WRNU:s filmklubb 2023 v35

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v35 2023 – #554 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag har just äntligen varit och sett nya Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem på bio.

Och herrejävvlar vilken film alltså. jag var verkligen inte beredd på att den skulle vara såhär bra. Jag vill till och med sträcka mig till att säga att det här är den bästa Turtlesfilmen.

Alltså, det är inte den mest wacked-out dummaste actionfilmen som gör det allra mest outspaced, idiotiska spektaklet och drar Turtleskoncepten till sina logiska, urtöntig-coola gränser and beyond. Den tronen innehar fortfarande Turtles 2: Out of the Shadows.

Det är inte heller den Turtlesfilm som känns mest 90-tal, eller den Turtlesfilm som bäst speglar originalmaterialet.

Men som film? Ja, troligen. Och jag älskar vad den här filmen gör med Turtleskoncepten och den nya worldbuilding den har. Hur den tweakar gamla karaktärer på helt nya sätt. Älska nya Splinter! Helt makalöst kul att de liksom tagit Jackie Chan som voice actor och sedan… inte gör honom till traditionell ninjamästare.

Röstskådisarna är förresten fantastiska allihop. Så himla perfekt att ha typ helt okända tonåringar som de fyra turtlarna ,men sen köra typ Seth Rogen och John Cena som Bebop och Rocksteady, Ice Cube som Superfly, Post Malone som Ray Filet, Paul Rudd som Mondo Gecko, Rose Byrne som Leatherhead, jävla Giancarlo Esposito som Baxter jävla Stockman… Det är en fucking star-studded cast och mitt bland alltsammans: fyra helt vanliga tonåringar. Och det blir jävligt bra.

Storyn har ett annat fokus än typ alla andra storys jag sett om turtlarna. Så jävla smart att göra det till riktiga tonåringar (äntligen!) snarare än antingen unga vuxna eller… jag vet inte vad de är i första otecknade filmen, åtta? Och att verkligen laserfokusera in på temat isolering och viljan att bli accepterade. Den grejen har ju alltid funnits med, men jag tror inte den förkroppsligats såhär bra förut.

Har jag inte nämnt att den är supersnygg? DEN ÄR SUPERSNYGG. Jag vet inte om de såg första Into the Spiderverse och tänkte "de där pengarna vill vi också ha", men oavsett motivation är det här verkligen extremt snyggt. Inte kanske lite fin-artsy som Spiderman eller lika påkostat, men å andra sidan älskar jag verkligen det det är istället – punkigt, rufft, fult på ett jävligt snyggt sätt. Fulsnyggt med groteska proportioner, människorna ser för fan knappt mänskliga ut. Otroligt jäkla bra. Där Spiderman är polerad och artsy, är det här ful underground art. Vilket också passar så jävla bra. Hade det funnits en scen med flera sekunder av en karaktär som spyr illgrön sörja över en hel TV-studio i Spiderman? Nej.

Fucking hell. Vi får väl se, filmen har en midcredits scene som lägger upp för en uppföljare men samtidigt behövs det egentligen ingen sådan alls. Det här var en 100% komplett story och jag älskar den.

BETYG: 5/5. Would see again tomorrow.


EDIT: Det var också rätt kul att se kontrasten mellan den här äckliga, snoriga kloakfilmen med typ kackerlackor som surfar på bajskorvar och de anticeptiskt cleana CGI-fester till barnfilmer som gjordes reklam för innan. Paw Patrol och lite annat. Jag vet inte, jag har inga barn och känner rätt få, men nog måste det väl finnas barn som inte gillar det där supertillrättalagda även idag? Den här filmen funkade asbra för mig som vuxen, men jag tror den borde funka väldigt bra för barn också.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
! Helt makalöst kul att de liksom tagit Jackie Chan som voice actor och sedan… inte gör honom till traditionell ninjamästare.
Du menar, hur han lärde sig kampsport? :D

Fan, nu blev jag sugen att se filmen igen på bio. Ja, så bra är den.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Du menar, hur han lärde sig kampsport? :D
Jamen, precis. Att de liksom helt slänger bort hela den klassiska "master yoshi"-grejen och bara… nä, han är typ "gammal judisk pappa"-arketyp som lärt sig ninjutsu via tränings-VHS:er och youtube… Helt lysande.

Överlag känns det rätt kul och fräscht att de prövar vad som händer om man liksom helt plockar bort orientalismen men behåller ninjutsun. Jag säger inte att jag ogillar det klassiska här, bara att det är kul att se variationer.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag har börjat titta på The Flash och är redan besviken på att detta är det sista vi ser av Ben Affleck som Batman. Han var värd en egen film. Gärna på Court of Owls. Mer åsikter kommer om jag orkar fortsätta se den.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Jag har sett Princess Mononoke (1997) för första gången.

