Nekromanti www.iblist.com, en "IMDB" för böcker!

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Det pratas väldigt ofta om böcker här inne, så jag tänkte att följande tips kunde vara uppskattat.

www.iblist.com (internet book list) är ett försök att skapa en motsvarighet till IMDB för skönlitteratur.

Men förutom att samla fakta så är sidan tänkt att hjälpa folk att hitta nya böcker. För varje användare som recenserat eller betygsatt någon bok i databasen finns en sida med länkar till alla dennes recensioner samt en lista över personens favoritböcker (betygsatta 9-10/10). På så sätt kan man gå in på en bok man gillar själv, se om någon givit en recension, och se vad för andra böcker den personen gillar.

Ha inte för höga förväntningar dock, sidan är ung och har "bara" knappt 10 000 titlar i databasen, men ambitionen är god och personligen tror jag att sidan kan bli något. Alla som vill är välkomna att hjälpa till att lägga in böcker, recensera och rösta! För de lite större författarna fungerar sidan bra redan nu!

Jag har hört att det ska finnas flera försök att göra IMDB-liknande sidor för böcker, om någon känner till något sådant så tipsa gärna om det också!
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Ödet?

Wow.
Wow asså.
Tänkte precis skriva ett inlägg och efterfråga något liknande
och så finns det redan ett inlägg som besvarar min oställda fråga.
Wow.
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Ja, det är jag [ANT]

Ödet? Ja, det är jag. Var det något mer du ville veta? :gremwink:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Intressant, även om det kommer att dröja ett bra tag innan databasen börjar bli så komplett att den blir riktigt användbar. De två senaste böckerna jag läst (Redemption Ark av Alastair Reynolds och The Scar av China Miéville) finns till exempel inte med (ännu).

Dessutom är Gurgehs förnamn felstavat! :gremshocked:

/tobias
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Faktiskt ett riktigt schysst ställe! Tack för tipset!

/Balderk, som redan blivit medlem och gjort några recensioner (under annan identitet än balderk)
 
Top