WRNU:s filmklubb 2024 v22

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,103
Location
Rissne
Testa gärna spelet Alien: Isolation som är lika bra som är direkt gjort utifrån Alien-estetik/spänning.
Mitt huvudsakliga problem där är att jag gillar alien-estetik (spelet är bland det snyggaste jag sett) men inte klarar av/gillar när det är för spännande =)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,344
Location
Marjura
Jo, det fanns stunder när man var stressrädd på riktigt! Minns recensenten som beskrev hur han höll andan i verkligheten när han gömt sig i ett skåp i spelet…
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,465
Igår såg jag FURIOSA: a Mad Max Saga


Jovars. Den var ball. Gillar man Mad Max-filmerna kommer man gilla den. Bra action, bra röj, sådär härligt visuellt berättat istället för knôkfullt med dialog. Bra skit.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
343
Star Wars: Episod I - Det mörka hotet (y) Det finns två riktigt dåliga saker med filmen. 1) Allt som händer av en slump. 2) Att ingen tycker att det är skumt att de bara lämnar Anakins mamma på Tatooine istället för att säga "ok, vi har inga pengar just nu, men vi kommer tillbaka så fort vi kan" (vilket borde vara ganska fort eftersom de inte verkar ha ont om pengar direkt). I övrigt en ganska bra Star Wars-film.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,447
Star Wars: Episod I - Det mörka hotet (y) Det finns två riktigt dåliga saker med filmen. 1) Allt som händer av en slump. 2) Att ingen tycker att det är skumt att de bara lämnar Anakins mamma på Tatooine istället för att säga "ok, vi har inga pengar just nu, men vi kommer tillbaka så fort vi kan" (vilket borde vara ganska fort eftersom de inte verkar ha ont om pengar direkt). I övrigt en ganska bra Star Wars-film.
1718005463497.jpeg
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
343
Äh, nu är de väl ganska uttalade om att Watto är den ende som har just en sån del som de behöver. (men det är klart att de hade kunnat gå via någon mellanhand, men hur kul hade det blivit?)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,447
Äh, nu är de väl ganska uttalade om att Watto är den ende som har just en sån del som de behöver. (men det är klart att de hade kunnat gå via någon mellanhand, men hur kul hade det blivit?)
Man kan utvidga det där till att någon på planeten kanske kan växla pengar?

Och det är hela grejen - plotten ska ske, till varje pris, oberoende av hur mycket dumheter ich slump som krävs.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,465
Den enklaste lösningen hade väl varit att de inte hade med sig några pengar från första början?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,447
Den enklaste lösningen hade väl varit att de inte hade med sig några pengar från första början?
Fast även då - Jedi-orden är galaxens tyngsta institution, man tycker att de borde ha en del kreditvärdighet.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,763
Man kan utvidga det där till att någon på planeten kanske kan växla pengar?
Precis. Eller att han helt sonika säger att han är en jedi med feta kontakter inom republiken och därmed kan betala det fyrdubbla senare.

EDIT: Oj, såg att du skrev nästan precis detta i ett senare inlägg. Jag var för snabb på att svara 😄


För övrigt förstår jag fortfarande inte efter 25 år själva grundpremissen för filmen och har aldrig lyckats få den förklarad för mig på ett vettigt sätt.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,344
Location
Marjura
Precis. Eller att han helt sonika säger att han är en jedi med feta kontakter inom republiken och därmed kan betala det fyrdubbla senare.

EDIT: Oj, såg att du skrev nästan precis detta i ett senare inlägg. Jag var för snabb på att svara 😄


För övrigt förstår jag fortfarande inte efter 25 år själva grundpremissen för filmen och har aldrig lyckats få den förklarad för mig på ett vettigt sätt.
Jag har försökt låta prequelsen I-III blekna bort ur minnet, för att de förhoppningsvis skall få mytens skimmer över sig och väcka samma sense of wonder som meningen "you fought in the Clone wars?" gjorde en gång i tiden. Kommer aldrig att se om dem. OT only.
 
