WRNU:s filmklubb 2025 v31

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v31 2025 – #653 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Duplicity (2009)
Julia Roberts och Clive Owen är före detta spioner som bytt till industrispionage. De har en plan. Dessutom är de helt habila skådisar båda två. Problemen i den här filmen är på ett betydligt mer grundläggande plan, och jag tittar på Tony Gilroy som både har skrivit och regisserat. Det är obegripligt, karln har ju gjort Andor, manus till Bourne-filmerna och Armageddon! Hur kan det ha blivit så här? Roberts och Owen är de största rövhålen jag sett på film på länge, och handlingen tycks vara uppfiskad ur papperskorgen efter att ha gått genom en papperstugg.

Jag härdar ut en halvtimme, och sitter bara och hoppas att jag skall börja sympatisera med NÅGON av figurerna i filmen, men jag misslyckas och stänger av i avsmak.

En stjärna.

Corporate Affairs (2008)

Breckin Meyers är programmerare på ett IT-företag och gift med sjuksköterskan Scarlett Taylor, de har två döttrar och lever ett rätt idylliskt förortsmedelklassliv. Men en dag blir Meyers befodrad till projektledare och indragen i moraliska och etiska tvivelaktigheter.

Omslaget nedan skickar väl inte in tittaren med några högre förväntningar på kvaliteten direkt, men tja, det är bättre än vad jag väntade mig. Det är en sådan där komedi som inte är rolig, men jag kan relatera till delar av handlingen och känner mig inte missnöjd när eftertexterna börjar rulla.

Den får tre stjärnor, för den förtjänar inte två från mig, men den får kanske två av dig om du inte jobbat i branschen. Som liten bonus kan vi notera på IMDB att detta är enda filmen som Scarlett Taylor gjort. Jag undrar varför det inte blev fler, för hon gjorde ett helt OK jobb och jag hade gärna sett henne i fler filmer.
1753731209597.png

Jag såg nya Superman igår.

Jag har varit riktigt peppad inför denna film, men samtidigt lite nervös då James Gunn är lite av en hit or miss-regissör för mig. Denna gång blev det dock väldigt bra, om än med ett par mindre skönhetsfläckar.

Filmen är full av glädje och hjärta. Det var länge sedan vi såg en såhär mänsklig Superman. Jag har alltid gillat denna sorts Superman, en mänsklig person med övermänskliga krafter som försöker vara en så bra människa som möjligt då det är enda sättet att hantera krafterna på.

De flesta andra karaktärerna är också bra. Framförallt briljerar Rachel Brosnahan som Lois Lane och Nicholas Holt som Lex Luthor. Filmen är i övrigt rätt fullproppad med karaktärer men det blir ändå inte för många trådar att hålla reda på. Fokus ligger på Superman, där det ska vara.

Hoppas att vi någon gång framöver för en stand alone-film med Justice Gang!

Det finns väldigt mycket i filmen som är väldigt James Gunn. Söta djur, framförallt Krypto, men även en annan hund och en gigantisk ödla. Det finns även en utomjordisk bebis och räddningen kring den som känns väldigt James Gunn, på ett bra sätt tycker jag.

Gunns humor finns genomgående i filmen och funkar fint! Det var några skämt som fick mig att skratta högt, främst när man får se vad Luthor förvarar i sin fickdimemsion. Hysteriskt roligt!

Själva storyn är rätt bra. Den kan ibland bli lite rörig och det är mycket att hålla reda på. Och konflikten som presenteras löses halvvägs in och Luthor bestämmer sig on the spot för att göra en annan grej istället. Fast det gör inte så mycket, det tematiska är det primära i filmen och det funkar fint.

En kort reflektion. Många har varit skeptiska till filmen sen innan. En stor invändning har rört en scen i trailern där Superman och Lois pratar i lägenheten samtidigt som någonting händer i luften utanför fönstret. Skeptikerna har sagt typ ”Detta är ingen bra Superman! Hur kan han bara vara hemma med Lois när något farligt händer utanför?!” Förklaringen till vad som händer och varför Superman inte gör något är sådär genialt som hysteriskt roligt!

En annan grej jag tänkte på är att filmen, för en mångmiljon Hollywood-produktion, är rätt ballsy. En person avrättas på ett rätt kallblodigt sätt och jag blev rätt förvånad och berörd då jag inte trodde att filmskaparna skulle våga göra det. Det finns även geopolitiska kommentar som dras längre än vad jag trodde att filmen skulle våga.

