WRNUs tvserieklubb: jan 2022

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Avsnitt 3 av Legend of Vox Machina startar den story arc som kommer att uppta resten av den här första säsongen. Jag vidhåller att detta är det nya högvattenmärket för animerad fantasy för vuxna.

Avsnitt 5 av Peacemaker innehåller fler mord och fula ord än de flesta långfilmer lyckas med. Dessutom: karaktärsutveckling, nya avslöjanden i handlingen, ändringar i karaktärernas inbördes dynamik. Saker händer, helt enkelt. Jag gillar det mycket bättre än serier som bara står och stampar på samma fläck (*host* Boba Fett *host*).
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Såg Invincible på Prime.

Grabb vars pappa är Stålmannen-standin i ett inte-alls-DC-inspirerat universum får, efter 17 år, äntligen superkrafter. Medan han försöker växa in i rollen som superhjälte försöker han få en date med söt tjej, träffar andra superhjältar och superskurkar och annat sätts i rörelse.

Rätt våldsamt - tänk The Authority - inslag av blod och inälvor. Animerad, vilket ger lite extra whiplash om man inte är van men funkar.

Jag gillar det. Rätt bra mängd tonårsdrama plus superhjälte plus övergripande säsongsplot. Den delar en del drag med Jupiter's Legacy men kändes mindre utdragen.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Fem avsnitt in i Peacemaker gillar jag fortfarande det (jag såg fyra avsnitt på en gång innan jag stoppades av anti-binge-implementationen att bara släppa ett avsnitt i veckan).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jag har sett Hit-Monkey!

Så det här kanske är febern som talar men det var sjukt bra! Det är bitvis väldigt ledset, det är emotionellt genuit, det är spännande och actionen är fantastisk!… Vilket inte borde vara fallet eftersom det handlat en lönnmördares sarkastiska spöke och en apa som blir spirituellt sammanlänkade så att de kan ge sig av på ett roaring rampage of revenge genom Tokyo. På vägen slåss de mot märkliga lönnmördare, superhjältar, ett argt spöken och hundratals gängkriminella.

Så serien handlar om att när du börjat använda våld så kommer våldet aldrig sluta. Det är väldigt Western/Samurajfilm. Medan en huvudperson aldrig slutar skämta och den andra är en apa i en kostym så tar serien det temat 100% på allvar och det bara fungerar!

Det värsta med serien är att animationen är lite… Ryckig? Hackig liksom. Det blir inte bättre men tar man sig igenom avsnitt 1 så vänjer man sig lite. Men det är irriterande.

Också, innan man ger sig in i det så en rejäl varning för våld mot djur. Att människor sågas i två, stympas och går sina ögon utstuckna är fine… Men det är brutalt våld mot snälla och söta apor i det här som fick mig att vara obekväm. Det är ett element genom hela serien också och inte bara i striderna med huvudpersonsapan. Så tycker du våld mot djur är jobbigt kommer det här vara brutalt att ta sig igenom.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Är Fat Cobra med som bara en cameo eller har han faktiskt en roll i serien?
Fat Cobra är med lite grann. Han är inte en huvudkaraktär men han är med i två avsnitt och har en liten character arc. Så mer än en cameo men inte en stor roll.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag tittade på The Orbital Children i helgen, en sexdelars anime.

Rymdstation med besökare drabbas av olycka(?) som slår ut deras internet och skadar stationen. Nu måste en grupp på 5 barn och en skadad läkare ta sig igenom stationen till räddning - men finns det någon räddning kvar?

Jag gillar att de försökte sig på ett realistiskt scenario och försökte hålla teknologin trovärdig (även om samhället var tämligen orealistiskt - Google lär inte finnas kvar och köpa rymdstationer och social media-vyer som status är väl passé redan idag? ;) ). Hindren är hyfsat trovärdiga ("Nej de installerade inte de där delarna, budgeten tog slut") och det bara roligt att se dem försöka ta sig från en livshotande situation till en annan, jag får Rocket Girls-vibbar på bra sätt...

... Sedan så kommer tyvärr huvudhandlingen. De hade signalerat för den och den är OK genomförd - den känns bara lite banal för mig, precis annorlunda nog från anime i genren för att kännas fräsch men jag har sett delarna innan. Det är en del abstrakta miljöer och grunda referenser till SF- och fysikkoncept. Jag hade varit mer på om de antingen skalat tillbaka den delen och kört mer rymdproblem - eller gått mer bonkers med det med mer show-don't-tell. För de som gillar andra delen så tar serien slut med en koppling till uppföljare. Alla centrala mysterier utöver den nyintroducerade kopplingen är lösta vid slutet, om det är något man undrar över.

Av de två frågor man kan ha i slutet är en av dem besvarad i det - den sjätte är så klart Nasa som vi ser på techflärpen.


Jag är inte arg, jag är bara inte överväldigad.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har sett hit monkey men God45 hann före med sin recension så jag skall inte lämna nån då jag instämmer med föregående talare.

Jag brukar vanligtvis inte gilla anime då jag upplever anime som ganska cringe men några serier/filmer är ok och hit monkey kvalar in bland dom som jag upplever som ok.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
EDIT: En sak har jag dock fortfarande svårt att fatta, kanske det största mysteriet av dem alla: vaddå "81"? Ingenting utspelade sig 81, jag vet inte om nån föddes då (eller, jag gjorde det, men i serien) eller om något annat hände det året. Jag såg aldrig något av arkiven i filmen vara numrerade. Jag vet att det typ kommer från podcasten serien baserar sig på, men i serien används det aldrig.
Jag har lyssnat på podden och där är det så att Det finns flera arkiv i lokalerna företaget förvaltar och just det med huset är Arkiv 81
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Gomorra - säsong 1

I mitt tycker bland de bästa jag sett. I nivå med första säsongen av GoT, Arcane eller Band of Brothers.

Ballar ut lite grann på slutet men är annars helt suverän. Har sett den första tillsammans med andra säsongen tidigare, men har nu förhoppningar på att se hela serien (fem säsonger).

Är det någon som sett säsongerna efter de två första och kan säga något om vilken nivå dem håller? Gärna helt spoilefritt.
 
Top