WRNU:s filmklubb 2024 v16

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v16 2024 – #587 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Det verkar vara vecka 16 nu.

Jag har sett Mulan (den tecknade från 1998) på Disney+ ihop med barnen. Och med barnen så menar jag att 6-åring och 11-åringen var med hela och snart 14-åringen dök upp efter ett tag och försvann innan det tog slut, så han såg väl mellersta tredjedelen eller nåt. Döttrarna såg dock hela och det här är en film som blir 50% bättre av att du tänker dig att den blir 100% bättre av att se tillsammans med döttrar (variationer kan förekomma).

Mulan kamouflerar sig alltså och tar sin skräplige fars plats när den kejserliga armén behöver rektryter för att slå tillbaka hunnernas anfall. Det är ju knappast en spoiler att säga att det går rätt bra för huvudpersonen i en Disneyfilm, men förutsägbarhetsnivån är riktigt låg och det är trevligt. Filmen funkade fint att se med en 6-åring (som precis matchar åldersrekommendationen) och det var bara en scen som gav lite läskighetsfaktor (det finns ju ett straff för kvinnliga soldater...) för henne. 11-åringen är inte lika animerat-förtjust som hon varit, men har för mig jag inte hört så mycket jubel över live action-remaken så nu blev det originalet.

Och det ångrar jag inte. Det här är bra grejer och jag satt där med mina tårar i ögonen vid några tillfällen utan att egentligen veta varför. Skratta tillsammans fick vi också göra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Jag har sett om Uncharted.

Fortfarande helt duglig action. Överlag gör den väldigt mycket rätt när det gäller sina effekter, och framför allt då sekvenserna i luften – det är himla svårt att green/bluescreena fall genom luften dagtid, och i de flesta filmer fallerar det. Men här funkar det bra!

Anyways, helt OK "vi har indiana jones hemma".

BETYG: 4−/5
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag har sett skräckfilmen The Ruins från 2008. Backpackers på resa i Mexiko hänger på en tillfällig bekant som ska besöka sin arkeolog-brorsa på den utgrävning han jobbar på.

Jag gillade den. Den var inte fantastisk. Den kommer inte förändra någons liv. Men den kommer sannolikt underhålla de flesta med intresse för genren. En grej som upprätthåller intresset hela vägen är att den har ett helt ok manus. Även om den inte innehåller några direkta twister så är den inte fullt så förutsägbar som man lätt kan tro när man börjar se den. Helt ok skådisar också

Den är som sagt inget cineastiskt mästerverk men den har heller inte de ambitionerna. Den är ganska liten till formatet och utspelas till största delen på samma plats och berättar sin historia på ganska rappa 91 minuter. Den bygger tydligen på en litterär förlaga. Om man inte klippt ordentligt i handlingen när man skrev om det till ett filmmanus så antar jag att förlagan är en novell eller åtminstone en ganska kort roman.

En helt habil liten film. 3 överväxta Maya-pyramider av 5 möjliga. Finns på Netflix.
 
Top