WRNU:s filmklubb 2024 v3

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v3 2024 – #574 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,116
Location
Stockholm

"Den blyga flickan Kokoro upptäcker en portal i hennes sovrumsspegel. När hon undersöker den närmare transporteras hon till ett magiskt slott där hon möter sex andra ungdomar som alla kommit dit genom portaler i deras speglar. En liten flicka i vargmask dyker upp och förklarar att de är inbjudna att leka en lek där vinnaren får ett åtråvärt pris men faror lurar för den som bryter mot reglerna."

Såg den på bio. Gillar den, har ett bra budskap. Lite lång men är osäker på om den hade gjort samma intryck om den inte spenderat en hel del tid på att bygga upp saker. Ett mindre minus är att hen som gjorde undertexten gjorde vissa missar, bl.a. skriver "han" när folk talar om en tjej.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Jag har sett om Modig (2012), länge sen förra gången. Blev tusan lite fuktig i ögat på slutet.

Den är fortfarande en solid fyra på den krankiska skalan för mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Jag har sett Shin Ultraman. Det är alltså den andra filmen i Shin… trilogin? I alla fall, den hör lite ihop med Shin Godzilla, som ju är den bästa Godzillafilmen. Inte så att den utspelar sig i samma universum, men den är en del av samma initiativ och vad jag förstår var Hideako Anno med på ett hörn även här.

Jag har ingen relation alls till Ultraman, och mina enda kopplingar till den genre han agerar i är typ… att jag sett en massa anime som tveklöst delar en massa troper med den och att jag såg en del Power Rangers när jag var liten.

I Godzilla finns det monster. Det finns det här också. Bara i Japan, så japanska regeringen bildar en särskild kaiju-grupp för att hantera dem. Det går bra fram tills det inte går bra längre, och precis när de står inför en kaiju de inte klarar själva så dyker Ultraman upp! Ultraman är en kaiju-stor människoformad möjligen-utomjording, som spöar denna kaiju med viss lätthet. Sedan eskalerar det…

Det här är en väldigt dåligbra film, och specialeffekterna är välrigt snyggfula. Skådespeleriet är överdrivet, manuset styligt och onaturligt och stelt men jag får känslan av att det ska vara så för att det var så i de gamla Ultramangrejerna. Monstren har väldigt mycket "det här är en gummimask eller docka"-design och rör sig också som sådana, men är 3d-modellerade och renderade väldigt snyggt. Effekterna såsom strålar och explosioner och sånt följer samma mönster – modern tech används, men det blir liksom inte snyggt på liksom det där "ser ut som verkligheten"-sättet, utan snarare charmigt fult som på "det var 1960 och man klippte in saker direkt och ritade på bildrutorna"-sättet. Allt ser onaturligt ut, men på ett charmigt sätt som verkar helt medvetet.

Så ja, dåligbra och snyggfult.

Kan jag rekommendera filmen? Tja, jag var underhållen båda timmarna, så är man det minsta intresserad av kitchigt retro-kaijuslagsmålstrams så kan jag nog det.

BETYG: 4/5
 
Top