WRNU:s filmklubb 2026 v2

Jag såg The Devil's Own (1997)

Brad Pitt är nordirländsk frihetskämpe som utkämpar den goda striden mot engelsmännen. Han åker till New York i ett ärende, blir inneboende hos Harrison Ford, och där börjar problemen.

Ett drama om frihetskamp. Bra film som jag såg när den kom på hyrvideo för snart 30 år sen. Den var värd ett återbesök.

Allra roligast är att Julia Stiles dyker upp i en biroll, två år innan hon blir Kat Stratford med hela världen i 10 Things I Hate About You. Näst roligast är att Cranberries-sångerskan Dolores O'Riordan sjunger låten i introt.

Fyra stjärnor, kanske fem en dag då man inte har Joe Black i färskt minne och ser DÖDEN i Pitts irländare i varannan scen.

Såg på bio nyligen...
.
compose

Jag är inget större fan av Avatar-filmerna. Höftskynken, blå hud, väsande och svans är inget jag går igång på, vilket egentligen är lite motsägelsefullt då samtliga förekommer i rollspelssammanhang titt som tätt. Inget nytt under solen eller under ytan i denna film. Det är fortfarande samma problematik men nu i familjekonstellation. Ungarna gör uppror och lyckas trycka in Bro i varannan mening. Nej inget för mig, kul att gå på bio med hela familjen dock, så tumme upp i den aspekten.

Jag har sett Ballerina (2025), en John Wick-spinoff där Ana de Armas pangar och knivar och sånt. En krankisk trea.

Såg just Batman v. Teenage Mutant Ninja Turtles från 2019. Såg ett klipp av den på Youtube där Shredder och Batman slogs mot varandra. Kom fram till att det där såg riktigt roligt ut och tittade på filmen. Vet inte hur mycket är nostalgi för TMNT och hur mycket är att det faktiskt var bra. Men de lyckades naila de flesta karktärerna i filmen och göra en underhållande plot. Det enda stora problemet var att i en värld där League of Assassins finns är det taskigt att slänga in Foot-clan. Foot-clan är så jääävla mycket coolare. Oavsett vad så får filmen 4 av 5 kaststjärnor. Med förbehåll för att man ska vara road av dessa två IP innan för att till fullo njuta av den.

Veckans andra och tredje film, danstemat håller i sig!

Jag har sett Abigail (2024). Ett gäng frilansare med flexibel moral kidnappar en balettdansös som bara är barnet. De ska hålla henne där i 24 timmar tills hennes far betalat lösensumma och sedan dra åt varsitt håll. Surprise: saker går inte riktigt som tänkt. Det är nog svårt att lyckas slå på den här filmen utan att bli spoilad (och en liten heads up är nog inte så dåligt), men tror den är bäst om man har så lite koll som möjligt. En stark krankisk trea, veckans bästa film.

Jag har också sett Leave The World Behind (2023), där ett par spelat av Julia Roberts och Ethan Hawke hyr ett hus för en lite spontan semester. Surprise: saker går inte riktigt som tänkt, men i ett långsamt tempo, ned scener som ibland känns lite frikopplade från varandra, och med bara en handfull skådespelare i rollerna. Det blir nån slags krypande thriller som vid några tillfällen bränner till lite. Och ja, det dansas lite i en scen såklart!

För mig en svag krankisk trea medan flickvännen inte tyckte den nådde över en tvåa.

Veckans andra och tredje film, danstemat håller i sig!

Jag har sett Abigail (2024). Ett gäng frilansare med flexibel moral kidnappar en balettdansös som bara är barnet. De ska hålla henne där i 24 timmar tills hennes far betalat lösensumma och sedan dra åt varsitt håll. Surprise: saker går inte riktigt som tänkt. Det är nog svårt att lyckas slå på den här filmen utan att bli spoilad (och en liten heads up är nog inte så dåligt), men tror den är bäst om man har så lite koll som möjligt. En stark krankisk trea, veckans bästa film.

Jag har också sett Leave The World Behind (2023), där ett par spelat av Julia Roberts och Ethan Hawke hyr ett hus för en lite spontan semester. Surprise: saker går inte riktigt som tänkt, men i ett långsamt tempo, ned scener som ibland känns lite frikopplade från varandra, och med bara en handfull skådespelare i rollerna. Det blir nån slags krypande thriller som vid några tillfällen bränner till lite. Och ja, det dansas lite i en scen såklart!

För mig en svag krankisk trea medan flickvännen inte tyckte den nådde över en tvåa.
Abigail var bra ja. :) Den filmen är krånglig för man vill inte spoila något. Men om man inte gör det så kommer folk som verkligen skulle gilla filmen förmodligen inte se den.

