Nekromanti Xbox eller ps2?

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Nå, nu är det dags att köpa sig en sådan där konsol som ska roa mig och min sambo tills vi blir uttråkade. Vi vill ha antingen en ps2 eller en Xbox så alla förslag på Gamecubes och dylikt kan vi skippa redan nu.
Men vilken vill vi ha? Vi vill ha kul spel. Vi vill gärna kunna skaffa oss ett wrestling-spel i så att vi själva kan spöa Kurt Angle eller Triple H. Vi vill gärna slippa betala sju tusen för det hela.

Så vilken ska vi skaffa? Ps2 eller Xboxen?


Storuggla, ge oss råd och tråd
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
ps2

En ps2 så kan ni få bra spel, billigt nöje, härlig spelkontroll (som inte ger en kramp efter två minuter) och massvis med spel att vraka bland. Det bästa är att ni dessutom kan se DVD på den och att det finns en massa bra spel som går att köpa begagnat.

Xboxen å andra sidan kan man hacka och fuska sig till så man kan spela piratkopierade spel, men vem orkar dra hem såna? Och vem vill ha den fruktansvärda handkontrollen som finns till Xbox? Nej.

Om ni skall köpa något nu nu, skall ni köpa ps2. Annars kan ni ju vänta tills ps3/xbox2 kommer senare i år. :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
det här är lite läskigt, men efter lite efterforskning så verkar det som om de båda serierna har valt att stödja varsin konsol. Smackdownspelen kommer till ps2 och raw-spelen till xbox. Smackdown vs Raw-spelen verkar ha kommit till ps2 dock.

Och ihop med Rumble Roses till ps2 så blir ju valet kanske inte så svårt

Yyy glömmer ju en viktig poäng, även ps2an går att chippa så att man kan spela dvd-filmer för alla regioner och backupspel från alla regioner. precis som xbox och gamecube med andra ord.
pratar man sådan moddning så utklassar ju xboxen ps2an dock, men det ni vill ha konsollen till så tror jag att ps2 är rätt val. Då kan jag ju dessutom komma hem till er och spela hela sommaren.

chrull
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Så vilken ska vi skaffa? Ps2 eller Xboxen?
Jag har två av varje, och jag måste säga att jag är splittrad.

XBoxarna är onekligen mycket behändigare om man vill köra egen kod på dem eller ha dem som mediaspelare (de är grymt bra där). Det finns riktigt bra dashboards till dem som är bättre än MS kassa dashboard. De är också behändigare att använda moddade, med bra stöd för filöverföringar och olika nätverksprotokoll. Jag gillar också handkontrollerna bättre (men det tog ett tag att vänja sig av med PS2-kontrollern). De har också lite mer pulver under huven. Kontrollers pluggas in i vanliga USB-portar (även om de har andra pluggar), vilket är behändigt om man vill använda dem i andra sammanhang. Tar fyra kontrollers utan tillbehör.

Nackdelar med XBoxarna är att de känns lite skakigare. De är långt ifrån stenstabila och min ena har något myko med nätverket som gör att vissa filer bara inte går att överföra (oavsett program och protokoll). De är inte stablila som en konsol ska vara, utan snarare som en halvdan windowsinstallation. Ibland försöker den ena boota på fel bios och fastnar, det enda man kan göra då är att dra ur sladden och vänta tio minuter eller så. Det kryllar av sådana småskumheter. Den är också större, tyngre, klumpigare, bullrigare (viktigt om man ska ha den som mediaspelare, men där suger PS2 i vilket fall) och aningen benägen att överhetta om man sätter i en stor hårddisk och inte lämnar tillräckligt med utrymme runtom. Spelsortimentet till XBox är också halvdant, speciellt om man föraktar sportspel. Går inte att ställa på högkant. Savegames är låsta till maskinen och därmed svåra att flytta till andra maskiner.

OK, det var XBox. Nu till PS2.

