WRNU:s filmklubb 2025 v41

Jag har gått på födelsedagsbio med en av mina äldsta vänner; vi såg Tron: Ares och är på det hela taget väldigt nöjda.

Finns det problem med filmen? Ja, men inte värre än att man kan bortse från dem.

Plotten är att två företag försöker bygga vidare på Flynns tech och föra ut saker från den digitala världen till den riktiga. Encom som är ett gott och fint och ljust företag som styrs av en snäll asiatisk kvinna som sörjer sin döda syster, och så har vi Dillinger som är ett svart och rött och ont företag som styrs av en Evan Peters-skådespelad ganska helt normal och typisk tech-CEO (dvs storhetvansinnig och skeletor-ond). Problemet de har är att ingen kan få grejer att hålla längre än 29 minuter i verkligheten, så varken Encom som vill använda tekniken för att odla snälla träd och bota sjukdomar, eller Dillinger som vill sälja supersoldater och mördarmaskiner till militären, kan nå sina mål.

Båda är ute efter "permanenskoden". Den snälla asiatiska kvinnan Eve hittar den i Flynns gamla filer (hon hade kunnat kolla i servern som finns i hennes företags lokaler men av mycket oklara skäl behövde hon göra det med serverbackupen som fanns nånstans i Alaska). Dillinger skickar sin supersoldat Ares efter henne, och sen bär det av.

Filmen är väldigt snygg, musiken är jäkla bra (av NiN men väldigt lite industri och väldigt mycket elektronika), skådespeleriet är mestadels bra, och jag gillar verkligen hur plotten tar koncepten från film 1 och 2 och tar dem liksom nästa steg. Legacy var ju den första att introducera koncepter "ta med sig ett Program från inifrån Nätet", här tas det ett steg till. På ett visuellt kalassnyggt sätt. Legacy led lite av overreach – tekniken var inte riktigt där ännu för att föryngra Jeff Bridges. Jag tror att de kanske gör en sån föryngring i ett tidigt typ arkivklipp? Men det spelar ingen roll, för tekniken har gått framåt och jag såg ingen effekt som funkade lika dåligt som Bridges gjorde i Legacy.

Filmen har egentligen två svagheter: Dels är den goda CEO:n Eve inte speciellt välskådespelad. Jag tror att det är för att rollens manus är dassigt, men skådespelerskan hjälper inte till.

Men mitt största problem är nog det här med "det enda sättet att besegra en ond CEO är med en god CEO". Jag köper helt enkelt inte konceptet "jättegod och fin och snäll tech-CEO". Det är för overkligt. Vad ser vi i verkligheten? Elon Musk, Sam Altman, Jeff Bezos. Ingen av dem kan riktigt beskrivas utan att de låter som serietidningsskurkar. Jag har lättare att köpa konceptet "program som har egen intelligens i en virtuell värld skapad på en 386:a" än jag har att köpa konceptet med det renodlat supergoda techföretaget och dess renodlat supergoda CEO.

Filmen hade inte ens behövt det – ingenting i filmens plot kräver att protagonisten är rik eller har ett stort techföretag. Det här hade funkat mer eller mindre lika bra om Encom låg i ruiner och den här systern var en scrappy underdog. Faktum är att det nog blivit en mer intressant film av det. Alla gillar en underdog!

Eller, Encom hade kunnat vara ett spelföretag som huvudpersonen tvingats ut ur – och som hon varit tvungen att bryta sig in på eller på olika sätt besegra för att kunna få tillgång till utrustningen hon behöver.

Men större delen av filmen märks det inte ens att hon har pengar – när hon landar med sitt flygplan och ska föra den superviktiga koden till HQ – varför är det hon på motorcykel och hennes kompis i vanlig bil= Varför har hon ingen säkerhetsdetalj? Varför har hon inte ens en handsfree som låter henne ringa till kontoret?

Men jaja, det här må ha varit lite störande, men som sagt inte värre än att jag kunde ignorera det. Tronfilmerna har alltid varit style over substance och rule of cool, och den här filmen är en bra fortsättning.

Jag är sugen på att se ettan, se om tvåan, och sen kanske klämma den där tv-serien jag hört om…

BETYG: 4+/5

Jag har sett Kate (2021), en rätt snygg och ytlig pang-pang som utspelar sig i Japan. Mary Elizabeth Winstead sperlar huvudrollen som lönnmördaren Kate. Tyckte hon var bra och kände inte alls igen henne från annat jag sett henne i som jag också tyckt varit bra. Rollen som Ramona Flowers i Scott Pilgrim vs. the World är väl den jag skulle haft bäst chans att koppla ihop henne med.

Tyckte att första halvan var starkare, och slår man sig ner för att se den ska man nog inte vara på humör för att syna manus och motivationer för mycket i sömmarna. Trots det en rätt stark krankisk trea för min del.

Är det ingen som har sett One Battle After Another? Jag kom just hem från tredje visningen. Finns inget betyg som räcker till.

Jag har sett cannoball run 2 ifrån nån gång på 80-talet.