In the Name of the Father
1993

En film än relevant idag, med tanke på Palestina och vad min fru fortfarande går igenom när det kommer till dom kinesiska koncentrationslägren. Tanken på att filmen är baserad på fångens inspelningar gjorde oss båda väldigt rörda mot slutet, mot orättvisan i ett demokratiskt samhälle med lagar skrivna för att skydda förtryck. Där det är viktigare att hålla landets namn rent än beskydda enskilda individer. Daniel Day-Lewis. Emma Thompson. Bildrutor vinklade på ett sätt som bara går att utföra med stjärnskådespelare. Tagningar som inte finns i dagens filmer. Stilla ögonblick med blickar som säger mycket, en mun som vrids i hånleende. Extas av frustration och hopplöshet. En upplevelse jag kan rekommendera varmt.

BETYG: 5/5

Jag såg det här och tog det som signal att äntligen också se Abagail.

Jag hatar verkligen att det inte går att göra film med ordentliga twistar av det här slaget utan att marknadsföra dem med twisten.

En gång i tiden lyckades jag se From Dusk Till Dawn ospoilad och jag saknar verkligen möjligheten att kunna se en halv film och sedan få en riktig mind = explode. Jag älskar nämligen den grejen – att se en film och så ställs allting på ända, och saker och ting vad något helt annat än vad de var.

Och som jag alltid brukar tjata om – man kan bara se en film ospoilad en gång. Sen kan man se den spoilad hur många gånger som helst, men man kan bara gå in blind exakt en gång. Därför är det ett jävla ohyfs att berätta twistar för folk, det är ett ännu värre ohyfs att avslöja twistar i trailers (som i Terminator: Genesys, filmen som fick mig att sluta kolla trailers), och att avslöja twisten i fucking filmaffischen är någon form av riktigt lågvattenmärke.

Debbie säger allt man borde säga. Säg åt en kompis som redan sett filmen att köra igång den på Netflix, men titta inte själv förrän studiotitlarna börjar rulla i förtexterna. För bara bilden på filmen spoilar allting.

Jag tyckte den var sevärd. Kanske en halvtimme för lång, kanske drog den ut lite på slutet lite för länge. Snygga effekter, bra skådespeleri, fina miljöer. Det är alltid kul att se Kevin Durand även om det är lite trist att han så ofta får spela korkad. Kathryn Newton är kul, Dan Stevens lagom hård och Giancarlo Esposito Giancarlo Espositar sig på det vanliga, underhållande sättet.

BETYG: 4/5

Spring
2014

Inte från någon regissörsduo jag har hört talas om, men dom har varit inblandade i Daredevil: Reborn. Deras filmer har fokus på konstigheter i vår verkliga värld och börjar med en man som flyr undan sorg och landar i Italiens landsbygd. Där utspelar sig en historia like Before Sunrise och någonstans sitter och jag funderar på var "horror"-elementet kommer in. Det gör det aldrig egentligen, likt Låt den rätte komma in, utan det är istället en känsla som förmedlas. Färgredigeringen känns medvetet som om att det är en budget-film utan att vara stilistisk budget-film men sättet kameran för sig och hur den ställs visar på att regissörsduon har mycket mer erfarenhet än vad som verkar vara en förstagångsfilm. Det är ingen toppfilm och det finns klara plot holes, men jag tycker ändå - precis som zombiekärleksrullen Warm Bodies - att den är riktigt skön på någon punkt.

BETYG: 4/5 (3/5 om man ser om den)

Lady Death
2004

Baserad på serietidningen med samma namn: en svensk kvinna blir åtalad för häxeri men det visar sig att hennes far faktiskt är djävulen själv. Vid hennes död svär hon en ed att hon ska ta hämnd på sin far och sätter av för göra hans liv till ett riktigt helvete. En cool premiss, sprungen ur en tid då det skulle vara sexiga lättklädda starka kvinnor, typ Omega 1 och Witchblade, den senare som hade en live action tvserie runt tiden denna skulle komma ut. Fast produktionen tog så lång tid att bolaget i sig hann att kånka. Jag vet inte, jag såg mest för att hondjävulen var en svensk. OK teckningsstil. Funkar om du vill softa.

BETYG: 3/5

Okej, men i söndags såg jag Borderlands (2024), en scifi-action baserad på dataspel jag aldrig hört talas om.

Cate Blanchett, Kevin Hart och Jamie Lee Curtis är de tunga namnen som jag hoppades hade kul på jobbet medan de spelade in denna hyggligt underhållande bagatell. Ariana Greenblatt kändes som hon engagerade sig lite mer, och det var nog typ det viktigaste för helheten.

Blev bara trött på utdragen action vid ett tillfälle, trots att det bara är en lång serie såna.

Tycker den når upp till en krankisk trea i sin roll som slöarfilm.

Back