WRNU:s filmklubb 2021 v40

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,534
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v40 2021 – #457 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,534
Location
Rissne
Jag har just varit och sett James Bond: No Time to Die. Det är alltså Craigs femte och sista Bondrulle.

Av den föregående minns jag inte så mycket. Utom att jag inte gillade den alls. Mina förväntningar här var… begränsade.

Men herregud, vilken positiv överraskning. Den här filmen var riktigt, riktigt bra.

Först och främst är det nog en av de bondigaste bondfilmer som någonsin bondat. Allt man överhuvudtaget kan tänkas förvänta sig av en riktigt fläskig klassisk Bondrulle fanns med:

  • Färgstark skurk med ond, ganska dum plan? Check.
  • Hantlangare med någon form av protes? Check. Att det bioniska ögat liksom sproingar ut på en liten fjäder när det ramlar ur ögonhålan utan att det blir jättepajjigt är verkligen helt sjukt imponerande.
  • Secret island lair? Den har till och med såna där schyssta blast doors.
  • Felix Leiter? Ja.
  • Smilande CIA-man man inte kan lita på? Ja.
  • Tysk forskare som gjort ett ont vapen? Ja.
  • Okända spelare och viss förvirring om vem man egentligen kan lita på? Ja.
  • Avklädd, sexig bond? Ja. Blöt, till och med. Han är en stilig karl, Daniel Craig.
  • Tuxedo party? Ja.
  • Spectre? Ja, och Blofeld.
  • Vodka martini? Shaken, not stirred.
  • Biljakt? Ja, givetvis.
  • Gadgets? Klocka med EMP.
  • Ball bil? Den har miniguns och landminor. Den är en Aston jävla Martin. Kom igen!
  • Fordon som förvandlar sig? Från drönarliknande flygplan till ubåt.
  • Moneypenny sass? Yes, James.

Alltså ju mer jag tänker på filmen, desto fler grejer kommer jag på som jag verkligen gillade och som var snygga callbacks eller bara jäkligt Bond:iga. Det här är Bond med extra lök, liksom.

Och trots att filmen var oerhört upptagen med att pressa in exakt varenda Bond-klysha som överhuvudtaget existerar så lyckades den ändå göra flera nya saker, som kändes fräscha och väl genomförda. Man skulle kunna tycka att det bara skulle bli pajjigt av att plötsligt ge Bond en unge att bry sig om, men det blev det inte. Det blev bara mer nerv, mer spännande än typ någon Bondfilm varit tidigare. Det skulle kunna bli hur krystat som helst att ha en svart kvinnlig 007 som tar över hans nummer när han pensionerar sig, och som agerar lite rival och senare kollega. Men det blir det inte, det blir bara coolt. Synd att hon inte får bli nästa Bond. Det skulle jag vara 100% för. Eller ge henne en egen filmserie, jag bryr mig inte. Eller ja, det vore ju såklart roligt att se konservativa töntars huvuden explodera av att Bond inte spelades av en man. Men ändå. Also: Ge fröken "tre veckors träning" sin egen spinoff. Jag vill se mer av henne.

Alltså, det här var i princip bara bra. Bra specialeffekter, bra musik, bra skådespeleri (Craig kan sin skit)… Har jag sagt att introt är jättesnyggt? Introt är jättesnyggt. Billie Eilish gör titellåten, och gör det jättebra.

Det finns nog bara exakt en grej jag tycker var lite svag: det var lite antiklimaktiskt och abrupt att hela jämra Spectre gick åt samtidigt. Men jag fattar, de kunde inte dra ut på det så mycket mer och ändå få plats i en film.

BETYG: 5/5

EDIT: And another thing: Jävla bra och ganska modigt val att bara döda Bond sådär. Har det gjorts förut? Att Bond faktiskt synbarligen dör? Tror inte det. Blir inga större försök att hävda att nästa Bond är samma snubbe iaf, tänker jag.

EDIT: Som fan av brittiska humorshower och komiker så var det rätt kul att plötsligt se Hugh Dennis i en liten cameoroll. Good for him!
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
DUNE (2021)
Tycker det var överlag okej till bra, om lite för lång, det var minst en grej man kunde stryka utan att något hade gåt förlorat. Gick o såg den med fyra av mina vänner, en som hade läst boken och sett '84 filmen, han och jag planerar att se den andra när den kommer ut, de tre andra tyckte inte att '21:an var dålig men tänker inte se den andra.

Tankar:
Jag gillar verkligen Sardaukarerna

Gillar representanterna för kejsaren, navigatörerna, o andra organisationerna som var där för att göra överlämnandet av Arrakis officiellt

Älskar användningen av teckenspråk och sekundära språk för hemlig kommunikation

Schyst med användandet av ett icke-latinskt alfabet


Lite för färglös/mörk för min smak - att göra alla så mörka att de ofta verkar svarta gör att de riktigt svartklädda, som Bene Gesseriterna och Harkonnen, sticker ut mindre; Jag skulle ha velat lite mer lysande grönt för Atreides och att de visade sina färger när de var i rustning, specielt när det var en ceremoniel händelse; någon annan färg än brun och bleknad svart för Fremen, åtminstone när de är i staden hade varit trevligt; att alla transporter bara kom i varianter av grått o ljusbrunt, utan några färgdekorationer e bara trist; etc.

Jag har problem med introt eftersom det presenterade det som om utbölingar bara har varit på Arrakis för att bryta krydda och tvinga sin vilja på Fremen sedan Harkonnen kom dit, istället för något som har pågått under vem vet hur länge

Bristen på Feyd-Rautha känns konstig.


