WRNU:s filmklubb 2026 v4

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v4 2026 – #678 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Vecka 4 eller hur? Har ingen sett en film på hela veckan alltså?

Jag har sett The Dark Tower på Netflix. Givetvis ingen koll på förlagan (den baseras alltså på en Stephen King-serie) eftersom jag är en kulturell öken i själ och hjärta.
5.6 i betyg har den, och det känns ju rätt rimligt för det är en bagatell-artad upplevelse det här, men riktigt trevlig med en film på 1½ timmar så man hinner göra lite annat på kvällen med. Jag är helt okej underhållen ändå, och filmen skulle inte varit längre. Så det blir 2 av 5 på Feuflux-skalan.

Jag kände igen mamman så jäkla väl, men kom inte på vartifrån. Det visade sig vara Lagertha från Vikings.

Jag har sett The Astronaut, en film jag varit nyfiken på länge.

Ni vet att det finns forskning som säger att om man vet en films slut, så tycker man bättre om filmen? Jag brukar få den kastad i ansiktet varje gång jag argumenterar emot spoilers. Jag tänker ju att det egentligen inte spelar någon roll, för man kan ändå bara se en film ospoilad en gång, så även om man nu skulle gilla filmen mindre om den är ospoilad så är det värt det ändå.

Men. Det här är en film jag tyvärr fick spoilad för mig, i samband med att jag letade undertexter till den och försökte synka dem så de funkade. Jag såg filmens sista scener, och det betydde nu att jag såg hela filmen fullt medveten om vart den var på väg.

Och det blev absolut en sämre upplevelse av det. Jag vet inte om jag kanske kunnat räkna ut twisten på egen hand; kanske hade filmen blivit lika onjutbar ändå. Men jag kan väl säga att manuset och allt det andra inte var tillräckligt bra för att täcka upp för att man visste slutet.

Så… Se den ospoilad, om du ska se den. Det är inte en jättebra film, men den lär ju vara bättre då.

BETYG: 2+/5

Jag håller på att titta ikapp Marvelfilmerna och såg den nyaste Fantastiska Fyran i dagarna. Jag tycker inte att de nya Marvelfilmerna är riktigt så dåliga som många vill påskina. Det finns rentav några fina guldkorn, som Thunderbolts. Men denna var tyvärr den svagaste av de nya Marvelfilmerna som jag sett hittills.

Men vi kan ju börja med de saker som filmen gör bra. jag gillar verkligen samspelet mellan huvudpersonerna! De känns som en familj och lyckas bättre med detta än någon tidigare adaption!

Vidare så är filmen snygg. Jag gillar retrokänslan och även övriga effekter funkar bra.

Även andra karaktärer gör bra ifrån sig! Har hört vissa klaga på Silver Surfer, att det inte är samma karaktär som i serierna. Men detta är ju ett parallellt universum så att det skulle vara samma karaktär som i det vanliga universumet vore ju rent konstigt.

Jag gillar även det moraliska dilemmat våra hjältar ställs inför och hur de resonerar kring det.

Sist men inte minst älskar jag konceptet med ett parallellt universum som hela filmen utspelar sig i! Det var vad jag hoppades på när jag fick reda på att Marvel skulle göra ett multiversum-tema, att fler filmer skulle utspela sig i ett helt eget universum för att sedan kanske sammanstråla i någon film som är en avgörande slutstrid.

Med allt detta sagt, jag tycker att filmen faller väldigt mycket på val av antagonist. Jag älskar Galactus och har väntat på honom som skurk sedan fas ett. Men han borde inte vara den första skurken som vi får se fantastiska fyran möta. Vi hinner knappt introduceras för denna värld innan den snart ska gå under och allt går så snabbt att vi inte hinner bry oss.

Jag hade hellre velat att man gjorde två filmer där den första filmen går helt hand i hand med den glättiga världen och har kanske Moleman som skurk. Sen i film nummer två kommer det stora hotet på allvar som är så hemskt att de glada invånarna inte kan förställa sig det, hela deras föreställning av världen kastas på ända.

Det är ändå en godkänd film, men det är ändå den Marvelfilm jag sett på länge som håller lägst kvalitet.

