans videos om rollspel (under monikern Counter Monkey) är riktigt bra. Han är inte aktiv längre, men hans gamla stuff håller fortfarande.
Spoony är tillbaks! (Inte med counter monkey dock). Det är på Conversarions with curtis kanalen på Youtube.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,489
Slutligen finns Noah Caldwell-Gervais. Den från rollspelsämnet till synes mest avlägsna. Han är mest känd för sina mångtimmlånga dataspelsrecensioner, men jag följer honom framförallt för hans mastodontreseskildringar av sina färder i USA:s obygder. Han hittar så många mysko ställen på snåriga avkroksvägar, berättar lokalhistoria och filosoferar i största allmänhet. Verkligheten är svår att överträffa i dess mångfald och märkligheter. Jag har dragit rätt mycket inspiration i mitt världs och äventyrsbygge från NCG:s resor.
Älskar också honom! Det enda som är lika bra är Tim Rogers Action Button Reviews. 11 timmars videon om Cyberpunk 2077 är amazing, men säsongen som leder upp till den videon är ännu bättre.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Spoony är tillbaks! (Inte med counter monkey dock). Det är på Conversarions with curtis kanalen på Youtube.
Roligt att höra. Jag tror han mådde väldigt dåligt ett tag, så det känns bra om han kan ta sig upp ur det hålet igen.
 
Top