WRNU:s filmklubb 2023 v38

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v38 2023 – #557 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
Spiderman: No Way Home

Jag växte upp med spindelmannen. Gillade hans humor och hur de lyckades göra allting personligt kring Peter Parker. Raimis filmer var väl OK för att vara den tiden och jag tyckte Amazing Spiderman-filmerna fångade just humorn mycket bättre. /.../. Tyvärr sållar sig nu även spindelmannen till min mättnad och den här skulle jag bara slökolla på om jag var desperat.

BETYG: 2/5
Tydligen var jag desperat för lite slökollning, för jag såg om filmen. Känns som om de tittat på hur Josh Whedon skriver karaktärer, där alla har dåligt självförtroende och tigger om uppmärksamhet. Jag avskyr hans typ av humor. Andrew "Amazing Spiderman" Garfield är rent urusel i sin roll, där alla känslor han visar är i princip gråt. Mycket bättre rotad är den andra äldre spindelmannen. Det sagt, det är en välgjord film, men jag kommer inte undan att tycka att de mest gjort en fan service-film. Väl en OK film. Höjer betyget ett steg då jag tycker filmen funkar att softa till.

BETYG: 3/5
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Grejen med DCU-filmer är att de förr eller senare kommer på HBO Max*, så DC får inga biointäkter från mig för jag har inte varit pepp på att se nån av deras rullar på bio sedan Man of Steel. Nu har jag streamat The Flash.

Först av allt, är det den sämsta DCU-filmen nånsin? Nä, första Suicide Squad finns ju. Skulle jag ranka alla DCU-filmer hamnar den nog i mitten för att det finns nog med halvdana filmer för att fylla upp nedre halvan. En hel del kass CGI finns det, vilket drar ner betyget.

"Bebisarna" i början av filmen är uppenbara dockor när de faller. Alltså, en av dem är grön.

Varför glider Flash när han springer? Alltså jag fattar att det är ett medvetet stilgrepp, men han springer i slow motion medan världen susar förbi i superfart, och med allt snack om dålig CGI kommer jag bara att tänka på dåligt synkade datorspelsgubbar.

En sak som är kul med att se nyare filmer är att det står i undertexterna vilken filmmusik som spelas.** Det gör mig mer uppmärksam på musiken, och i The Flash är det, som krank påpekar, en massa "epic score" oavsett vad som faktiskt händer i bild.

Flash hittar en Tidsgrop. Jag kommer att tänka på Tesserakten från Interstellar, och den var ju bättre gjord.

Batman slåss, det är snyggt, men Batman v Superman satte ribban för hur slåssascener med Batman ska se ut och det här når inte den nivån. Plus ändå för att Batman faktiskt rör sig som att han är gammal och stel. Jag har svårt att bestämma mig.

Åh, multiverse-krocken från Spider-Man: No Way Home kommer tillbaka. Kommer det att bli det nya Sky Beam?

HURSOMHELST, så är jag mer lättroad än andra här på forumet och fnissade rentav till åt någon scen. Det blir en försiktig 3:a i betyg.

*) Tidigare kom de förr eller senare på Netflix.

**) Framförallt i Wakanda Forever, som flankeras av Thor: Love And Thunder (massa Guns 'N Roses) och Guardians of the Galaxy 3 (massa klassisk pop) hamrar undertexterna hem att även musiken är vald för att passa den afrofuturistiska settingen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,160
Jag såg precis färdigt Bridge of Spies (Spielberg 2015). Det är inte exakt en spionhistoria, utan handlar mer om diplomatisk medling medan det Kalla kriget är som allra kallast 1957-61. Berlinmuren är på väg upp och USA flyger U2 över Sovjetunionen. Det är genren "män i kostym och hatt får saker gjorda", och castingen är utmärkt (Tom Hanks i huvudrollen, och jag blir alltid glad av att se Alan Alda). En misstänkt sovjetisk agent behöver få sin juridiska representation, och Donovan (Hanks) går längre än någon tänkte sig. Eftersom det är samtida Spielberg blir det litet sentimentalt ibland, men det kan man leva med, och pluspoäng för hur pass nära de historiska händelserna man lägger sig, och hur åren runt 1960 samtidigt känns nära och väldigt fjärran.

4/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag såg just Happy Death Day 2U, som alltså är uppföljaren till Happy Death Day (som jag gillade).

Ettan var en ganska kul Groundhog Day-variant med en tonårstjej i huvudrollen och mashuppad med en slasherfilmi stil med Scream. Den hade en humor som var ganska välbalanserad med skräckelementen, en sympatisk och mänsklig huvudperson, och en rätt tight berättelse.

Det här är en osammanhängande röra. En spretig, oaptitlig film utan speciellt mycket till röd tråd. Den hittar något slags sensmoral efter typ halva filmen eller så, men väldigt lite innan det har liksom skapat någon egentlig grund för sensmoralen. Filmens humor är…

…well, mer gag-baserad än i ettan, kanske man kan säga. Det är mest bara over-the-top-sketchkomedi hela vägen, vilket gör att inga andra delar av filmen går att ta på allvar. Så det här är verkligen bara straight-up college-komedi antar jag.

Jag hade klarat mig alldeles utmärkt utan att se den här filmen.

BETYG: 2−
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Lokala biografen (Folkets hus) var med och körde film för halva priset idag på Biografens dag, så jag har varit och tittat på Mord i Venedig (2023).

Kände att jag fått valuta för mina pengar redan när gondolerna sökte sig till palazzot där huvuddelen av handlingen utspelar sig. Venedig by night kittlade liksom. Kanske behöver spela nån kanalstadsfantasy snart?

Nå, filmen rekommenderas om man vill ha något snyggt och lite mysrysigt, så fyra belgiska mustascher av fem på den krankiska skalan.

Jag har inte sett någon av de andra moderna Poirot-filmerna, och tänker nu i efterhand att jag nog ska göra nån gång när andan faller på.
 
Top