WRNU:s poddlyssnarklubb decenniet 2021-2030

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Reglerna är enkla: Lyssna på något. Skriv något om det här.
Diskutera gärna och/eller rekommendera ljud om ni har lust också.

Alltifrån sommarprat till korta serier till enskilda avsnitt är välkomna.

Alla tips är bra tips! :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Jag har lyssnat igenom The Lolita Podcast av Jamie Loftus.


Tio avsnitt på runt 60-90 min var om en av förra århundradets mest diskuterade böcker. Och herre min skapare vilken historia den boken har.

Första avsnittet är bara en genomgång av vad som faktiskt händer i boken, för att skära bort allt som nästan hundra år av populärkultur och missförstånd och rena idiotier. Lolita är inte en kärlekshistoria, historien är en fruktansvärd tragedi, och huvudpersonen är en narcissistisk pedofil och inget annat.

Jag tappade hakan så många gånger under genomlyssningen av den här. Som i avsnitt 5, där gänget bakom My Fair Lady gör en musikal på Lolita. På riktigt, det hände! Eller hur talande det är att Kubrick gjorde Humbert till en sympatisk karaktär när man tar resten av hans åsikter och arbetsrelationer om kvinnor i senare filmer (inte bara Shelley Duval i the Shining).

Man behöver verkligen inte ha läst boken för att ta till sig podden. Men lyssna gärna så fort ni kan, så jag får någon att prata podden med.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Jag har lyssnat på Systemet av P3 Serie.


Radioteater från SR, baserat på en engelsk förlaga. Allt handlar om en snubbe i yngre tjugoårsåldern som saknar styrsel i livet och inte riktigt ser någon utväg. Deprimerad, håglös, etc. Men sen blir han rekryterad in i Systemet, en sorts träningsprogram för såna som han. Systemet jobbar lika mycket med självkänsla och pepp som med fysisk träning. Visst låter det bra? Men det visar sig steg för steg vara mer och mer toxiskt och det blir också närapå kultigt med krav och straff och kodord och grejer ju längre det går.

Över fem avsnitt á 30 min följer vi resan in i det här via incelforum på nätet, lillasysterns letande efter honom och ser hur varje steg är litet, men slutmålet är ren galenskap. Riktigt bra gjort.

Tyvärr är serien sex avsnitt totalt. Och det sista, när vi får reda på vem som ligger bakom Systemet, sänker serien mot botten. Plötsligt blev allt så B, så såpopera, så uruselt. Synd. För det här var skitbra fram tills dess.

Nä, det bästa från P3 Serie är fortfarande De Dödas Röster, med Sviten på tydlig andraplats. Den här kan man absolut lyssna på, men var beredd på att det går från 7/10 till 2/10 i sista avsnittet.
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
86
Location
Karlskrona, typ.
Jag har ett rätt bra tag lyssnat på Purple Stuff Podcast. Matt och Jay är runt 40 och pratar om leksaker, film, wrestling, frukostflingor, godis och läsk (m.m) med huvudfokus på 80 och 90-tal.

Nördigt, mysigt och lagom långa avsnitt (ca 1 timme styck) men det jag verkligen gillar med podden är att dom aldrig avskyr nånting och ägnar ett helt avsnitt åt att racka ner på det dom pratar om utan dom väljer saker dom verkligen gillar.

 
Top