Ärans män
1989

Första regimentet med afro-amerikaner som stred i amerikanska inbördeskriget. Dialogerna är stolpiga, fotot har både dassig kvalitet och tveksamma beslut i hur dom har ställts. Det är mer fokus på dom vita befälen än på dom svarta soldaterna, vi får inte lära känna någon på djupet annat än att vi får förklarade saker för oss istället för att få uppleva dom. Matthew Broderick, Cary Elwes, Denzel Washington och Morgan Freeman. Denzel storspelar med att, för en gångs skull, visa flera känslor i ett i hans annars normala skådespelar-mask av trä. Har högt betyg på imdb men jag tror det måste bero på temat snarare än filmen, för jag skulle säga att den bara funkar om du desperat vill slökolla på något.

BETYG: 2/5

Last edited:
Jag har sett Smurfarna och den förtrollade flöjten från 1976.

Egentligen är det en film om Johan och Pellevin, men det bygger på albumet där Smurfarna första gången dök upp, och de är ju klart populärast i sammanhanget, så låt gå.

Men nä. Det här såg billigt ut och gav mest gäspning i utdelning. Värt för nostalgiker, men mina barn tyckte mest den var okej. Inte bra, men okej. Till skillnad från några av de gamla Asterix-filmerna från samma tid som de älskar (12 stordåd främst).

2 / 5, inget måste.

What's Eating Gilbert Grape (1993)

Kanske den mest perfekta filmen jag sett. Torde vara den främsta filmen som någon regisserats av en svensk.

5/5

OBS!!! Jag kommer att prata om de två tidigare filmerna på ett sätt som avslöjar handlingen för dessa. Jag utgår att det är okej i och med att de har flera år på nacken, men kan vara bra att veta.

Jag har sett Avatar: Fire & Ash. Kanske borde börja berätta vad jag tycker om de tidigare filmerna i serien. När den första kom på bio vart jag helt golvad av effekterna och tyckte otroligt mycket om den. När jag sett om den kan jag konstatera att den inte var så fantastisk som jag mindes den, men inte heller dålig. Tvåan var däremot väldigt dålig, den sämsta filmen jag såg det året. Det dåliga låg inte i storyn i sig (trots att den är en ganska tradig upprepning på ettan, fast med vatten) utan för att huvudpersonen Jake var en feg sociopat som konstant utövade psykisk misshandel över sin son.

Denna film är bättre än tvåan. Den har fortfarande problem, med de är ganska överkomliga om man tittar på filmen på rätt sätt (vilket vi ska komma till snart). Tempot är nog det bästa av de tre filmer som kommit. Istället för en massa sega partier bjuds vi här på fartfylld action i stor utsträckning och dessa scener håller toppklass. Naturligtvis är filmen också bedårande vacker.

Tyvärr är Jake en sociopatisk skitstövel även i denna film och hans fru lika så. Jake behandlar fortfarande som son som skit och anklagar honom för sin brors död. När hans fru konfronterar honom angående detta svarar han ungefär (och jag lovar att jag inte skämtar): “Vad ska jag göra då, erkänna att det var MITT fel! Det pallar jag inte!” Så han är alltså fullt medveten om vad en sådan känsla innebär och öser den på sin son för att han tycker att det är för jobbigt att känna så själv! Dessutom har han och hans fru ett långt samtal om den döda sonen där de säger saker till varandra som: “Vi har bara varandra” Det fick min fru, som jag såg filmen med, att utbrista: “De har ju för fan fler barn!” För några dagar sedan såg jag Fantastic 4 och där ställdes huvudpersonerna inför ett moraliskt dilemma och jag gillade hur de tänkte och resonerade kring dilemmat. Jake ställs inför samma dilemma, och utan att spoila vad det är för ett dilemma så är beslutet han tar det motsatta och saboterar den minimala möjlighet att jag någonsin skulle känna ett uns sympati med honom. Och om någon menar att det är jag som är känslig, eller att Jakes skitstövliga beteende skulle ge honom något djup eller filmen någon spänning så vill jag säga följande: Efter ett tag hade Jake gjort så många vidriga grejer att stora delar av biopubliken skrattade så fort han gjorde något liknande. Det var liksom alldeles för mycket. Det är inte spännande, det är inte djupt, det är så dumt och fel att det enda man kan göra är att skratta åt det.

