WRNU:s filmklubb 2021 v30

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,915
Jag har sett Black Widow och jag gillade den mycket mer än vad jag trodde att jag skulle göra! För att förklara vad som var bra med filmen måste jag spoila lite, så om du inte sett den sluta läs.

Denna film överraskade mig på ett sätt som få mainstreamfilmer gör. I början av filmen visar det sig att Natashas far dels har superkrafter och dels är en skitstövel. Natasha blir även i unga år separerad från sin lillasyster. Senare, i filmens nutid slåss Natasha mot en maskerad supersoldat. Jag är då fullt övertygad om att soldaten antingen är hennes pappa eller syster, att pappan kommer vara filmens bad gud som hon ska hämnas på och att syrran också är ond men kanske blir snäll i sista stund.

Men nej! Filmen krossar alla förväntningar när det visar sig att syrran är på de godas sida, och pappan snara är en klumpeduns och has-been än en superskurk och att istället för att hämnas slår de alla sig samman som en dysfunktionell familj för att nedgöra ett större hot! Inte bara är det sjukt oväntat, det känns inte heller krystat!

Actionscenerna i filmen är helt amazing, faktiskt bland mina favoriter i någon Marvelfilm någonsin! De är dessutom riktigt långa, så fort man tror de är slut fortsätter de I tio minuter till! Jag älskar långa actionscener så jag klagar inte, men förstår att det inte är allas kopp te.

Om jag ska ha någon invändning så är det att storyn är lite tunn. Det finns en grej som handlar om hjärntvätt och den fria viljan, men det används tyvärr mer som en plot device än som något intressant och tematiskt.

Med det sagt rekommenderar jag verkligen filmen för alla som gillar nog stop action, humor och överraskningar!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
I veckan som gick såg jag två filmer till...
Deliver Us from Evil är en dokumentär från 2006 om en mörk och unken historia om en präst inom katolska kyrkan som begått upprepade sexuella övergrepp på minderåriga, men där man inom kyrkan valt att vifta bort anklagelserna och flytta honom vidare till nya (ovetande) församlingar där övergreppen har fortsatt och där man inte ens från Vatikanen och påvens sida velat agera eller ens kommentera. Tycker detta är en riktigt bra och viktig film. Trossamfund måste kunna granskas och ska givetvis under inga omständigheter stå över lagen.

Druk är en dramakomedi av Thomas Vinterberg om fyra danska gymnasielärare som utforskar en filosofisk teori där ett jämnt alkoholintag förbättrar prestation vilket leder till en hel del roliga men också tragiska situationer. Den här filmen tycker jag var helt lysande och det var längesedan jag skrattade så mycket åt vissa fullständigt dråpliga situationer. Inte helt oväntat vann filmen också Oscar för bästa utländska film.
 
Top