PS2orna känns seriösare. Den är stabil och funkar bra. Designen är elegantare. Den är lätt att använda moddad. Kontrollern är bra, men inte riktigt lika bra som XBox. Spelutbudet är mycket bättre (bland annat de läckra brottningsspelet WWF Smackdown 2 och dess sämre men snyggare efterföljare). Man kan rotera loggan så att den är rätt även om man har maskinen på högkant. Savegames flyttas smärtfritt mellan maskiner. Har två äkta USB-portar på fronten. Kan även köra PS1-spel, ett stort plus då det finns många bra sådana.

PS2 är en pest att jobba med om man vill lägga in egen kod eller andra program. Jag har fortfarande problem med att lägga in en hel del spel på hårddisk. Den är dessutom lite kinkig med vilka hårddiskar man använder. Köper man slimlinevarianten kan man glömma hårddiskar helt. Tar bara två kontrollers utan tillbehör, med splitter tar den upp till 8 (men jag vet inte om det finns spel för mer än 4). Kontrollers har en egen speciallösning som kräver en specialdosa för 150 spänn om man ska plugga in dem i en dator (fast bitarna för att löda ihop en konverterarsladd för XBox-USB till äkta USB kostar antagligen lika mycket). Inte lika mycket råstyrka, men det märks inte i praktiken (de spel som finns för båda kan jag i princip köra sida vid sida utan att se skillnad).

På det hela taget så beror det nog till stor del på hur mycket man vill ändra och mickla med dem och vilka spel man vill ha. Skulle jag själv bara ha den för spel skulle jag helt klart köpt en PS2, skulle jag ha den som mediaspelare och sånt också så är XBox bättre. Priset är i princip identiskt, så låt inte det styra.

Själv lyckades jag inte bestämma mig, så jag har 2 XBox, 2 PS2 och 1 PS1...

Bra spel:
WWF Smackdown 2 (PS2)
SSX3 (båda, men funkar aningen bättre på PS2-kontrollern, snowboardspel med enorm fartkänsla, man håller verkligen andan i hoppen)
Gauntlet Dark Legacy (båda, fyra spelare, perfekt med en back öl)
Burnout 3 (båda, racing, som nollvisionen fast tvärtom)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: ps2

Xboxen å andra sidan kan man hacka och fuska sig till så man kan spela piratkopierade spel, men vem orkar dra hem såna? Och vem vill ha den fruktansvärda handkontrollen som finns till Xbox? Nej.
Alla maskinerna går att modda, alla mina konsoller är moddade (underligt nog dessutom med olika chip). Man behöver inte bara modda dem för att kunna tanka hem spel, utan även om man köper spel som är för andra regioner eller tillverkade i vissa länder (tex Kina (tro mig, jag har många sådana och de går bara på moddade burkar)). Det finns alltså halt lagliga behov för modchip.

Annars kan ni ju vänta tills ps3/xbox2 kommer senare i år.
Gör inte det. De kommer att vara svindyra i början och de kommer inte att ha så många spel. Köp en maskin nu, sedan kan ni köpa de nya när de är billigare och det finns spel till dem.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Wow, tack!

En rekorderlig genomgång där. SMackdown 2 alltså? Inte Smackdown vs Raw då?


Storuggla, lutar starkast mot ps2 nu
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Wow, tack!

SMackdown 2 alltså? Inte Smackdown vs Raw då?
Har inte testat SDvsRaw, men Smackdown 3 var sämre än tvåan (fast snyggare).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
har du koll på slimvariant och chip? är det nån skillnad på de som säljs på tex swemods.com psxcare.com eller chipstore.com ?
behöver man bry sig om vilket chip man tar? ps2-chippen borde ju ha utvecklats tillräckligt för att det knappt ska spela någon roll, redan tredje generationens xbox-chip var ju helt klart tillräkliga för mina behov. (och första generationens GC-chip :gremlaugh:

jag måste bara övertala resten av spelföreningen att en moddad ps2 eller två är något vi behöver. går inte det får jag övertala dem att bongo-trummor till gcn är precis vad vi behöver :gremlaugh:

chrull - xbox med xenium, gc med viper.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En liten undran...