Shejk Falafel's (ja hen heter så) far kung Falafel är mycket upprörd efter att shejk falafel förlorade senaste cannonball run då falafel familjen alltid haft ryktet om sig att vara snabbast I hela arabvärlden, dom har dom snabbaste bilarna,dom snabbaste flygplanen,dom snabbaste båtarna, dom snabbaste hästarna och naturligtvis dom snabbaste kamelerna.

Kung falafel vill att shejk falafel skall åka till USA och delta i ett nytt cannoball run för att återupprätta familjen falafels heder och ära men shejk falafel påpekar att cannoball run existerar inte längre varpå kung falafel säger men köp ett då vi är ju rika.

Shejk falafel beger sig till USA och slår sig ihop med D.r Van Helsing (ja hen heter så) ifrån första filmen för att doktorn skall kunna kontrollera shejkens stressrelaterade magsår och se till att detta inte blossar upp så shejken måste hoppa av tävlingen.

Sedan ansluter en massa av karaktärerna ifrån första filmen ihop med några nya och nu är cannoball run igång igen

Betyg: 1,5-2/5. Detta känns som en ren ripp-off av cannoball run men ack så mycket mycket mycket mycket sämre.

Filmen lider också av att den är en produkt av the 80's så med andra ord är det en hel del rasistisk,sexistisk och mean spirited humor.

Lite trivia: Detta var sista gången som Dean Martin, Frank Sinatra och Sammy Davies (the rat pack) sågs på bioduken i samma film.

Detta var också Jim nabors sista filmroll innan hen avled 2017

Detta var Jackie chan's 3:e hollywoodroll

Är det ingen som har sett One Battle After Another? Jag kom just hem från tredje visningen. Finns inget betyg som räcker till.
Jorå. Såg den på IMAX. Gillade den skarpt men inte så totalt hänförd som du verkar. En stabil 4/5

Såg för övrigt i veckan:

The Lost Bus. Verklighetsinspirerad från bränderna i Kalifornien 2018. Bra! 3/5

28 years later. Uppföljare som jag sett fram emot och verkligen tvärdiggade. Annorlunda, knäpp, som en skruvad postapokalyptisk rollspelshistoria. Helvete vad jag ser fram emot del 2. 4+/5

Sett Weapons från 2025.

Filmen handlar om en skolklass där alla barn utom ett har försvunnit spårlöst. Berättelsen är indelad i ett antal parallella karaktärsskildringar som ur olika synvinklar korsar varandra (tänk 11:14, Trick ’r Treat, Go, Crash, Pulp Fiction och Amores Perros m.fl.).

Jag tycker den här filmen gör sin grej riktigt bra även om jag gillar första halvan (främst psykologisk skräck) mer än andra halvan (som går mer åt splatter/gore).

En sista reflektion är att jag aldrig riktigt fattade hur titeln hänger ihop med själva berättelsen. Självklart kan man tänka abstrakt att människorna är vapen, men det skaver lite. Den koppling som finns är (iaf var jag noterade) scenen med automatkarbinen som svävar ovanför huset och den känns också rätt diffus i en annars rätt tydlig historia.

Nåväl, 4/5

En sista reflektion är att jag aldrig riktigt fattade hur titeln hänger ihop med själva berättelsen. Självklart kan man tänka abstrakt att människorna är vapen, men det skaver lite.
Säger de inte just den grejen rakt ut i filmen? Att barnen används som vapen? Jag har för mig det… Men absolut, det är inte en självklar titel. Och i mina ögon är ju titeln dessutom på gränsen till spoiler…

Häromnyss såg jag Art Spiegelman: Disaster is my muse, en nyproducerad dokumentär om Art Spiegelman.

Rubbet finns där i länken. Det är precis vad du tror. En klassisk TV-dokumentär om Spiegelman, där c:a 65% av tiden fokuserar på Maus. Jag är för.

4/5. Bra skit. Har aldrig sett en bättre dokumentär om Spiegelman.

Jag har fortsatt beta av filmerna relaterade till The Conjuring-universat. Denna gång blev det Annabelle: Creation från 2017. Det är en spin-off från The Conjuring och en prequel till Annabelle. Noterbart är även att filmen regisserats av svensken David F Sandberg.

Denna gång tas vi tillbaka till 1950-talet och får vara med när dockan Annabelle tillverkas som en present till dockmakarens dotter. Sedan blir det snabbt läskigt. Likt de andra filmerna i serien så börjar den bra men börjar sedan sagga lite. Denna gång så håller sig spänningen betydligt längre. Det är först framemot slutet det känns som att det går lite stå i läskigheterna. När allt är över så får vi dock en post-scen som direkt anknyter till en av de tidigare filmerna på ett sätt som i alla fall inte jag såg komma och fick mig att nästan sätta mig käpprak i tv-soffan. Den delen höjde filmens betyg med nästan ett helt poäng. Bra gjort! Vi får även en kort nick till den kommande The Nun-spin-offen.

Annabelle: Creation är en av de bättre filmerna i serien än så länge. Den får tre och ett halvt utsatt föräldralöst barn av fem möjliga. (3.5/5)

Filmen är lätt att hitta. Bland annat finns den på Netflix, Prime Video och HBO Max.

Back