Last edited:

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,246
Jag har försökt låta prequelsen I-III blekna bort ur minnet, för att de förhoppningsvis skall få mytens skimmer över sig och väcka samma sense of wonder som meningen "he fought in the Clone wars" gjorde en gång i tiden. Kommer aldrig att se om dem. OT only.
Finns det prequels?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,109
Location
Sthlm
Det finns en grej kring Alien som jag funderat kring i flera år. Nu har jag inte sett filmen på jättelänge så jag kan minnas fel, men kanske @Feuflux eller @krank eller någon annan kan säga om jag kommer ihåg saker rätt.

I och med alla uppföljare, både vad gäller filmer och spel, så gestaltas xenomorphs som aggressiva varelser. Men får man inte intryck i den här första filmen att den helst vill bli lämnad ifred? Det första mordet sker efter att Brett gastar efter katten Jones. Det verkar rentav som att varelsen vaknar. Rörande Dallas så dödas han först efter att han gormat och joxat med en eldkastare i ventilationssystemet. Och i slutet när det bara är Ripley och xenomorphen kvar skadar den först inte Ripley utan ligger och chillar bland några rör trots att den torde veta att Ripley är där. Det är först när Ripley skadar den som den blir aggressiv.

Visserligen är Parkers och Lamberts död kanske ett undantag här (kommer inte riktigt ihåg), men skulle man ändå inte kunna göra tolkningen att xenomorphen bara vill bli lämnad ifred, kanske för att vila eller gå i dvala, och hade de inte stört den hela tiden så hade ingen dött?
En annan grej: visst klarar de inte av att döda, eller knappt alls skada den? Den lever liksom ute i rymdens tomhet, fast Ripley steker den med det lilla skeppets motorer, som jag minns det.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
343
Man kan utvidga det där till att någon på planeten kanske kan växla pengar?

Och det är hela grejen - plotten ska ske, till varje pris, oberoende av hur mycket dumheter ich slump som krävs.
Precis, så är det. Men det dåliga är ju att de här dumheterna och slumpen som krävs i filmen hade egentligen inte alls behövts, allt hade ganska enkelt gått att skriva om så att det funkar och är vettigt. Det är så slött! Men trots det, är det en sjukt underskattad film, i min mening.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,763
En annan grej: visst klarar de inte av att döda, eller knappt alls skada den? Den lever liksom ute i rymdens tomhet, fast Ripley steker den med det lilla skeppets motorer, som jag minns det.
Precis, jag tolkar det likadant. Den dör inte utan svävar levande ut i rymden.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,447
Precis, så är det. Men det dåliga är ju att de här dumheterna och slumpen som krävs i filmen hade egentligen inte alls behövts, allt hade ganska enkelt gått att skriva om så att det funkar och är vettigt. Det är så slött! Men trots det, är det en sjukt underskattad film, i min mening.
Tar man bort Anakin och Jar-Jar har jag inga jätteinvändningar mot prequel-filmerna.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,712
Location
Huddinge
Star Wars: Episod I - Det mörka hotet . 2) Att ingen tycker att det är skumt att de bara lämnar Anakins mamma på Tatooine istället för att säga "ok, vi har inga pengar just nu, men vi kommer tillbaka så fort vi kan" (vilket borde vara ganska fort eftersom de inte verkar ha ont om pengar direkt). I övrigt en ganska bra Star Wars-film.
Hade inte ens behövt handla om pengar, varför inte bara säga "vi tar med oss dina två slavar, varken du vill eller inte. Det är emot republikens lagar att ha slavar och det är inte så att du i laglöst land kan göra något åt det."
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,447
Hade inte ens behövt handla om pengar, varför inte bara säga "vi tar med oss dina två slavar, varken du vill eller inte. Det är emot republikens lagar att ha slavar och det är inte så att du i laglöst land kan göra något åt det."
Svaret är att man behöver en ursäkt för podracing.
 
Top