Year Zero Cthulhu

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
I plötslig inspiration slängde jag ihop ett Year Zero OGL Cthulhu-system. I brist på inspiration kallar jag spelet Mörker (utrymme för förbättring där helt klart). Allt ryms på knappt två sidor.
Här är det: https://drive.google.com/file/d/1NGoDRGS8P8uDnK20LfBDs2UGzOn7A33P/view?usp=sharing

Jag inser att där säkert finns en del missar (BETA). Största frågetecknet är nog hur hög tröskel ska vara för Insikt innan man blir tokig, 10 kanske är för lågt?

Vad tycker ni? Funkar det?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Känns som en bra tolkning! Enda jag reagerar på är att högre Stress gör det mer sannolikt att du kan vila bort din Stress? Känns som att en stor grej med Lovecraftiana är att du blir obehandlingsbart tokig eller dör i slutänden. Då borde ökad Stress vara mer permanent.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Ja, bra variant, tycker du fått till en bra modell för färdigheterna trots begränsningen att sätta 3 per egenskap.

Enda jag reagerar på är att högre Stress gör det mer sannolikt att du kan vila bort din Stress?
Håller med. Kanske ett slag för Skärpa eller Närvaro istället? Eller bara låta stressen minska automatiskt men över längre period?

Jag tänker också att modellen öka stress > slå Insiktsslag riskerar att bli väldigt tuff. Det blir mycket farligt att pressa då (speciellt som alla 1or ger stress, inte bara de på egenskapstärningarna). En modell skulle kunna vara att låta RPn tåla sin SKP stress och bara använda den mängd som överstiger SKP vid slag. Då skulle en RP som med max SKP aldrig behöva slå fler än 5 tärningar. Sen beror det så klart på hur mycket stress man tänker ska delas ut i övrigt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Känns som en bra tolkning! Enda jag reagerar på är att högre Stress gör det mer sannolikt att du kan vila bort din Stress? Känns som att en stor grej med Lovecraftiana är att du blir obehandlingsbart tokig eller dör i slutänden. Då borde ökad Stress vara mer permanent.
Tanken är att Stress är ganska rörligt medans Insikt är permanent och gör RPn tokig i slutändan.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Nice! Insikt vid tio känns väl som en bra "nivå" som i att steget till tvåsiffrigt är en tydlig tröskel. Tänker bättre modellera stegringen mot tio och hur en kan sänka insikten än att slopa tröskeln just där. Men har ett par tankar kring det som antagligen mer rör hur jag skulle gillat det som spelare (så kan ju i allra högsta grad vara som att tycka att någon ska ta en tripp till thailand när de frågat om vart de ska campa i norrland):

- Ett förslag är också att inte låta insikt 10 vara stopp, utan när en ligger över 10 måste en för varje scen hantera sin insikt och slå för att se om en klarar sig från att bli helt wacko galen. Dvs, en kan lätt tvinga sig vidare, har du kvar att insikten endast sänks vid en viss punkt i äventyret så än bättre, men hela tiden med en ökad risk att en inte kommer överleva scenen med hjärnan intakt. Säg (noll koll på yze så finns säkert mycket bättre lösningar), men slå nivån av stress + en tärning för varje tärning över 9 och en enda 1:a innebär evig galenskap. Fördelen som jag tänker som spelare är att jag kan balansera kring nivå 10 hela tiden och kanske pusha in över 10 för att rädda en vän eller liknande, inte rädas just den nivån, men att det är ett medvetet risktagande.
- En rent personlig grej är att jag inte skulle vilja ha fasta reaktioner som vad tvingade utifrån instiktsnivå. Jag föredrar när sådant är ett val. Jag skulle däremot älskat om det lämnades till spelaren att hantera det och att det fanns riktlinjer för hur mycket olika sätt att hantera det på sänkte nivån. Att välja att springa skrikande från platsen, att elda upp necronomicon, gräva ner bevismaterialet så ingen annan skall utsättas för hemskheterna, att helt förlora tron på sin egen dödlighet och bara pusha på, osv.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Kanske ett slag för Skärpa eller Närvaro istället? Eller bara låta stressen minska automatiskt men över längre period?
Låter rimligt! Den automatiska lösningen är lockande då det reducerar antal slag.


