The Secret to superhuman strength - Alison Bechdel
Det här är den näst senaste serieboken från Bechdel, kom 2021. Även denna gång är det dags för klassiskt självrannsakande självbiografi, den här gången tolkad genom Bechdels förhållande till träning, sport och den fysiska kroppen.
Vi börjar där vi lämnade Bechdel
Här är vi mer ute i diskussionsvärlden än tidigare böcker av Bechdel. De två tidigare (i]Fun Home[/i] och
Are you my mother?) handlar i första hand om hennes föräldrar och hennes relation till dem. Där är det skildring av livsöden, medan det här är mer essäformat och ibland direkt tilltal ut till läsaren.
Genom allt får vi se henne bli medelålders, och det är något av en femtioårskris som sätter igång hela arbetet med boken. Kroppens åldrande kontra all tid hon lagt på att röra sig. Ovanpå det all fascination för nya träningstrender med utrustning att köpa, dieter att testa och så vidare.
Bechdel reflekterar över sitt livs många faser på området, med alltifrån klättring till karate, cykling till gymkort. Samtidigt arbetar hon med träningens utveckling över tid - hur folk motionerade på viktoriansk tid, bland annat. Ofta genom några kändisar, författare och/eller poeter. Extra kul med just historier om bergsvandringar och kvinnliga kläder. Inte det mest praktiska att folk på Jane Austen-tiden knallade runt med raska steg med alla möjliga kjolar och underbyxor och grejer.
Parallellt med detta får vi mer från Bechdels eget liv. Förhållanden, framgångar som serietecknare, flyttar och så vidare. Alltihop vävs ihop på det där sättet du säkert känner igen från hennes tidigare verk eller från andra självbiografier som egentligen handlar om något annat *host*
Mats Jonsson *host*.
Tecknare? Författare?
Jag har väl aldrig tänkt på Bechdel som en av de bästa serieskaparna i världen för hennes bilder och kunskaper som tecknare direkt. Jag är alltid mer intresserad av bra manus än av bra bilder, och kan läsa i princip något hur fult som helst om historien är bra. Därför har jag alltid tyckt om Bechdel långt mer för hennes språk och resonemang än för hennes bildliga sinne.
Men här arbetar hon med bild på ett sätt som jag inte sett förr. Eller i alla fall varken reagerat eller reflektat på förr. Ibland växlar hon till vattenfärg och akvarell som material istället för serietecknartusch, och
tjosan vad det blir bra. Särskilt en ruta i en sekvens om skidlöpning bara spritter av skarp skare och vackert motljus. Sättet Bechdel jobbar med vityta här är frakkin’ fenomenalt.
TLDR
Mer av Alison Bechdel. Mer intellektuellt och analyserande än personligt, men mer personligt än mycket annat i genren. Rekommenderas varmt.