WRNU:s filmklubb 2026 v2

Jag såg The Devil's Own (1997)

Brad Pitt är nordirländsk frihetskämpe som utkämpar den goda striden mot engelsmännen. Han åker till New York i ett ärende, blir inneboende hos Harrison Ford, och där börjar problemen.

Ett drama om frihetskamp. Bra film som jag såg när den kom på hyrvideo för snart 30 år sen. Den var värd ett återbesök.

Allra roligast är att Julia Stiles dyker upp i en biroll, två år innan hon blir Kat Stratford med hela världen i 10 Things I Hate About You. Näst roligast är att Cranberries-sångerskan Dolores O'Riordan sjunger låten i introt.

Fyra stjärnor, kanske fem en dag då man inte har Joe Black i färskt minne och ser DÖDEN i Pitts irländare i varannan scen.

Såg på bio nyligen...
.
compose

Jag är inget större fan av Avatar-filmerna. Höftskynken, blå hud, väsande och svans är inget jag går igång på, vilket egentligen är lite motsägelsefullt då samtliga förekommer i rollspelssammanhang titt som tätt. Inget nytt under solen eller under ytan i denna film. Det är fortfarande samma problematik men nu i familjekonstellation. Ungarna gör uppror och lyckas trycka in Bro i varannan mening. Nej inget för mig, kul att gå på bio med hela familjen dock, så tumme upp i den aspekten.

Jag har sett Ballerina (2025), en John Wick-spinoff där Ana de Armas pangar och knivar och sånt. En krankisk trea.

Såg just Batman v. Teenage Mutant Ninja Turtles från 2019. Såg ett klipp av den på Youtube där Shredder och Batman slogs mot varandra. Kom fram till att det där såg riktigt roligt ut och tittade på filmen. Vet inte hur mycket är nostalgi för TMNT och hur mycket är att det faktiskt var bra. Men de lyckades naila de flesta karktärerna i filmen och göra en underhållande plot. Det enda stora problemet var att i en värld där League of Assassins finns är det taskigt att slänga in Foot-clan. Foot-clan är så jääävla mycket coolare. Oavsett vad så får filmen 4 av 5 kaststjärnor. Med förbehåll för att man ska vara road av dessa två IP innan för att till fullo njuta av den.

Back