WRNU:s filmklubb 2025 v25

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v25 2025 – #647 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Häromdagen såg jag Sin City 2 - A Dame to Kill For
Nä. Verkligen bara mer av samma. Det enda positiva jag kan säga är att det är mer Powers Boothe i den här, och det är alltid objektivt bra. Men ändå. Det räcker inte.

2/5. Den här behöver du inte se.

Nä. Verkligen bara mer av samma. Det enda positiva jag kan säga är att det är mer Powers Boothe i den här, och det är alltid objektivt bra. Men ändå. Det räcker inte.
En verkligen långtråkig film.

Jag har kompletterat Rebuild of Evangelion-samlingen så att jag har alla på bluray, och nu har jag brutit plasten på Neon Genesis Evangelion 1.11: You are (not) alone.

Jag har sett den förut. Först i en icke-filmklubbstråd 2009. Sedan 2014. Och 2016. Och 2021. Och 2024.

Så det kanske inte är någon överraskning att jag gillade den även den här gången.

Jag har egentligen inte så mycket att tillföra mina tidigare recensioner. Det här är jävla bra, jävla snyggt, inte riktigt lika mysko som originalserien vilket är lite trist.

BETYG: 5/5

Planen är att se om hela serien, men jag tänker inte pressa mig. Jag har sommarlov, så nu blir det lite willy-nilly.

Häromdagen såg jag Sin City 2 - A Dame to Kill For

2/5. Den här behöver du inte se.
Håller med i allt du säger. Vill dessutom minnas att en av storysarna gör en annan story helt meningslös vilket jag tyckte var irriterande.

I mitt försök att återuppleva "Hyr en rulle på kiosken"-känslan, har jag köpt mer eller mindre slumpmässiga filmer, vilket ledde till att jag idag såg:

1750273689973.png

View from the top (2002)
I huvudrollen i denna romantiska komedi hittar vi Gwyneth Paltrow - mest känd för att sälja ljus med doft av sitt eget sköte - som spelar småstadstjejen Donna som söker äventyret. Hon testar livet som flygvärdinna tillsammans med Christina Applegate, träffar den enerverande Mike Myers som gör sitt bästa för att det skall bli en komedi, och en annan snubbe dyker upp för själva romantik-momentet.

Är det roligt? Tja, Paltrow är rätt kul på egen hand när hon är på humör. Myers har jag inte vant mig vid än.

Är det romantiskt? Jodå.

Är det bra? Tillräckligt för att det inte skulle ha varit bortkastade pengar för en hyrfilm när det begav sig. Förmodligen ingen film som någon aktivt letar upp för att ha i sin samling dock.

Den får tre stjärnor, med draghjälp av att min hund tvingade fram inte mindre än tre pauser för promenad och godisjakt.

Såg Deep Cover på amazon prime.

Handlar om tre personer som sysslar med improvisationsteater av olika anledningar som får jobb att sätta dit småbrottslingar genom att tex köpa smuggelcigaretter.
Det spårar så klart ur och snart sitter de mitt i smeten av tyngre kriminalitet.

Denna rullen har 6.0 på imdb. Det tycker jag är för lågt. Jag garvade högt flera gånger och framförallt Legola...Orlando Bloom ar sjukt roligt när han skapar invecklade bakgrundshistorier till sina improviserade karaktärer.

Jag gillade denna. Kanske var jag bara på helt rätt humör när jag såg den, men 4/5 är den värd

Jag har sett Mickey 17 .

Bra film, lite lång, och Mark ruffalo gör några tveksamma val som skådespelare.
Inte ett mästerverk men värd att se en gång.

3/5

I dag var planen att se "October Sky", men i fodralet låg det en skiva för One Fine Day (1996) i stället. Nå då ser vi den då.

Michelle Pfeiffer och George Clooney är ensamstående föräldrar med var sitt litet underverk i förskoleåldern.
En dag råkar de byta mobiltelefoner och blir tvungna att passa sina egna ungar medan det är mycket att göra på jobbet.

Jag vet inte hur filmen slutar, för efter typ 30 minuter så börjar aga kännas som en rätt rimlig strategi för att tygla Pfeiffers unge.
Det skulle möjligen kunna utvecklas till en romantisk film senare, men så långt som jag orkade var det bara irriterande.

En stjärna, filmen stängdes av innan den var klar.

… istället såg jag på Something in the Dirt, (av duon som gjorde The Endless, som är en suverän film). 90% på Rotten Tomatoes, och höga förväntningar. Helt ok men inte mer, så lite besviken. Betyg: 3

PS The Endless har jag sett tre gånger nu, lika bra varje gång. Har dessutom gjort rollspelsäventyr av filmen som var riktigt kul att spela.

I dag var planen att se "October Sky", men i fodralet låg det en skiva för One Fine Day (1996) i stället. Nå då ser vi den då.

Michelle Pfeiffer och George Clooney är ensamstående föräldrar med var sitt litet underverk i förskoleåldern.
En dag råkar de byta mobiltelefoner och blir tvungna att passa sina egna ungar medan det är mycket att göra på jobbet.