Men, trots detta rekommenderar jag ändå filmen, det är en upplevelse som jag tycker att man inte får missa. Men man ska göra två saker när man ser filmen.

För det första, i filmens första halva sker en väldigt spännande jaktscen. När den är över ska du lämna biosalongen. Då kommer nämligen filmens segaste parti där Jake är som mest skitstövlig. Så, lämna biosalongen, ta en drink på en närliggande bar och stanna där i ca. 40 minuter. Efter det har filmen kommit igång igen och du har blivit besparad en plågsam upplevelse.

För det andra. Jake är inte huvudpersonen! Se istället filmen som om Quaritch är hjälten. Han är så mycket bättre än Jake på alla sätt. Han är rolig att följa i denna film, skämtar och är nyfiken på sin omgivning. Han är snäll mot sin son, ger honom presenter och säger att han är stolt över honom. Och det viktigaste av allt: Han vill döda Jake. Alla som vill döda Jake är jag på samma sida som!

Ser du filmen på dessa två premisser kommer du att ha en bra filmupplevelse!

Överlag får jag väl säga att jag hoppas att det är Camerons ambition att man ska tycka att Jake är en jävla röv. Att han har något slags redemption arc på gång, eller något annat som sätter Jakes generella "vara en giftigt jävla hederskultur-idiot och världens sämsta machotrad-pappa" i någon form av perspektiv och sammanhang.

För om han gör det här för att huvudpersonen "ska ha svagheter också" för att han ska "bli relaterbar" så kan jag säga att det… inte funkar. Kanske för en annan publik, som sitter lite mer fast i en macho-idiot-hederskultur.

Överlag får jag väl säga att jag hoppas att det är Camerons ambition att man ska tycka att Jake är en jävla röv. Att han har något slags redemption arc på gång, eller något annat som sätter Jakes generella "vara en giftigt jävla hederskultur-idiot och världens sämsta machotrad-pappa" i någon form av perspektiv och sammanhang.

För om han gör det här för att huvudpersonen "ska ha svagheter också" för att han ska "bli relaterbar" så kan jag säga att det… inte funkar. Kanske för en annan publik, som sitter lite mer fast i en macho-idiot-hederskultur.
Ja, jag gissar också att planen är att han ska få något slags redemption arc. Jag tycker dock att han betett sig alldeles för hemskt för att det ska funka. Jag hoppas att någon ringer rymd-soc på familjen i nästa film.

Jag fortsätter att titta ikapp Marvelfilmer och nu har turen kommit till Guardians of the Galaxy vol. 3. Jag tyckte första filmen i serien var rätt dålig. Andra var betydligt trevligare. Och denna film var också riktigt bra! Filmen handlar egentligen mer om Rocket Racoon än om Starlord och att en historia om en humanoid tvättbjörn kunde vara så rörande var lika överraskande som positivt!

Jag gillar inte allt James Gunn har gjort, men när det blir rätt då blir det riktigt rätt! Och hans största talang som regissör är att han kan blanda starka och uppriktiga känslor med en helt galen värld. Detta är nog den film där han lyckas som allra bäst med denna blandning. Här finns allehanda vansinnigheter med knäppa miljöer och varelser men ingen fattar vilken knäpp värld de befinner sig i och har därför genuina känslor.

Ett annat plus är att filmen har en härlig rollspelskänsla. Det händer mer en än gång att huvudkaraktärerna genomför inte särskilt genomtänkta planer, hamnar i klistret men ändå klarar sig. Fail foward som i de bästa rollspelssessioner. Riktigt underhållande! Jag skulle framförallt vilja rekommendera filmen till folk som gillar rollspelet Mutant, här finns en hel del gemensamma nämnare.

Sagan om Ringen (1978)
på BioRio, såg den med mitt kusinbarn (12 år) o han gillade den också. Stämningen sabbades lite av alla som verkade vara där mer för att skratta åt filmens missar eller upplevt överspel.

Det är väll notalgin som talar men jag ger den 5/5

Back