Det är förresten riktigt ballsy och berömvärt att göra en så öppen kommentar på en rådande politisk konflikt i världen. Nu har visserligen James Gunn varit tvungen att säga att konflikten i filmen inte alls är tänkt att föreställa konflikten i verkligheten. Men likheterna är otroligt uppenbara.

Det fanns tre saker i filmen som jag inte gillade:

Jag håller helt med @krank om att
Eve behandlas väldigt illa i filmen och att det blir obehagligt. Det är typ menat som att vara roligt men jag blev bara illa berörd.

I mitten av filmen får allmänheten reda på att Supermans kryptonska föräldrar satt honom på jorden för att erövra den och döda alla som inte finner sig i det. De börjar då bua åt honom och kasta saker på honom. Om de verkligen tror att han ska döda alla oliktänkande, borde de inte bli skiträdda och fly för livet istället? Mycket märkligt.

Det fanns inget incitament alls för The Justice Gang att lägga sig i den politiska konflikten på slutet. En kort scen innan där Mr. Terrific övertalar de andra hade hjälpt, eller att de under stridens gång typ förklarar att det var vad som hände.

Dessa grejer är dock inga genomgående grejer utan smärre skönhetsfläckar. Filmen är ändå väldigt underhållande och bra! Den klår inte Superman från 1978 men är lätt den näst bästa filmen om vår flygande trikåklädda hjälte som jag sett!

Det är förresten riktigt ballsy och berömvärt att göra en så öppen kommentar på en rådande politisk konflikt i världen. Nu har visserligen James Gunn varit tvungen att säga att konflikten i filmen inte alls är tänkt att föreställa konflikten i verkligheten. Men likheterna är otroligt uppenbara.

Jag är faktiskt inte 100% säker på att det är en öppen kommentar på en rådande politisk konflikt. Jag menar, det är möjligt såklart – för mig känns det dels som en amalgam av minst två rådande konflikter, dels egentligen mest bara som en generisk serie-superskurk-grej. Ond diktator invaderar närliggande land och påstår sig "befria" det? Känns som en sån grej som vilken seriediktator som helst kunnat göra.

Sen råkar det vara så att vi har ett par-tre världsledare just nu som cosplayar/lajvar att de är just såna serietidningsskurkar. Men det är ju en lite annan grej.

Det som talar emot att det skulle vara just Israel-Palestina är nog också att manuset vad jag förstått skrevs innan 7:e oktober-attackerna och därmed föregick åtminstone den delen av konflikten som återspeglas i filmen.

Men jag är öppen för att ha fel här.

Det fanns inget incitament alls för The Justice Gang att lägga sig i den politiska konflikten på slutet. En kort scen innan där Mr. Terrific övertalar de andra hade hjälpt, eller att de under stridens gång typ förklarar att det var vad som hände.

Jag tyckte det räckte helt OK med när vi fick se de olika Justice Gang-medlennarna se konflikten och situationen på TV – som jag läste de klippen så kändes det som att de såg på TV, blev berörda, tänkte på Stålmannen, blev inspirerade typ "fuck, jag måste nog faktiskt göra nåt, jag kan inte bara vara passiv."

Jag är faktiskt inte 100% säker på att det är en öppen kommentar på en rådande politisk konflikt. Jag menar, det är möjligt såklart – för mig känns det dels som en amalgam av minst två rådande konflikter, dels egentligen mest bara som en generisk serie-superskurk-grej. Ond diktator invaderar närliggande land och påstår sig "befria" det? Känns som en sån grej som vilken seriediktator som helst kunnat göra.

Sen råkar det vara så att vi har ett par-tre världsledare just nu som cosplayar/lajvar att de är just såna serietidningsskurkar. Men det är ju en lite annan grej.

Det som talar emot att det skulle vara just Israel-Palestina är nog också att manuset vad jag förstått skrevs innan 7:e oktober-attackerna och därmed föregick åtminstone den delen av konflikten som återspeglas i filmen.
Jag tänker att även om Gunn inte tänkte på just den konflikten när han själv skrev manuset så vore det märkligt om inte någon under processens gång anmärkt på detta. Och då tycks Gunn ändå bestämt sig för att ha med det vilket jag känner är att ta någon slags ställning. Manus skrivs ju om hela tiden så att det från början skrevs innan ett visst datum säger kanske inte så mycket?

Jag är faktiskt inte 100% säker på att det är en öppen kommentar på en rådande politisk konflikt.
En skurk med judiskt utseende som pratar fejk-ryska? Nu är också delar av filmen inspelad i Estland. "I'm not Superman", exempelvis.

Back