Medeltida Japan, lite samurai-kör, lite tidiga svarkrutsvapen, skogsgudar vs industrialismen.

Den var ju jäkligt bra! Tror den hade gett mig en helt annan smak för anime om jag sett den när de kom, men sent ska syndaren vakna! Inte alls vad jag förväntat mig efter att ha sett Spirited Away (men jag antar att den går väldigt mycket i samma stil som Naussicaä).

Jag kommer behöva se den här ett par gånger till tror jag. Dels för att jag gillade den, men också för att jag vill jämföra den engelska och den japanska versionen lite. De verkar ha rätt annorlunda andemening ibland.

Betyg 5/5
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Jag har också sett Howls moving castle (2004)

Den här är jag säker på att jag sett förut, men jag mindes inte mycket av den. Också väldigt bra! Typ sent 1800-tal men med trollkarlar och häxor. Inte riktigt i min smak vad gäller tidsepok kanske, men men det fanns absolut tillräckligt med prylar som var helt i min smak för att det inte skulle vara några problem.

Betyg 4/5
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Nausicaä of the valley of the wind (1984)

Då jag inte hade ork för ännu en resa ner till Stockholm på kort tid har jag tröstat mig med att titta på Nausicaä (ett namn jag aldrig kommer ihåg hur man stavar utan att googla).

Postapocalyps som blandar människa vs människa med människa vs natur. Häftiga, märkliga monster. Medeltid möter futurism.

Det här är en film jag sett flera gånger, och jag vet redan att jag tycker om den. Helt klart en av anledningarna till att jag alltid varit såld på postapocalyps (i synnerhet av det mer fantastiska slaget som vi ser i den här filmen).

Betyg 4/5 (hade varit 5/5, men jag har sett den så många gånger nu).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Så ... Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)...

Jag hade svårt med förväntningarna på den här filmen. Skulle en drygt 80-årig Harrison Ford verkligen klara av att åter en gång iklä sig rollen som Indy? Skulle berättelsen som inleddes på 1980-talet verkligen funka över 40 år senare? Skulle den här filmen lyfta filmsviten (eller vara lika medioker som The Kingdom of the Crystal Skull)?

Filmen börjar in-media res 1944 där Dr.Jones precis blivit tillfångatagen av nazister. Det är en fartfylld introduktion i hissnande jakt efter artefakten "Dial of Destiny". Därefter hoppar filmen till 1969 och den åldrade Indiana Jones får besök av Helena som är dotter hans gamle vän Basil Shaw (som även är med i introduktionen). Helena är på jakt efter nämnda artefakt, men hon är givetvis inte ensam om detta.

Jag har svårt att inte våndas över Fords actionscener och hela tiden ha hans ålder i åtanke, men med vad jag gissar är modern filmteknik och mycket stuntmän, så tycker jag betyget är klart över all rimlig förväntan. Berättelsen tycker jag också håller ihop bra och det här ger på många sätt ett värdigt avsked av en legendarisk arkeologi-hjälte. Man har också lyckats väva in både Marion och Sallah från de tidigare filmerna vilket ger en viss tyngd.

Jämförd med samtida filmsläpp så rycker säkert många på axlarna och undrar varför någon vill se Ford i den rollen och många hävdar säkert att det är en hänsynslös cashgrab på ett aktat IP, men för mig var det här ändå kvalitetsaction, så hatten av för Harrison Ford och Indiana Jones.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Nu har jag till slut sett Le voyage dans la lune, men tyvärr utan berättare. Det tror jag hade höjt upplevelsen, men nu fick jag agera ”bonimenteur” själv.

Mycket mer spexig och Hasse o Tage än jag trodde att den skulle vara! Jag är ju Jules Verne-fan annars, men denna film är inte mycket Verne. Mer kaos. Vore kul att sätta upp denna på scen! Men dyrt, då det var många specialeffekter och fina kulisser!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Under pistolhot har jag sett Laputa: Castle in the Sky (1986)

Antingen alternativhistoria eller nån slags retroframtid. Liten flicka med mystisk medaljong verkar jagas av _alla_.

Jag gillade den! Rätt ösig och en del kul scener.

Intressant koppling till annan film:

När de kommer till slottet i skyn så dyker det upp samma typ av små ekkorrävar som vi ser i Nausicaä, vilket ju får en att grunna lite. Är de två filmerna samtida, i olika delar av världen? Är Nausicaä Laputas framtid? Är Laputa Nausicaäs framtid?

Rätt mycket cool postapokalyps-inspiration!

Betyg: 4/5 tror jag.
 
Top