Jag tänker också att modellen öka stress > slå Insiktsslag riskerar att bli väldigt tuff. Det blir mycket farligt att pressa då (speciellt som alla 1or ger stress, inte bara de på egenskapstärningarna).
Ja, detta är helt klart den delen av reglerna som jag känner att jag behöver testa och utvärdera. Ska Insiktsslag bara triggas på SLs infall? Ska jag införa olika färger på tärningarna så att bara grundtärningarna genererar stress?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Ja, detta är helt klart den delen av reglerna som jag känner att jag behöver testa och utvärdera. Ska Insiktsslag bara triggas på SLs infall? Ska jag införa olika färger på tärningarna så att bara grundtärningarna genererar stress?
Kanske ha en fallande tröskel för när rollperson får slå insiktsslag? Först krävs 5 ettor, sen 4, sen 3, sen 2, etc.

Annars är nog Stress i Alien-varianten min favoritversion av pressandet.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Kanske ha en fallande tröskel för när rollperson får slå insiktsslag? Först krävs 5 ettor, sen 4, sen 3, sen 2, etc.
Jag kollade sannolikheter för att slå exempelvis 4st 1or på 10t6 och det är ca 5% risk. Så jag tror att systemet verkar hårdare än vad det är. Om man har full stress så är det alltså ändå bara 5% risk att insikt höjs med 4 vid ett Insiktsslag.

Dock så tror jag att, som @Bifur var inne på, att det kan bli väl hårt att slå Insiktsslag varje gång Stress höjs. Det kan bli att en slår för ofta.

Jag är inspirerad av Cthulhu Dark med Insikts-värdet. I Cthulhu Dark slår spelaren en t6 när hon eller han ser något hemskt. Är slaget högre än det nuvarande värdet i Insikt så höjs Insikt med 1. När insikt blir 6 är man galen. Det är hårda puckar, men ger också spelet en känsla av hur farligt det är att gräva i mörka hemligheter.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Annars är nog Stress i Alien-varianten min favoritversion av pressandet.
Ja, den är bra. Kanske ska testa att köra mer som den:
  • Stress ökar med 1 automatiskt om man pressar.
  • Vid pressning adderas Stress-antal tärningar till pölen.
  • Insikt höjs med 1 för varje Stress-tärning som visar en 1a.
Det är kanske inte så dumt! Kräver att en har olika färger på tärningarna men det kan en väl leva med.
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Är djupt förtjust i detta! Min enda "aber" är att jag personligen tycker väldigt mycket om Mutant : År Noll's länk mellan värdet i STYRKA och hur mycket stryk en rollsperson klarar av att ta, och funderar på om samma skulle kunna göras här med både Styrka och Stress. Det riskerar ju klart att göra allt supermycket farligare och kanske inte alls nåt du är intresserad av, men fasiken om jag inte gillar dess (och ursäkta uttrycket) elegans.

Så liksom:
Byt ut Styrka mot Fysik som får täcka: styrka, uthållighet och i brist på bättre term - "hälsa" (dvs hur mycket stryk du kan ta innan du blir knockad)
Smidighet blir istället Lugn, Fokus, (eller annan passande term) som reflekterar hur bra en person är på att hålla sin "cool" under pressande situationer. Balansera på taket av en stor herrgård, försöka att hålla sig tyst och gömd när en fasa letar efter dig, osv. Detta värde sänks när RP inte kan stå emot stress, vilket såklart också leder till en farlig negativ spiral. Vid noll kanske man börjar lida psykiska episoder, rullar på tabeller osv osv.

Detta riskerar ju såklart att RP som inte har höga värden i fysik blir fysiskt svaga (gamla men välutbildade professorer), och att de som inte har höga värden i lugn snabbt riskerar att bli nervvrak, men i farliga "kosmos-bryr-sig-inte-om-dig-skräckscenarier" där fokus inte ligger på att slåss utan att fly och såntdär, så kanske det passar? Negativa spiraler är ju horror om nåt, liksom.

