WRNU:s filmklubb 2023 v34

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v34 2023 – #553 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag har sett den senaste Pixar-filmen Elemental (2023), och även om det inte egentligen är en Disney-film så tänkte jag att fortsätta min tradition av hur jag skriver recensioner för animerade Disney-filmer. Regissören för för Elemental är Peter Sohn, vilket är en av anledningarna till varför jag inte var så taggad på den här filmen. Sohn har nämligen bara regisserat en enda film förut - The Good Dinosaur (2015) vilket noterbart är Pixars enda flopp (om vi bortser från Covid-presterande Luca). Problemen med The Good Dinosaur är mångtaliga men det värsta är att storyn helt enkelt inte är engagerande.

Det var strax efter han blev färdig med The Good Dinosaur som Sohn började arbeta på Elemental, vilken han i sin pitch till sina chefer förklarade som att den skulle tackla frågan "Could fire and water ever connect? Could opposites connect?"

Han presenterade en värld fylld av individer som istället för att vara människor är en slags elementar, och de fyra representerade elementen är givetvis eld, vatten, jord och vind. De bor tillsammans i en multikulturell megastad som starkt inspireras av Sohns egen uppväxt i New York under 70-talet. Ovanpå det ville han naturligtvis slänga in en romans också och har nämnde, bland annat, filmerna Guess who's coming to dinner, Moonstruck och Amelie som inspiration.

Untitled.jpg
Tidig concept art från Sohn själv.

XoProlb.jpeg
Designer av vind-personer.


Produktionen av filmen var på det stora hela problemfri och de förseningar som borde uppstått pga covid undveks på det stora hela iom. att det tyngsta arbetet med filmen först och främst kommer i slutstadiet, och då var covid-restriktioner på nedgång igen.

När man arbetade med filmen så var man tydlig med att man gång på gång ville satsa på vara "mer än bara element i kostymer" - det skulle påverka deras sätt att leva, röra på sig, interagera med saker och så vidare. Att de var element skulle inte bara en visuell gimmick, det skulle också påverka deras personligheter och deras relationer till andra element.

Man använde sig av venndiagram för att teckna ned allting man tänker sig tillhör de fyra elementen för att se hur man kunde lägga detta i karaktärers personligheter ('water is cool, transparent and goes with the flow'). Man letade också efter områden där venndiagramen overlappade, så att man kunde hitta naturliga connections.

För att designa staden var man naturligtvis inspirerad av New York, men eftersom man ville designa staden utifrån ett perspektiv som gjorde det jobbigt för stadens minsta minoritetsgrupp, eld, så lät man också konceptuellt designa staden som väldigt vatten-tung. Man lät därför designteam sitta ned tillsammans, 'for many, many hours' och titta på Youtube på guidade turer av bland annat Amsterdam och Venedig.

Filmen blev också fruktansvärt dyr. Den hade en budget på 200 miljoner dollar, att jämföra med Spider-Man: Across the Spiderverse som kostade 100 miljoner dollar, eller Frozen 2, Disneys titanprojekt, som kostade 150 miljoner dollar.

När filmen först släpptes gick det inte jättebra och publiken svek. De hade en noterbart svag opening weekend. Enligt analytiker berodde det på dålig marketing (jag såg själv trailern och var genuint opepp), att folk höll i bio-pengarna för att se nya Spindelmannen istället samt att Pixar-konsumenter numera är vana vid att se filmen på streaming i hemmet istället.

Såhär skrev ett par tidningar om filmens motgångar.

"it would take endurance of historical proportions for Elemental to make the comeback to profitability." - The Wrap
During Elemental's fourth weekend, Variety wrote that while the film held well weeks after a "disastrous opening" there would be "no hope of recouping its $200 million production budget domestically."
Men så hände något. I Augusti kom det en anstormning av folk för att se Elemental och projektet som man hos Disney nervöst antog vara ett brutalt misslyckande lyckades tillsist dra in runt 450 miljoner dollar. Under en kort period låg den tom. över Spiderman: Across the Spiderverse (den är numera omkörd med råge). Men Disney verkade nöjda och har redan planerat lite nöjesparksattraktioner och liknande. Exakt hur det kommer sig att filmen gjorde en så dramatisk vändning vet jag inte, kanske Disney slog igång rejält med sin 'stealth-marketing', dvs betala Tiktokstjärnor och Youtubers för att prata om hur bra filmen är?


Våra huvudkarktärer, Wade och Ember, går på bio tillsammans.

Ember är en ung tjej i en megastad som bor i 'Firetown', ett slags immigrant quarters där hon driver en liten matbutik tillsammans med sin far. Hon ser mycket upp till sin pappa och gör allt hon kan för att leva upp till hans förväntningar, vilket innebär att hon vill upperätthålla traditioner från ett land hon inte har några minnen av. Den lilla mataffären är faderns liv och leverne och det är givet att hon en dag ska ärva faderns roll som butiksinnehavare i deras lilla community.

