WRNU:s filmklubb 2023 v49

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v49 2023 – #568 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
Jag fick ett mail från Google om att de håller på och konsoliderar diverse tjänster eller nå't, och att jag hädanefter kunde hitta mina filmköp på Youtube bland filmerna där. Jag har ju visserligen köpt en eller två filmer på youtube men jag visste ju att jag hade en del annat på diverse andra googletjänster – ursprungligen fick jag ju "digitala kopior" av t.ex. Oblivion när jag köpte blurays, men de digitala kopiorna fanns på filmbolagens egna helt värdelösa streamingplattformar. Och när de lades ner så flyttades filmerna till googletjänster.

Så. Okej. Jag kollade mitt bibliotek. The Invasion, Bumblebee, Oblivion, Underworld: Evolution… och "Mr. Right"? Vad fan är en Mr. Right? Det är inte en film jag har något minne av att ens ha hört talas om. Hur hamnade den här i mitt bibliotek?

Jag kollar en trailer. OK, Sam Rockwell gillar jag ju. Och Anna Kendrick. Och Tim Roth. Så… det är en komedi om en lönnmördare som numera bara mördar dummingar, och som har en massa elakt folk efter sig? Och en strulig tjej som han börjar dejta? Det… verkar ju rätt lättsamt och bra, får jag väl säga. 90 minuter är också väldigt lagom längd för en film.

Så; av ren slump har det dykt upp en hyfsat lovande rulle i mitt filmbibliotek. Vem är jag att säga nej i det läget?

Så nu har jag sett den. Och ja, den var kul. Man får vara beredd på att Anna Kendricks karaktär är fullständigt bonkers bananas; en osympatisk spattig tjej på nivån att jag var tvungen att kolla om en kille eller tjej skrivit manus eftersom om det är en man så känns det närmast misogynt (det är en man siom skrev manus). Sen vet jag att jag ogillar spattiga karaktärer överlag (se Sam i Transformersfilmerna), men… det här kändes next-level.

Oh well, 90 minuter och väldigt rapp takt. Filmen slösar verkligen ingen tid alls. Den känns samtidigt inte liksom för kort heller. Den är precis så lång som den behöver vara. Does not outstay its welcome.

Så… Lättsam komedi med snygga aktobatiska actionscener, mestadels osympatiska men kul karaktärer? Yes.

BETYG: 4/5
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Jag pallrade mig iväg och såg Godzilla -1 trots att de inte vill att någon skall se den. Bara visningar mitt i natten.

Detta är en remake på Godzillas ursprung som placeras ytterligare några år tidigare. Så istället för ett Japan på 50-talet som åtminstone materiellt återhämtat sig från kriget, är det ett sent 40-tal där man bokstavligen lever ibland spillrorna från bombningarna. Alla karaktärerna är också helt definierade av sina krigstrauman. Mitt i detta dyker alltså ett monster upp som salt i såren.

Jag måste nog säga att det här är den bästa kaiju-film jag sett, av det enkla skälet att människorna vi följer större delen av tiden faktiskt är välskrivna och välspelade, så att jag bryr mig om dem och finner deras öden intressanta att följa. I tidigare japanska filmer ur denna genre har människorna mest varit karikatyrer, och i de amerikanska helt ointressanta. Själva monsterattackerna är också väldigt välgjorda.

Det enda lilla smolket är att när vi inte får se Norikos kropp gissar jag direkt det väldigt osannolika lyckliga slutet. Grejen med katapultstolen är heller inte svår att förutse, men den tycker jag är snyggare gjord och det stör mig inte.

BETYG: 4,5/5
 
Top