Kanske har fler tankar imorgon.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
Jag såg av en ren olyckshändelse Grandma's Boy från 2006

Det här var grabbigt, pinsamt och förutsägbart på en fullständigt sanslös nivå. Det är inte ofta jag snabbspolar filmer, men det här spektaklet orkade jag inte se i sin helhet.

EDIT: Jag kanske trots allt borde säga något om handlingen. Alex är en speltestare som blir vräkt (för att hans inneboende spenderat hyrespengarna på prostituerade) och tvingas bo hos sin mormor och hennes väninnor. På jobbet dyker den vackra projektledaren Samatha upp för att hålla koll på att spelutvecklingen håller tid och kvalitet. Filmens antagonist är utvecklaren J.P. som tävlar med Alex om att dejta Samatha... och så röker man på en del också...
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,296
Location
Kullavik
En film som jag sett i veckan och däremot kan rekommendera är iranska Chaharshanbe-soori (Fireworks Wednesday) från 2006.
Filmen följer det turbulenta äktenskapet mellan Mozhdeh och Morteza som skall resa till Dubai över det persiska nyåret. Inför resan tar Morteza in städhjälpen Rouhi som bit för bit börjar förstå vad som pågår i deras relation.

Den här filmen tycker jag var riktigt intressant, spännande och välspelad.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har sett Mortal Kombat 2021.

Jag hade ännu inte sett Mortal Kombat 2021 så det var dags .

Jag uppskattade Mortal Kombat spelen och dom tidigare filmerna som yngling men skulle en film baserad på ett tv-spel hålla idag när jag är 39 år gammal.

Filmen är som sagt baserad på tv-spels franchisen Mortal Kombat som är mest känd för sitt blood and Gore.

Var det en häpnadsväckande story ----nä inte direkt men det hade jag heller inte förväntat mig av en tv-spels film .

Var den underhållande ---- ja stundtals , utanför fighting scenerna så känner jag att filmen inte hade så mycket att ge.

Var den blodig och brutal så som Mortal Kombat skall vara ---- den hade i min mening gärna fått vara brutalare , mer avslitna lemmar och krossade skallar och blod och inälvor som flyger över tv-skärmen i parti och minut hade jag velat se.

Betyg 3/5 den duger som en chips och bärs film på fredagskvällen eller en bakfyllefilm på söndagen.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,716
Jag såg Space Sweepers (2021) igår. En koreansk rymdrulle med en del pang pang och en himla massa twists and turns.

Året är 2092 eller nåt sånt, jorden är på väg att gå ner för räkning totalt och en riking med grandiosa visioner och kapitalet att backa upp det håller på att ordna ett nytt paradis på Mars. 95 % av mänskligheten ingår inte i den planen.

Våra huvudpersoner är besättningen ombord på Victory, ett skepp bland många som bärgar rymdskrot. De är bra på det de gör, men djupt skuldsatta och har alla sina egna anledningar till varför de hamnat i samhällets utkant. De råkar förstås bli insyltade i en rejäl soppa när de tror att de kan tjäna lite snabba cash efter att de kommer över något som både myndigheterna och terrororganisationen Black Foxes vill åt.

Jag vet inte riktigt hur bra jag hängde med i allt, men jag blev underhållen. En ganska stark krankisk trea får det bli.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Även jag har sett nya Dune och jag tycker att den var bra. Inte fantastisk men bra. Herberts världsbygge känns riktigt spännande i filmversionen. Jag gillar också att berättelsen inte forceras utan får ta tid att utvecklas och att stanna upp vid detaljer. Dessutom var filmen riktigt snygg och musiken höll hög klass. Skådespeleri tycker jag alltid är svårt att bedöma men det var inget som störde i alla fall. Det som drar ner betyget en smula för min del är dock att jag redan var bekant med handlingen - inget överraskningsmoment där alltså - och att jag tycker att det är lite tråkigare med berättelser som fokuserar tydligt på en enda huvudperson. Som helhet dock en schysst science fiction-rulle som förhoppningsvis får en värdig fortsättning.

Betyg 4 av 5.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,093
Location
Stockholm
DUNE (2021)
Tycker det var överlag okej till bra, om lite för lång, det var minst en grej man kunde stryka utan att något hade gåt förlorat. Gick o såg den med fyra av mina vänner, en som hade läst boken och sett '84 filmen, han och jag planerar att se den andra när den kommer ut, de tre andra tyckte inte att '21:an var dålig men tänker inte se den andra.

Tankar:
Jag gillar verkligen Sardaukarerna

Gillar representanterna för kejsaren, navigatörerna, o andra organisationerna som var där för att göra överlämnandet av Arrakis officiellt

Älskar användningen av teckenspråk och sekundära språk för hemlig kommunikation

Schyst med användandet av ett icke-latinskt alfabet


Lite för färglös/mörk för min smak - att göra alla så mörka att de ofta verkar svarta gör att de riktigt svartklädda, som Bene Gesseriterna och Harkonnen, sticker ut mindre; Jag skulle ha velat lite mer lysande grönt för Atreides och att de visade sina färger när de var i rustning, specielt när det var en ceremoniel händelse; någon annan färg än brun och bleknad svart för Fremen, åtminstone när de är i staden hade varit trevligt; att alla transporter bara kom i varianter av grått o ljusbrunt, utan några färgdekorationer e bara trist; etc.

Jag har problem med introt eftersom det presenterade det som om utbölingar bara har varit på Arrakis för att bryta krydda och tvinga sin vilja på Fremen sedan Harkonnen kom dit, istället för något som har pågått under vem vet hur länge

Bristen på Feyd-Rautha känns konstig.


Kanske har fler tankar imorgon.
Bör nog lägga till att om du ska köra Warhammer 40k, rymd opera, någon typ av feodalistisk framtid, eller bara i en värld med högavancerad hovintriger, är den här filmen ett utmärkt referens/ide material.
 
Top