WRNU:s filmklubb 2023 v42

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v42 2023 – #561 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Reptile på Netflix är en relativt normal kriminalfilm med Del Toro i hudrollen. Den har nordisk noir över sig och tempot är lågt. Tyvärr lite spretig och några lösa trådar lämnas obesvarade.
Efter halva filmen gjorde jag paus och en vecka senare såg jag klart den igår.
En film jag fick för mig att jämföra med är Cop Land.

Betyg 4, Rekommenderas
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag har just sett Eraser, actionrullen från -96 med Arnold Schwarzenegger.

Well, actually, they're not communists any more. They're a federation of independent liberated states.​
- Little Mike

Och… den var riktigt bra. För vad den är, alltså. En actionrulle från 1996 med Arnold Schwarzenegger.

Arnold spelar en snubbe vars jobb det är att skydda folk i vittnesskyddsprogrammet, och då framför allt de mer extrema fallen – där man t.ex. måste döda ett gäng maffiosos och sen fejka ett vittnes död och ge dem en ny identitet till exempel.

Givetvis blir det mer komplicerat än så, med lite företag som inte har något emot att tjäna pengar på att sälja vapen till amerikas fiender etc. Lagom mängd korruption etc, men framför allt en himla massa skjutande och finfina explosioner. Och det är de – finfina, alltså.

Det finns en del CGI och en del trolleri med compositing, och till typ… 70% håller det än, skulle jag säga. Men mycket är också praktiskt, och de delarna håller fortfarande helt och hållet.

Teknologin är… well, det är ju å ena sidan lite near-future scifi, med balla nyutvecklade handhållna railguns med magiska sikten som ser rakt igenom väggar och grejer. Som stålmannens röntgensyn ungefär.

Men vi har också en hel del fucking delightful 90-talsteknologi. CD-skivor, tjockskärmar, mobiler med tre raders grön textskärm och knappsats.

Karaktärerna är rätt kul; jag uppskattar att se Arnold som en medkännande, kompetent agent-typ snarare än en klassisk ren actionhjälte. Det är lite stelt, men det funkar och jag blir glad över att han fick göra en sån roll. Oklart om han gjorde alla ninjagrejer själv; han slår mig spontant inte som en snubbe som med enkelhet gör typ bensvepningar och sånt. Men det var ändå kul att se.

Vanessa Williams spelar en väldigt omjäkig motpart – tack och lov ingen romans vilket förvånade mig (det hintades om då och då men… nope), och för att vara civilist inkastad i ett väldigt actionladdat liv så hanterar hon det genomgående bra. Inga stenkorkade beslut, väldigt lite onödig panik eller skrikande. Istället skjuter hon pickadoll och befriar sig själv när hon är bunden vid stol.

Jag satte igång den här filmen väldigt väl medveten om vad det var för ett slags film. Korrekta förväntningar är, som bekant, nyckeln till att kunna njuta av film. Hade jag gärna sett lite fler kvinnor? Ja, absolut. Är det här ändå en väldigt habil Arnold-action? Absolut.

BETYG: 4/5
 
Last edited:

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Jag har just sett Eraser, actionrullen från -96 med Arnold Schwarzenegger.

Well, actually, they're not communists any more. They're a federation of independent liberated states.​
- Little Mike

Och… den var riktigt bra. För vad den är, alltså. En actionrulle från 1996 med Arnold Schwarzenegger.

Arnold spelar en snubbe vars jobb det är att skydda folk i vittnesskyddsprogrammet, och då framför allt de mer extrema fallen – där man t.ex. måste döda ett gäng maffiosos och sen fejka ett vittnes död och ge dem en ny identitet till exempel.

Givetvis blir det mer komplicerat än så, med lite företag som inte har något emot att tjäna pengar på att sälja vapen till amerikas fiender etc. Lagom mängd korruption etc, men framför allt en himla massa skjutande och finfina explosioner. Och det är de – finfina, alltså.

Det finns en del CGI och en del trolleri med compositing, och till typ… 70% håller det än, skulle jag säga. Men mycket är också praktiskt, och de delarna håller fortfarande helt och hållet.

Teknologin är… well, det är ju å ena sidan lite near-future scifi, med balla nyutvecklade handhållna railguns med magiska sikten som ser rakt igenom väggar och grejer. Som stålmannens röntgensyn ungefär.

Men vi har också en hel del fucking delightful 90-talsteknologi. CD-skivor, tjockskärmar, mobiler med tre raders grön textskärm och knappsats.

Karaktärerna är rätt kul; jag uppskattar att se Arnold som en medkännande, kompetent agent-typ snarare än en klassisk ren actionhjälte. Det är lite stelt, men det funkar och jag blir glad över att han fick göra en sån roll. Oklart om han gjorde alla ninjagrejer själv; han slår mig spontant inte som en snubbe som med enkelhet gör typ bensvepningar och sånt. Men det var ändå kul att se.

Vanessa Williams spelar en väldigt omjäkig motpart – tack och lov ingen romans vilket förvånade mig (det hintades om då och då men… nope), och för att vara civilist inkastad i ett väldigt actionladdat liv så hanterar hon det genomgående bra. Inga stenkorkade beslut, väldigt lite onödig panik eller skrikande. Istället skjuter hon pickadoll och befriar sig själv när hon är bunden vid stol.

Jag satte igång den här filmen väldigt väl medveten om vad det var för ett slags film. Korrekta förväntningar är, som bekant, nyckeln till att kunna njuta av film. Hade jag gärna sett lite fler kvinnor? Ja, absolut. Är det här ändå en väldigt habil Arnold-action? Absolut.

BETYG: 4/5
Den här minns jag som helt ok. Minns att det var en sidostory där ett gäng halvgangsters tar Arnolds parti och bland annat överfaller fienden på en båt (?) skyddade i en bulldozerplog.
 
Top