WRNU:s filmklubb 2023 v41

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v41 2023 – #560 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Nu har jag också, efter typ 4–5 false starts, varit och sett Sci-fi Concept Art: The Movie. Eller The Creator, som den ju är mer känd som.

Så… Okej, den är ruskigt snygg och ja, delar av den kliar samma delar av hjärnan som Stålenhag. Jag ser var folk kommer ifrån. Men jag… jag grips av en kraftig känsla av nostalgi och deja vue, det känns som att jag sett de här bilderna någonstans redan. Det känns bekant på ett väldigt märkligt vis. Inte alls obehagligt, och det är såklart första gången jag ser dem rörliga utanför mitt huvud, men ändå. Weird.

Det är någonstans a sign of the times att en film kan vara såhär scifi-snygg och ändå antagligen inte bli ihågkommen. Jag tänker att samma öde hände Elysium, som också var grymt snygg, och kanske i lägre grad Oblivion. Den verkar folk minnas litegrann iaf.

Men okej, snygg är den. Handlingen?

Tja, å ena sidan är den rätt tunn. Det finns ett världsbygge de kunnat göra mer med, relationer som aldrig riktigt landar, och en övergripande plot som aldrig riktigt väcker mitt intresse. Den här filmen känns varken hackad eller malen. Det filosofiska high concept-grejset utvecklas aldrig riktigt och kliar inte min hjärna speciellt mycket, så den hade behövt något slags gripande historia istället. Men det har den inte riktigt heller. Det är mest… okej.

Å andra sidan verkar det finnas folk som tänker att den här filmen handlar om "människan vs AI", vilket… öh, tja, det funkar väl på det allra ytligaste planet. Det är ju mer en story om dehumanisering, om det här med att behöva intala sig själv att någon inte är människa för att kunna hålla den som slav, eller döda den. Framför allt döda den när den gör uppror. Eller "krigiska USA mot fredliga Kina"? Alltså, jag vet inte hur mycket "fredliga Kina" vi ser – visst utspelar sig filmen i asien, men det är ju "de asiatiska republikerna". Som jag tolkade filmen verkar nutida kina upplöst… Men just på den punkten kan jag helt enkelt ha fel.

Men jaja. Jag gillade som sagt världsbygget även om det gärna kunde fått kompliceras lite mer och sådär. Utvecklas, ta mer plats, utmana lite.

BETYG: 4−/5
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag blev förvånad av det betyget efter den recensionen.
Well… Det ska nog i ärlighetens namn till ett minus där. Jag kan rekommendera folk att se den – den är som sagt väldigt snygg. Värd att se bara för den visuella inspirationen liksom. Men det är ju inte en stark rekommendation, det är det inte.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,880
Location
Marjura
jo, den kändes som om man låtit en AI göra concept art. Tyckte den var engagerande i början, som en mix av Blade Runner 2049, nämnda Elysium, Chappie, District 9, Stålenhag, m fl men sen tippade den mot melodrama och övertydlighet i konflikten mellan rika väst och fattiga öst - hur många melodramatiska mellanscener med bonderobotar som tittar på högteknologimaskiner som flyger förbi kan man ha i en film förresten? 25-30 stycken verkade filmskaparen/AI:n tycka.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Ballerina
2023

Nyligen utkommen på Netflix. En John Wick, fast med en ballerina istället för en hund. Det som står ut med filmen är färggraderingen, musiken och kameravinklarna, men tyvärr klipper de sönder actionscenerna för mycket. De har en längre "korridorsscen" som står ut och det kommer några överraskningen som bryter mot genren. Alla karaktärer är däremot underutvecklade - många dyker upp i vad som verkar vara en plantering men kommer aldrig igen senare. Jag önskar att den 90 minuter långa filmen hade varit tio minuter längre så att de kunde etablerat relationen mellan huvudpersonen och ballerinan mer, så att man känt mer för ballerinans öde. De försöker väga upp den tunna handlingen med antydan till våldsporr. Allt som allt, filmen funkar att softa till.

BETYG: 3/5
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag såg Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem (2023) igårkväll. Den har mottagits mycket väl av både kritiker som fans med 96/90 på Rotten tomatoes (den drog inte in jättemycket pengar dock, men den släpptes också till streaming rätt så snabbt efter den kom på bio).

Det är en animerad långfilm som man började jobba med runt 2018 med Seth Rogen som ett av huvudnamnen och det märks tydligt att det är hans hantverk. Alla de grejer som Rogen gillar när han gör film (förutom de grövre könsorden) är med här. Det här är en film med mycket häftig, distinkinkt animeringsstil. De inspirerades enligt egen utsago av "high-school notebook art", alltså kladd som gjordes när du hade tråkigt på mattelektionen. Jag får nästan lite claymation-vibes då och då.


Och där tar tyvärr mitt positiva omdöme slut.

Filmen är fylld av referenser, jag menar verkligne PROPPFULL. De pratar om Mark Ruffalo (flera gånger), Adele, specifika Youtubers, etc. Om du tar en shot varje gång de nämner en kändis vid namn så kommer din lever implodera.

Humorn funkar inte riktigt för mig (jag är inget Seth Rogan fan, det funkar uppenbarligen bättre för andra).

Den har också förvånansvärt lite ninja-action, vilket man kan tycka vore en trademark i genren? Filmens kulminerande action...

avslutas istället med två "bossfighter", där den första bossfighten vinns ganska så lätt och den andra bossfighten är mer Avengers (Learn to work as a team!) där de släpper en granat ned i ett hål.

Det märks också att en del voice-casts är gjorda för att namnet är stort, inte för att det passar karaktären. Värsta offendern är Giancarlo Esposito som spelar en liten basementdwelling nerd som enligt hans design borde låta som typ Urkel, men som för att Esposito är ett affischnamn istället har exakt samma röst som Giancarlo har i alla sina framträdaden. "Just do Gus from Breaking bad man!" kan man föreställa sig att Rogen sa när han dök upp för att spela in rösten.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem får en 2/5. En svag trea kanske? Eh.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Eftersom jag glömde bort att jag ju redan sett en film den här veckan så har jag just sett Ready or Not på Disney+. Det är lite roligt att se splattig film på Disney.

Så… Okej, en tjej gifter in sig i en snor-rik familj och det visar sig att det betyder att man måste spela ett brädspel eller leka en lek med släkten på brölloppsnatten. Man slumpar vilken lek det blir. Det visar sig att leken blir "kurragömma" vilket innebär att släkten jagar en med vapen och försöker mörda en.

Det är ett ganska schysst koncept med god potential. Och visst, ibland skiner det till, men hela den här grejen med att utmåla rika människor som amoraliska monster funkar mycket bättre om man faktiskt är bra på det, och det är inte de som gjort den här filmen. Det finns liksom inte så mycket att greppa tag i, ingen av karaktärerna är speciellt intressanta. Inte ens som tvådimensionella ondingar är de intressanta. Kanske hade filmen behövt en halvtimme till för att fördjupa lite karaktärer innan leken började. Eller nåt.

Slutresultatet här blir ett… okej hantverk. Inget att rekommendera, men det är åtminstone väldigt blodigt.

Fucking rich people.

BETYG: 3−/5
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
Jag rundade av förra veckan med att se Mary och häxans blomma (2017). Den var ju mysig.

Betyget blir nog tre tvillingkatter av fem på den krankiska skalan.
 
Top