Pga hotas butiken av nedstängning pga vattenskador och Wade, en inspektör, är den enda som kan hjälpa henne lösa situationen. Naturligtvis är hon mycket skeptisk mot Wade, han är ju gjord av vatten, och särskilt pappan gillar inte vattenfolk. Sedan följer en typisk romans mellan Wade och Ember, träffa familjen-scener, dejter, problemlösande, rasism och synen på kulturer etc.

Filmen är också väldigt vacker, färger exploderar ur skärmen gång på gång och våra huvudkaraktärer, Ember och Wade, är mycket härliga att följa. Särskilt Wade gillar jag starkt.

Jag förväntade mig en 2/5 film, men blev positivt överraskad. De använder elementen mycket mer än jag förväntade mig, det är inte bara en 'visual gimmick', så att säga och jag skulle filmens initiella svala mottagande helt och hållet på hur jäkla dåliga personerna var som gjorde trailern, som får filmen att framstå som tja... tråkig.

Elemental får en stark 3/5. Det är ett kompetent hantverk och jag blev glad av att se den. Det är väl ändå helt okey?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,946
Location
Ludvika
Jag behövde pigga upp mig själv lite, så jag såg Thor: Love and Thunder (2022) igen.

Jag ÄLSKAR den här filmen.

Gorr är typ den läskigaste skurken i MCU.
Thor for vara Thor till 300%.
Musiken!

Jag läste aldrig MCU-serietidningarna i nån direkt utsträckning. Nån enstaka här och där. Har ingen relation till dem. Men vad den här filmen påminner mig om är allt det bästa från Magnum!

Betyg: 5/5!

(Men ja, jag förstår att den inte är allas kopp te)
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,946
Location
Ludvika
Jag såg också om Six String Samurai (1998) ikväll.

Jäklar vad jag gillar den här filmen också. Är den "bra"? Nja... det är den nog inte. Men den är kul!

Och musiken!

Typ alla som spelar år 0 borde kolla in den här filmen i min mening:

Zongastar!
Mutanter!
Märkliga robotar!
Kannibaler!
Spenatmonster!
Rock'n'Roll!

Jag vill spela Mutant nu! Med en re-skinnad krönikör som spelar gitarr och slåss med svärd!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,160
Jag läste aldrig MCU-serietidningarna i nån direkt utsträckning.
En petitess bara - MCU betyder Marvel Cinematic Universe, till skillnad från reguljära Marvel Universe. En MCU-serietidning skulle alltså med nödvändighet vara en serieversion av något från filmerna eller tv-serierna, eller som i alla fall utspelas i samma värld som dem. Sådana finns visserligen, men det verkar inte vara vad du avsåg.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag har just sett The Gray Man på netflix.

Här är några självklarheter:
  • Bröderna Russo kan action.
  • Folk som Billy Bob Thornton, Ryan Gosling, Chris Evans, Ana di Armas, Alfre Woodard och Jessica Henwick kan sina grejer.
Så… Det här är en agent-actionrulle där Gosling spelar en CIA-asset som går rogue och Chris Evans spelar en sociopat som skickas för att fånga in honom. Rersultatet är spektakulär jäkla action. Väldigt, väldigt bra. Högoktanigt, och framför allt väldigt snyggt – snygga kameraåkningar, snygg framing. Actionscenerna är överlag välkoreograferade men samtidigt skönt brötiga och röriga på ett sätt jag sällan sett. Det här är liksom inte bara ful överanvänd shakycam utan betydligt snyggare än så, där de leker med tempo och vinklar på ett sätt som absolut skapar känslan av å ena sidan oerhört kompetenta slagskämpar men å andra sidan en sjukt kaotisk situation. Flygplansstriden – ljuvlig! Att ha en biljakt med en spårvagn – borde kanske inte funka, men blev otroligt minnesvärt.

Så… ja, jag tyckte att det blev väldigt bra. Skulle jag kunna se om den här filmen i morgon? …njae, jag tror inte det. Eller kanske i rätt sällskap, men… nej, jag hade nog behövt något som faktiskt gav något extra, något litet mysterium att hålla utkik efter ledtrådar till vid en second viewing. Snygg agent-action räcker långt, men inte riktigt dit.

BETYG: 4+/5
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,059
Location
Stockholm
Såg just två thrillers jag satte på i bakgrunden för att få lite brus medan jag gjorde annat. Men jag avbröt och började titta på vad som faktiskt hände i filmen, för jag blev så nyfiken!

I The Ninth Gate av Roman Polanski spelar J Depp en bokhandlare, som får ett mystiskt uppdrag av en mystisk kund att reda ut om gammal mystisk bok är äkta, eller bara en förfalskning. På resor genom Europa möter han diverse färgstarka och intressanta biroller och dras djupare in i mysteriet… och filmen visar sig vara något av en komedi! Det kändes lättsamt och ”rollspeligt”.

