WRNU's bokklubb 2025

SPQR - Mary Beard​

Det här var en trevlig överraskning. Och en riktigt bra svensk översättning dessutom.

1762855045486.webp

Nyss en annan bok
Jag läste Roms Kejsare av Beard nyss, och var nog lite grinig. Men så har jag också svårt för den typ av akronologi hon organiserade den boken i. Det här är å andra sidan precis vad jag vill ha istället. Lagom strikt kronologi.

...jaha?
Nämensåatte… Det här är en allmän översyn av Romarriket från någon med koll. Beard börjar i mytens galenskaper med Aeneas och Romulus och går i lagom stora steg fram hela vägen till Caracalla på 200-talet.

Alltihop är en blandning av arkeologi och historia, kritik av romarnas egna skapelsemyter (fanns Romulus på riktigt? Nja…) och så vidare. Kompetent och lättillgängligt på samma gång. Det här är populärhistoria när det är som bäst.

Beard berättar friskt om antikens källor, om varför vi vet så lite om saker och ting innan 300-talet fvt med säkerhet, om kända romerska namn och byggnader, och mycket, mycket mer. Hon delar upp allt i grova perioder (kungarnas tid, tidiga republiken, sena republiken, etc.) och hoppar lite fram och tillbaka inom dem beroende på temat hon vill prata om. Däremot går hon inte utanför eran. Att hoppa från Marcus Aurelius tillbaka till Trajanus för en liten utvikning gör betydligt mindre för att jag ska hänga med än om hon hoppat hela vägen tillbaka till Camillus, liksom. Bra val, och klart bättre än hur hon jobbade i Roms Kejsare.

På det stora hela är boken en bra grundkurs för de som redan kan en del, men inte för den som aldrig hört ordet SPQR förr. Populärhistoria B snarare än Populärhistoria A. Typ.

TLDR
Rekommenderas till alla som tänker på Romarriket.

Last edited:

Jag Claudius - Robert Graves

1764172882472.jpeg
Jag har läst om Jag Claudius. Det är fortfarande bland de bästa böcker jag någonsin läst. Kanske den bästa.

Rekommenderas till alla som kan läsa.

Seveneves, Neal Stephenson

Det är ingen hemlighet att jag gillar Stephenson. Har bara läst bra böcker av honom, och den här levererar extra allt.

Boken är i tre delar:

1. Månen går sönder. Okänd anledning. Det resulterande meteoritregnet kommer att vara problematiskt för jorden. Några tusen människor flyr till ISS och rätt så improviserade kapslar runt den.

2. The hard rain inträffar, jorden blir rätt så förstörd. De överlevande på ISS dör efterhand, förutom sju kvinnor. De lyckas bosätta sig på ett metallrikt månfragment. En av kvinnorna är genetiker, och de kan därför via kloningsteknik och genmanipulation för barn med viss genvariation.

3. 5000 år senare. De sju "Evorna" har nu fått nästan religiös status, och befolkningen bor i en ring runt jorden. Det har utvecklats 12 "raser", efter "Evorna", så det är Dinans, Julians osv, och Aidans som splittat i flera. Det är lite spänningar mellan dem, framför allt Aidans mot resten. Man har terraformat jorden genom att dumpa iskometer och sånt på den, och plantera plantor och djur baserat på lagrat DNA. När man kommer ner till jorden, så visar det sig att befolkningen som stannat anser att jorden är deras, och inte gillade att bli bombade med kometer, medan de som smet tror sig ha rätt att komma tillbaka och bara ta den. Konflikt uppstår, boken slutar med händelseutvecklingen öppen.

Detta är ju en omtematisering av israelproblemet. De 7 (senare 12) stammarna av israel som lämnar, och sedan kommer tillbaka med bombardemang och vill ha tillbaka vad de lämnade för länge sedan, och sedan lämnar han storyn öppen ungefär i dagsläget.

Som vanligt gör Stephenson ganska hård SF, med vetenskap som känns trovärdig. Inga warp drives och sånt.

Jag skulle säga att detta är hans bästa bok. Snow Crash och Cryptonomicon är bra, men den här är bättre.

Nu går jag vidare med Termination Shock, så får vi se hur den är.

Claudius guden - Robert Graves

1765445961330.png

Jag har läst om även tvåan.

Får nog säga att det är den första som är bäst, än i denna dag. För tvåan gnisslar mer än jag mindes, även om den fortfarande är klart fascinerande, och magiskt bra berättad.

I vilket fall - rekommenderas. Men läs ettan först.

Back