Jag vet inte hur filmen slutar, för efter typ 30 minuter så börjar aga kännas som en rätt rimlig strategi för att tygla Pfeiffers unge.
Det skulle möjligen kunna utvecklas till en romantisk film senare, men så långt som jag orkade var det bara irriterande.

En stjärna, filmen stängdes av innan den var klar.
Den är ett pekoral av sällan skådat slag. Alltså typ Hallmark. Minns att ha sett den typ på ett flygplan eller en buss för 20 år sen men endast för att den var så dålig. Förstår inte hur de fick de skådisarna.

Midsommarfilm blev The da Vinci Code (2006).

Filmen är 20 år nu, och boken har väl ytterligare några år på nacken. Vi som är gamla nog minns vilket fenomen den var när det begav sig. Jag avundas dagens ungdom en aning, de kan komma in i äventyret utan att veta hur det slutar. Om tiktok-generationen klarar av en film på 2.48 kan man kanske fråga sig dock. :-)

Av mig får filmen tre stjärnor, men om du inte vet hur det slutar kan det nog vara en fyra.

Jag klämde en rulle till före läggdax, Sahara (2005).

Film i den numera gravt problematiska genren "Vita människor är på äventyr i Afrika." Dykare på jakt efter ett försvunnet skepp från amerikanska inbördeskriget korsar vägar med läkare från WHO som utreder en misstänkt epidemi, vild action följer. Jag måste ha sett den förr, för när det väl började kände jag igen en del scener.

2.04 lång, det hade nog gått att klippa lite hårdare utan att publiken skulle känt sig lurad.

Tre stjärnor får den. Inte fantastiskt bra, men det är inget större fel på den heller.

Igår såg familjen (tror dock enbart frun såg från start till mål... jag kom en halvtimme in efter att ha röjt i köket, sonen var nog inte med alls, döttrarna missade sista kvarten?) Sunes sommar från 1993.

Jag har sett den en gång tidigare, högst troligen tidigt 90-tal, så jag minns inte så mycket, men det är nostalgipoäng ändå.
Vi får bl.a.:
  • Svensson-liv och husvagnssemester
  • Peter Haber som troligtvis hade rätt kul att spela pappa Rudolf
  • En ung Robert Gustafsson (29 år) som bil/fart/Sunes 14åriga syster-entusiast
  • Lägre tempo än moderna filmer, men aldrig för lågt tempo
  • 90-talet i all sin glans:
    • Fantomenringar från myntautomater
    • Snus bredvid kexchoklad i andra automater
    • 90-talsmode...
    • 11-åringar (eller exakt hur gammal Sune nu ska vara) med snus i munnen!
    • 8-åringar (eller hur gammal nu Håkan ska vara) med en cigarr i munnen!
    • Kioskägargubbe som säger "Ge damerna glitter så blir de som vax i ens händer" till Sune om hans kärleksintresse efter införskaffande av örhängen
    • "Lämna vinet till damerna, så dricker vi män något starkare." Med barn bredvid runt bordet.
Rätt kul, svag 3/5.

Handlar om tre personer som sysslar med improvisationsteater av olika anledningar som får jobb att sätta dit småbrottslingar genom att tex köpa smuggelcigaretter.
Det spårar så klart ur och snart sitter de mitt i smeten av tyngre kriminalitet.

Denna rullen har 6.0 på imdb. Det tycker jag är för lågt. Jag garvade högt flera gånger och framförallt Legola...Orlando Bloom ar sjukt roligt när han skapar invecklade bakgrundshistorier till sina improviserade karaktärer.

Jag gillade denna. Kanske var jag bara på helt rätt humör när jag såg den, men 4/5 är den värd
Följde din "rekommendation" (recension). Bra skådisar, skruvad men kul. Skrattade svinmycket. Tack för tipset!

Tyckte också den var riktigt kul! Skrattade högt flera gånger. Tycker Nick Mohammed är den största behållningen.

Jag spolade tillbaka mitt liv till 1998 och såg Shooting Fish (1997), filmen visades på filmklubben på universitetet när jag nyss hade flyttat hemifrån för att läsa på universitet. Då minns jag den som rätt bra, jag har för mig att jag gav klubben cred för att ha hittat en film som alla kunde gilla.

Premissen är att Kate Beckinsale är korthårig och söt och har blivit indragen i ett bedrägeri som de två manliga huvudrollerna håller på att genomföra.

Jag stängde av efter 15 minuter. Nej, jag tycker inte om den längre, det är någon sorts cringe över det hela som jag tydligen har svårt för nuförtiden. En stjärna.

Last edited:
Efter misslyckandet ovan gick jag ut i köket och bakade mig en pizza till lunch, och därefter slog jag igång dagens andra film The Marksman (2005). En lågbudgethistoria som av allt att döma gick direkt till DVD. Wesley Snipes har fått huvudrollen i denna för sin tid högaktuella actionfilm om atomterrorism i Tjetjenien.

Det var tragiskt dåligt. Det bästa med filmen var att jag var lite däst av den utmärkta pizzan och somnade från en stund så jag slapp stora delar av slutet. Jag låter det räknas som att jag stängde av i förtid och ger den en stjärna, även om jag faktiskt fångade de sista replikerna när jag vaknade ur min tupplur.

Back