Jag har två av varje, och jag måste säga att jag är splittrad.
Varför i hela helsingland har du 2 av varje ???? :gremconfused:
Bara undrar av ren nyfikenhet...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: En liten undran...

jag väljer att svara åt troberg, och jag gör det med ett HST-citat:

No point in mentioning these bats, I thought. The poor bastard'll see them soon enough. We had two bags of grass, 75 pellets of mescaline, five sheets of high-powered blotter acid, a salt shaker half-full of cocaine, a whole galaxy of multicolored uppers, downers, screamers, laughers. Also, a quart of tequila, a quart of rum, a case of beer, a pint of raw ether, two dozen Amyls. Not that we needed all that for the trip, but once you get locked into a serious drug collection, the tendency is to push it as far as you can. The only thing that really worried me was the ether. There is nothing in the world more helpless and irresponsible and depraved than a man in the depths of an ether binge. And I knew we'd get into that rotten stuff pretty soon."
chrull
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,342
Location
Helsingborg
Själv är jag mer av en Beat-em-up fantast när det gäller consoler.

Men PS2 har ju det ursköna Virtua Fighter 4 Evolution och det lite mer nybörjarvänliga och flashiga (men fortfarande hyggligt avancerat så det inte förlorar sin charm efter ett par månader) Soul Calibur II.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Soul Calibur II finns till alla konsoller, även Gamecube. Billigt är det också, och kul. :gremlaugh:


/Dimfrost
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,342
Location
Helsingborg
Jo, fast Virtua Fighter 4E är PS2 exklusiv. Även om det är mer ett spel för fighting-spel fanatiker då det är mer tekniskt men mindre flashigt än de flesta Fighting spel, medans Soul Calibur II är en fin kompromiss som är hyggligt teknisk men mer "newbie" vänlig samt flashigare. Och så finns det ju Tekken 5 också med allas våran favorit tekno-samuraj (nej, inte Tuva AI utan Yoshimitsu)..

En varning är dock att VF4E inte bör spelas med PS2:ans standardkontroller (då den kräver lite mer teknisk finess) så om du inte vill lägga ut ytterligare ett par hundralappar på bättre kontroller så gå på Tekken 5 eller Soul Calibur II..
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Soul Calibur III kommer bara på PS2. Det hade avgjort saken för mig, iallafall. Överlag är Playstationens utbud överlägset på fighting- och rollspelsfronten, och det är de primära spelkategorier som intresserar mig. Valet var enkelt, med andra ord. Sedan är jag inte överdrivet förtjust i att gynna Microsoft, och Xboxens handkontroll faller mig inte riktigt i smaken. Den überslimmade nya modellen av PS2 är därtill såååå läcker.

- Ymir, tycker
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: En liten undran...

Varför i hela helsingland har du 2 av varje ????
Min gamla PS2 hade ett struligt modchip som krävde bootdisk och det var bara marginellt dyrare att skaffa en ny än att modda om den gamla. Jag har en XBox att spela på i TV-rummet och jag har en som jag använder som mediaspelare (det är svårt att hitta en mer kapabel mediaspelare för det priset) till TVn i sovrummet.

Det finns en förklaring till det mesta.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
har du koll på slimvariant och chip?
Nej, jag kör den feta för att kunna ha HD i den.

Antagligen inte någon skillnad så länge du bara ska spela. Ska du programmera den, boota från minneskort osv så kan det vara skillnad.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mmmkay..

Det finns en förklaring till det mesta.
Hehe !
jo, jag märker det ja.... :gremgrin:
jaja, bra att man fick en förklaring iaf.. :gremtongue:

/ Johan K, som är (o)lycklig ägare till 0 ps2 & 0 XBox
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Enligt videospelsexperten i familjen har PS2 inte bara fler spel i antal - det ar nog ovasentligt egentligen - men fler genrer av spel, sa man kan spela pa flera olika satt.

Erik
 

BaronGünther

Veteran
Joined
4 Mar 2004
Messages
14
Location
Uppsala
I mean this fella was in bad shape, officer. How the hell was I to know he'd walk straight out to his car and start abusing those drugs?
Själv har jag inte packat upp min X-Låda sedan jag senast tog med den till en polare, för en sisådär 4 månader sedan. Mitt Mega Drive (ettan) står däremot ståtligt på sin plats, alltid redo.Vem behöver blytunga, svindyra nymodigheter när man kan få 7,61 MHz true Sega Power?
 
Top