WRNU:s filmklubb 2023 v40

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v40 2023 – #559 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag såg Den underbara historien om Henry Sugar på Netflix. Det är typ en kortfilm (knappt 40 minuter), regisserad av Wes Anderson, baserad på en novell av Roald Dahl, och en bunt välkända skådespelare (Benedict Cumberbatch, Ralph Fiennes, Dev Patel, Ben Kingsley och Richard Ayoade) syns i ett par roller var.

Jag skriver "typ" en kortfilm, eftersom den snarare är ett mellanting mellan en ljudbok och en film. Så gott som hela novellen läses upp av skådespelarna medan de agerar ut handlingen. Jag har aldrig sett något liknande, men jag gillade det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
I veckan blev jag påmind om en film från 1985 som jag inte sett, eller ens tänkt på, på väldigt länge. Jag såg den nog när jag var 12, kanske? 10? Och jag kan väl säga att it hits differently när man fyller 42 snart.

Så… Det här är alltså först och främst en specialeffekts-extravaganza-film. Back to the Future kom samma år, och kostade 19 miljoner dollar. Den här kostade 17.5. Och den här vann en oscar för bästa specialeffekter.

Det är också en scifi-film.

Det är också en film som innehåller bland annat Steve Guttenberg. Och det här är Steve Guttenberg 1985 – året efter Police Academy. Guttenberg var het.

Så vad gör man för film om man ska använda årets hetaste skådis, har en fetingbudget och ska göra specialeffekts-scifi?

Well, om er gissning var "en feelgood-film om kåta pensionärer" så… wtf är fel på er? Men det är rätt svar.

Jag har sett Coccoon. Det är en film som, av många skäl, inte skulle kunna göras idag.

Så okej. Storyn är att ett gäng levnadsglada men hyfsat skröpliga pensionärer, som brukar tjuvbada i ett hus med pool som angränsar till åldersdomshemmet de bor på, plötsligt upptäcker något konstigt. I poolen finns tre märkliga stenar. Kokonger, typ. Och man blir himla pigg av att vara i vattnet! Det är rentav så att om man t.ex. har cancer så går den i remission. Men hur kan det här komma sig?

Jag tänker inte spoila och i'm not saying it was aliens men it was aliens och det avslöjas ganska tidigt.

Resten av filmen… resten av filmen är mest bara pensionärer som är glada. Då och då försöker filmen skapa lite spänning genom att se till att något står på spel, men det varar aldrig särskillt länge.

Det finns typ ingen antagonist i filmen överhuvudtaget.

Jag gillar den här filmen. Alltså riktigt, riktigt mycket. Den gjorde mig glad. Mycket för att det på något sätt, såhär i vuxen ålder, gör mig så himla glad att se levnadsglada, pigga pensionärer. De är inte perfekta; de har sina krämpor och sin glömska och så vidare – men de lever med varandra, de accepterar varandras skröpligheter och har en så jävla fin gemenskap.

Sen gillar jag också antareans. De är nog mina favorit-aliens. De är lugna, snälla, rationella, empatiska. De vet att de inte vinner något på att brusa upp. De har levt i 10 000 år, de har inte bråttom i onödan. De idkar non-violent communication. En sak jag överhuvudtaget vill ta tillbaka från 80-talet är den här idén med snälla aliens. Aliens som bara är liksom… bra. Utan baktankar, utan att vara ett ont imperium, utan att vilja suga våra hjärnor. De har levt längre än oss, de har lagt av med krig och barnsligheter, de vill bara väl och att allt ska bli bra. Är det för mycket begärt?

Skådespelarna är en jäkla fröjd här alltså. Wilford Brimleys valrossmustasch gör till exempel ett ypperligt arbete. Don Ameche, Hume Cronyn och Jack Gilford bär tillsammans med honom filmen på sina axlar. Gutenberg är mest med som ögongodis, men det är något speciellt med en film där de människor vi ser på skärmen, de som driver storyn framåt och som är dess protagonister, är rynkiga och tjocka och lite småfula. Jessica Tandy är såklart alltid jävla bra också, hon och Gwen Verdon och Maureen Stapleton spelar fruarna riktigt bra. Kemin är klockren, både mellan herrarna och mellan de respektive paren. Jag köper alltihop 100%; det här är verkliga proffs och det märks.

Specialeffekterna… Look, det är 1984. En del av effekterna håller inte riktigt ända fram 2023. Men de flesta funkar alldeles utmärkt, och de som inte gör det har en sån charm att jag absolut inte kan tycka illa om dem. Och jag vet inte om filmen blivit bättre av digidoubles och intrikata partikelsystem, om jag ska vara helt ärlig.

Så okej, vad blir då resultatet när man sätter eld på 19 miljoner för att göra en scifi-specialeffekts-extravaganza om glada kåta pensionärer? Well, tydligen blir resultatet 85 miljoner vid box office. Det var en annan tid, alltså… Jag tror inte den här filmen skulle kunna göras idag. Inte lika framgångsrikt.

Jag har förstått att det gjordes en uppföljare. Och att den inte alls är lika bra. Vi får se, kanske gör jag misstaget att se den framöver. Men det behövs verkligen ingen uppföljare, den här filmen är helt komplett i sig själv.

BETYG: 4+/5
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Det var en annan tid, alltså… Jag tror inte den här filmen skulle kunna göras idag. Inte lika framgångsrikt.
Finns en hel del slice of life-filmer idag, särskilt nu när östasiatiska filmer (främst koreanska) är på framtåg. The Man From Earth är en lysande film också men har 15 år på nacken. My Dinner With André är ett annat (ännu äldre) exempel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Finns en hel del slice of life-filmer idag, särskilt nu när östasiatiska filmer (främst koreanska) är på framtåg. The Man From Earth är en lysande film också men har 15 år på nacken. My Dinner With André är ett annat (ännu äldre) exempel.
Absolut, men ingen av dem gjordes som specialeffekts-extravaganzas med budget på 17 miljoner dollar. Och spelade in 85.
Det var lite det jag menade; att så mycket resurser lades på en film med det här temat. Och att den var så framgångsrik.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Absolut, men ingen av dem gjordes som specialeffekts-extravaganzas med budget på 17 miljoner dollar. Och spelade in 85.
Det var lite det jag menade; att så mycket resurser lades på en film med det här temat. Och att den var så framgångsrik.
Kom på att Scarlet Johansson varit med i en hel del slice of life-filmer: Lost in Translation, Her, Under the Skin, Ghost World, Girls with Pearl Earring.

Minns inte om de sista två var baserade på en konflikt eller inte, men har för mig att de bara drev omkring.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
507
Jag har sett The Creator. I framtiden utkämpar USA Vietmankriget igen mot fredliga AI-robotar. Kina är goda och vill bara fortsätta forska nedan amrisarna är dumma krigshetsare. Innehåller en medioker story, bra skådisar, flertalet meningalösa och uppenbara twister, snygga specialeffekter, bra visuellt Stålenhagskt världsbyggande, blandade språk utan översättning, sövande musik, långsam handling och ointressanta actionscener. Se med en kompis och ät något samtidigt.

5 av 10
 
Top