Jag har sett Abigail (2024). Ett gäng frilansare med flexibel moral kidnappar en balettdansös som bara är barnet. De ska hålla henne där i 24 timmar tills hennes far betalat lösensumma och sedan dra åt varsitt håll. Surprise: saker går inte riktigt som tänkt. Det är nog svårt att lyckas slå på den här filmen utan att bli spoilad (och en liten heads up är nog inte så dåligt), men tror den är bäst om man har så lite koll som möjligt. En stark krankisk trea, veckans bästa film.
Jag såg det här och tog det som signal att äntligen också se
Abagail.
Jag hatar verkligen att det inte går att göra film med ordentliga twistar av det här slaget utan att marknadsföra dem
med twisten.
En gång i tiden lyckades jag se
From Dusk Till Dawn ospoilad och jag saknar verkligen möjligheten att kunna se en halv film och sedan få en riktig mind = explode. Jag älskar nämligen den grejen – att se en film och så ställs allting på ända, och saker och ting vad något helt annat än vad de var.
Och som jag alltid brukar tjata om – man kan bara se en film ospoilad en gång. Sen kan man se den spoilad hur många gånger som helst, men man kan bara gå in blind exakt en gång. Därför är det ett jävla ohyfs att berätta twistar för folk, det är ett ännu värre ohyfs att avslöja twistar i trailers (som i Terminator: Genesys, filmen som fick mig att sluta kolla trailers), och att avslöja twisten i fucking filmaffischen är någon form av riktigt lågvattenmärke.
Debbie säger allt man borde säga. Säg åt en kompis som redan sett filmen att köra igång den på Netflix, men titta inte själv förrän studiotitlarna börjar rulla i förtexterna. För bara
bilden på filmen spoilar allting.
Jag tyckte den var sevärd. Kanske en halvtimme för lång, kanske drog den ut lite på slutet lite för länge. Snygga effekter, bra skådespeleri, fina miljöer. Det är alltid kul att se Kevin Durand även om det är lite trist att han så ofta får spela korkad. Kathryn Newton är kul, Dan Stevens lagom hård och Giancarlo Esposito Giancarlo Espositar sig på det vanliga, underhållande sättet.
BETYG: 4/5