WRNU:s filmklubb 2025 v36

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v36 2025 – #658 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Alltså jag har inte många saker att göra varje vecka, och det här har varit mitt jobb sedan 2013. Ändå händer det då och då att jag glömmer att skapa en ny filmklubbstråd på söndagar…

one-job-you-had-one-job.gif

Unknown (2011)
Liam Neeson är biolog. Han åker till en konferens i Berlin men råkar ut för en bilolycka.

Thriller. Ruskigt far-fetched handling, men OK som film. Den får tre stjärnor.

Nu har den här gubben sett K-pop Demon Hunters på Netflix.

För den som missat fenomenet så handlar den alltså om en trio kvinnliga K-popartister som också är demonjägare och som genom sitt sjungande upprätthåller en magisk sköld som hindrar demoner från att slippa in i vår värld. Nu ska de snart göra denna sköld "guldfärgad" vilket tydligen permanentar den, så nu blir demonkungen desperat och skickar ett demoniskt pojkband för att stjäla alla tjejernas fans. För fansen är tydligen det som ger kraft till skölden.

Det här är en snyggt animerad film i modern stil, där man precis som i t.ex. Spider-Verse leker med mediet genom att blanda framerates och stilar, och använda traditionella animationstekniker för att skapa en speciell känsla. Det är inte alls lika hysteriskt (och inte lika bra) som Spider-verse, men det är snyggt och det funkar bra.

Storyn är enkel men effektiv. Världsbygget lämnar en del att önska – eller, filmen lämnar en del luckor jag funderar på som t.ex. hur stor andel av demonerna som är som Jinu – är det olika sorters demoner, där en del är ex-människor och andra inte? Jag har svårt att riktigt greppa hur det funkar när vissa i allra högsta grad verkar mänskliga av sig medan andra framstår som mindless monsters utan att det riktigt förklaras.

Allting är väldigt dumt på ett dramatiskt, vilket jag såklart uppskattar.

Musiken är… jättetråkig. Alltså jätte-jättetråkig. Jag har väl aldrig riktigt sett poängen med musik i popgenren, men ju äldre jag blivit desto mer har jag börjat känna att det är för lite dunka-dunka i modern musik. För lite rock and roll helt enkelt. Det är som att allting bara blivit en gröt av gammal smörpop, rap och den allra, allra tråkigaste och mest utslätade electronican. Jag hajjar att det dels handlar om att jag är gammal och dels att jag helt enkelt aldrig gillat sån här musik, men… Nä. Ingen av låtarna stannade i mitt huvud, jag kommer inte gå och nynna på någon av dem. Instantly forgettable K-popsmör.

Jag antar att folk som gillar sån här musik får mer ut av den här filmen, men för mig var musiken verkligen den allra svagaste delen.

Men ja, för all del. Jag vet inte om jag är redo att rekommendera den särskilt starkt, men den är absolut nåt snäpp eller två över "meh". Man kan se den för att den är snygg. Och för att den har en jättestor blå tiger som är jättesöt; helt klart filmens bästa karaktär. EDIT: Tydligen är tigerns officiella namn "Derpy". Oh jesus…

BETYG: 4−/5

National treasure (2004)
Nicolas Cage är på skattjakt i ett äventyr någonstans mellan Da Vinci Koden och Indiana Jones.

Mycket amerikanskt flaggviftande, men ett trevligt matiné-äventyr. Jag stannar vid tre stjärnor, men det var inte en bortkastad morgon.

Source code (2011)
Jake Gyllenhaal är tågresenär, och sen spårar allt ur. Sci-fi-äventyr med ett soundtrack som stundtals låter som det var snattat ur StarWars. Helt OK film, jag tror inte man vill se om den, men första visningen kan väl få fyra stjärnor.

Runaway bride (1999)
Julia Roberts är en tjej på landet som lämnat sina blivande makar vid altaret inte mindre än tre gånger. Richard Gere är journalist som skriver en artikel om henne.