Edit: Nämenkolla! Här sitter man och göttar sig över hur smarta förslag man har, och så står det klart och tydligt: "
När en du har lika mycket Skada som ditt värde i Styrka är du bruten." Hoppla!
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Men ok, för att gottgöra föregående slarv (skit i hela förra posten), så vad sägs om detta:

Spellcasting och Mythos-förståelse!
Det finns ju en uppsjö av märkliga artefakter och tingestar som mänskligheten inte är menad att fippla med. Men om man vill göra det då? Ska vi verkligen stå i vägen för det?

Vad sägs om ett typ tröskelsystem som länkas till insikt, jämförbart med CoC's skill Mythos?
Skulle det gå att införa olika tröskelvärden för insikt, som används som en modifikation när RP försöker djupanalysera förbjuden kunskap och/eller använda sig av magiska formler, hemska ritualer och utomjordisk/onaturlig teknologi?

Alltså typ såhär någonting:
Insikt:
[x ] [ ] [ x] [ ] [x ] [ ] [x ] [ ] [x ] [ ]

Varje X-nivå i insikt medför en slags modifikation till mythos-slag, som representerar RP's insikt och förståelde av "hur det verkligen ligger till."
Vill du försöka dig på ritualen som du läst i boken du stal av kultistledaren så rullar du lämplig egenskap +tröskelvärde i insikt. Detta bör ju omedelbart innebära stress och hemskheter, men gör att RP kan ta steget fullt ut, om/när det verkligen gäller.

Detta innebär ju lite mer bookkeeping och sånt, och skulle absolut kunna täckas av vanliga egenskap+skill-slag, men det hade varit lite coolt om ett högre värde kan föra med sig nåt bra också. Lite risk, reward.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Spellcasting och Mythos-förståelse!
Det finns ju en uppsjö av märkliga artefakter och tingestar som mänskligheten inte är menad att fippla med. Men om man vill göra det då? Ska vi verkligen stå i vägen för det?
Bra inlägg!
Ja, det måste verkligen läggas till något för att hantera Mythos-kunskap och besvärjelser. Eftersom jag vill hålla allt så enkelt som möjligt så lutar jag åt att Insikt = Mythos FV. Dvs. som ett vanligt färdighetsslag men du slår lika många tärningar som ditt värde i Insikt.
 

carrot

Veteran
Joined
25 Sep 2013
Messages
184
Bra inlägg!
Ja, det måste verkligen läggas till något för att hantera Mythos-kunskap och besvärjelser. Eftersom jag vill hålla allt så enkelt som möjligt så lutar jag åt att Insikt = Mythos FV. Dvs. som ett vanligt färdighetsslag men du slår lika många tärningar som ditt värde i Insikt.
Ja, men det är ju klart! Som absolut max 9 tärningar totalt liksom. Och så är det riktigt svårt att greppa med ett par futtiga poäng i början, så som det ska vara!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Jag är inspirerad av Cthulhu Dark med Insikts-värdet. I Cthulhu Dark slår spelaren en t6 när hon eller han ser något hemskt. Är slaget högre än det nuvarande värdet i Insikt så höjs Insikt med 1. När insikt blir 6 är man galen. Det är hårda puckar, men ger också spelet en känsla av hur farligt det är att gräva i mörka hemligheter.
Där kan man ju dessutom sänka sin insikt genom att motverka sin egen utredning (försöka reparera den verklighetsslöja som man lyft på).
 
Last edited by a moderator:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Aight.
Har lagt till ett helt tjog grejer nu. Ändrade format till a5 också i fall att man vill göra någon lulu-print av detta i framtiden. Så mina ursprungliga ambitioner att klämma in allt på 2 sidor har jag spolat nu.
Ändrade från BETA till ALPHA då jag inser att detta måste testas och ändras innan det börjar närma sig något att ha.

Här är nya versionen:

Så som det är skrivet nu finns en risk att Insikt höjs när en är stressad och gör en handling. Är fortfarande lite osäker på hur detta kommer hålla i spel. Får försöka styra upp ett litet test snart och se hur det funkar.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Om någon är sugen på att speltesta så kan jag köra en enkvällsgrej via roll20, hojta om intresse finns!
 
Top