I Da Vinci-koden spelar T Hanks en historieprofessor, som får ett mystiskt uppdrag av en polis reda ut ett mystisk mord, som visar sig kopplas till mystiska detaljer i Leonardo Da Vincis målningar. Jag dras verkligen in av stämningen och konspirationerna som hintas om, där allt tycks ha mer betydelser än vad som först kan anas. Och Sir Ian Kellen är alltid trevlig att titta på.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
Önskar tips av tråden på bra krigsfilm!
Taegukgi: Brotherhood of War - sett den två gånger. Blivit tårögd båda gångerna.

The Pacific är en jättebra miniserie. Andra världskriget: USA v Japan - får se kriget ur soldaternas perspektiv.

Egentligen tycker jag de bästa krigsfilmerna har kriget som bakgrund (som Good Morning, Vietnam), men de två ovan är två undantag.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,160
Jag har just sett The Gray Man på netflix.
Spännande hur olika man kan tycka! Jag tyckte den var tunn i alla avseenden, särskilt rollbesättningen (det som gör Ryan Gosling perfekt som Ken gör honom sämre på det mesta annat) och handlingen. 2/5.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,160
The Ninth Gate av … Det kändes lättsamt och ”rollspeligt”.
Och det rollspel det känns som är Bookhounds of London till Trail of Cthulhu, som är rätt mycket exakt det här.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,967
Önskar tips av tråden på bra krigsfilm!
Jag är ju en sådan som inte är så förtjust i krigsfilm som visar krigsscener utan mer tycker det är intressant med krigsfilmer som visar hur kriget påverkar insidan av människor. Filmer som gör detta bra är Apocalypse Now, Undergången - Hitler och tredje rikets fall, Eldflugornas grav, Ärans väg, Japan’s longest day och Das boot.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,237
Önskar tips av tråden på bra krigsfilm!
Finns ju massor givet hur vanligt ämnet ändå är. De två bästa jag sett på senare år är Dunkirk och ny-versionen av På västfronten intet nytt (som det går att ha synpunkter på i relation till boken, men som fortfarande är väldigt bra).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,160
Önskar tips av tråden på bra krigsfilm!
The Thin Red Line. Saving Private Ryan (trots allt). Apocalypse Now. Full Metal Jacket. Rogue One. Black Hawk Down. Enemy At the Gates. A Bridge Too Far.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
511
Jag har sett nya svenska Canceled på bio. Den är gjord av nån influencer som kids känner till men inte jag. Den handlar om en cancelad influencer som skapar fejkad rädsla genom en spökjägarshow, som åker ut och undersöker en riktig hemsökelse av en varelse som lever på rädsla. Det var en snygg idé, men uselt genomförd, vi satt och snackade igenom hela filmen (viskande). Den var nästan So Bad It's Good, men inte riktigt. Överanvändning av skräck-tropes utan synbar anledning. Vi var ofta förvirrade över vad de ville åstadkomma.

Idé: 2/5
Genomförande: 1/5
Bioupplevelse: 3/5
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
Wheelman
2017

Frank Grillo är ett namn jag inte känner till sedan tidigare. Han verkar ha gjort dussinfilmer som mestadels har runt 5 i betyg på imdb. Filmen med ett av de högre betygen var Warriors men jag minns inte honom, bara Tom Hardy. Jag förväntade mig en actionfilm likt Baby Driver eller Transporter men vad jag fick var någonting som låg närmare Phone Booth eller ännu närmare Collateral. Det var intressant dels hur filmen om ett bankrån kändes som en thriller och det var lika intressant att nästan hela filmen är filmad utifrån olika vinklar ur bilen. Frank Grillo har självironiskt sagt att han inte är någon karaktärsskådespelare, men jag tycker han gör ett bra jobb med subtila minspel - jag kunde läsa hans inre själsliv. Blev sugen att vilja se fler saker med honom. Hela upplägget med filmen och dess premisser gör att jag tycker den är riktigt skön på grund av dessa punkter.

BETYG: 4/5
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Smiter in i den här gamla tråden för att efterhandsrapportera lite filmtittning:

Jag och flickvännen såg Guardians of the Galaxy 3 (2023). Vi hade väl lite motsatta åsikter, vilket var lite intressant.

Hennes betyg för film 1, 2 och 3: krankisk fyra, krankisk två, samt ”Borde inte få visas”.

Mina betyg för film 1, 2 och 3: krankisk tre, krankisk fyra, krankisk... fyra? Hade jag sett den på bio själv hade det rätt säkert varit en fyra.

Dagen efter gick vi på bio och såg Barbie (2023). Den gillade vi båda. Krankiska fyror för oss båda tror jag.
 
Top