WRNU:s filmklubb 2026 v1

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v1 2026 – #675 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Vi har gjort det här sedan 2013. I januari 2013 drog jag igång med Dr No.
Så med 2025 bakom oss så har vi alltså filmklubbat i 13 år.

Herregud. Filmklubben börjar högstadiet.

Vecka 1 minsann, fint ska det vara!

Har sett Zootropolis 2 på bio med döttrarna (till en galen kostnad).

Det här är svag 3 av 5 skulle jag säga. Den gör sitt jobb, man är lagom underhållen under sittningen och sen är det över. Till skillnad från första filmen som lärde oss att köttätare och växtätare är lika mycket värda får vi nu veta att varmblodiga och kallblodiga är lika mycket värda. Typ. Olika är bra, ärlighet är bra.

Men det är fart och fläkt och skämt för vuxna ibland, så att hela familjen kan ha kul.

Det här är svag 3 av 5 skulle jag säga. Den gör sitt jobb, man är lagom underhållen under sittningen och sen är det över. Till skillnad från första filmen som lärde oss att köttätare och växtätare är lika mycket värda får vi nu veta att varmblodiga och kallblodiga är lika mycket värda. Typ. Olika är bra, ärlighet är bra.
Vad ger du första filmen? Som för mig är en svag femma.

Jag brände av med två oscarsvinnare för samma historia. Disneys Christmas Carol och Richard Williams Christmas Carol. Karaktären som gett upphov till det engelska namnet på Joakim von Anka får se hur sin girighet sprider död och ensamhet och ändrar därmed sin inställning på juldagen. Jag har tidigare recenserat galningen/perfektionisten Richard Williams i hans magnus opus The Thief and the Cobbler. Han gjorde sig känd för att aldrig bli klar och har gett uppskov till industritermen "Bump the lamp" där han fick klara instruktioner i Who Framed Roger Rabbit om att inte komplicera saker så att animatörerna inte behövde arbeta mer, men ändå så var det en scen där en lampa stöttes till så att den pendlade av och an, vilket gjorde att animatörerna måste ta hänsyn till nya skuggor på karaktärerna för varje frame.

"Every frame is a picture" är ett uttryck och det är verkligen någonting man kan säga om båda versionerna där varje ruta blir ett konstverk när jag pausar filmen. Williams version blandar 3D-ljud med stilistiska uttryck om vartannat i en lek med detta medium. Att animera ett streckat transparent spöke där man kan se huvudkaraktären i andra färger genom spöket är ett uttryck av vansinne hänförelse.

BETYG: 4/5 för båda kortfilmerna

Båda går att se på Youtube. Nu ska jag läsa Richard Williams bok The Animator's Survival Kit...

Häromdagen såg jag om Brisby och NIMHs hemlighet

Den är fortfarande bra. Nästan vansinnigt bra i miljöbilder och stämningsfullhet. Men den här gången började jag klia mig lite i huvudet av världsbygget. Det finns frågetecken kvar än idag, och delar av världen hänger inte ihop alls.

Men det gör inte så mycket när vi har en så sjukt bra huvudperson och historia att följa. När hörde du senast talas om en fantasyhistoria om en ensamstående flerbarnsmor utan våldskapital?

Back