Det är radarparet från Pretty Woman, och till och med samma regissör, men utan den gravt problematiska tråden från Pretty Woman att hjältinnan var sexarbetare i den. Så vi får väl säga att Runaway bride har åldrats bättre. Annars är det typ samma sak, Roberts är charmig, det blir lite förvecklingar och avslut med lyckliga i alla sina dar. Inga överraskningar eftersom det är en romantisk film, kanske till och med romantisk komedi, om man inte har så höga förväntningar på faktisk humor.

Den får fyra stjärnor, starka sådana eftersom jag funderade länge och väl om jag tyckte att den var en femma.

Last edited:
Jag har sett The Last Duel, Ridley Scotts medeltidsdrama från 2021 med bland andra Matt Damon, Jodie Comer, Adam Driver och Ben Affleck i huvudrollerna. Den kretsar kring verkliga händelser i form av ett rättsfall som, för att vara från andra halvan av 1300-talet, är förvånansvärt välbelagt då rättsprotokoll och vittnesmål i stort sett finns helt bevarade.

I korthet går det ut på att en riddare anklagas för att ha våldtagit en annan riddares hustru, varpå den sistnämnda kräver att få avgöra skuldfrågan med en duell på liv och död. Det är ett förfarande som inte används längre inom den tidens rättskipning men som rent tekniskt fortfarande kan åberopas.

Filmen i sig är ganska intressant upplagd. Vi får en rad händelser berättade för oss tre gånger men varje gång ur en annan persons synvinkel. Så det läggs ett pussel som vartefter filmen fortskrider bara blir mer och mer intressant och tittarens åsikter om de inblandade och händelserna blir bara mer och mer mångfacetterad.

Filmen har även hyllats av historienördar. De flesta menar att den ger en hyfsat korrekt bild av livet i det franska 1300-talet i allmänhet och hovliv och riddarklassen i synnerhet.

Filmen är dock inte utan problem. Den är bitvis för lång. Det hade gått att korta ner det hela. Speciellt med tanke på att vi får se så mycket upp till hela tre gånger. Den andra är att man, med undantag för den våldtagna hustrun, har svårt att sympatisera med någon av huvudrollerna. De båda riddarna är rejäla skitstövlar och bara med dem i åtanke så är det ingen man riktigt håller på under själva duellen. Det gör visserligen tittaren ändå men det handlar endast om konsekvenserna av utgången, inte på grund att någon av kontrahenterna skulle vara mer hjälte än någon annan. En annan grej är att den bitvis är lite övertydlig. Till exempel så säger någon omotiverat att en våldtäkt inte är ett brott mot kvinnan utan mot hennes make eller far, något som i det sammanhanget känns överflödigt utan som uppenbarligen är riktat till tittarna. Som om det skulle finnas någon därute som på något vis trodde att europeisk medeltid var jämlik. Att så inte var fallet framgår med all tydlighet av händelseförloppet. Vi behöver inte får det förklarat för oss.

Så, om man väger riset och rosorna mot varandra så hamnar man ändå på ett ganska solitt medelbetyg. The Last Duel får tre envigar i gryningen av fem möjliga. 3/5.

Filmen finns på Prime Video

Jag har sett The Last Duel, Ridley Scotts medeltidsdrama från 2021 med bland andra Matt Damon, Jodie Comer, Adam Driver och Ben Affleck i huvudrollerna. Den kretsar kring verkliga händelser i form av ett rättsfall som, för att vara från andra halvan av 1300-talet, är förvånansvärt välbelagt då rättsprotokoll och vittnesmål i stort sett finns helt bevarade.
Det lät ju rätt spännande, tack för tipset! Jag såg att den fanns på Ginza när jag satt och knåpade ihop en beställning inför kommande deltagande i TV-serieklubben, så jag återkommer om några veckor med mina tankar på den.

Back