WRNU:s filmklubb 2021 v12

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v12 2021 – #430 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Zack Snyder’s Justice Leauge

Bättre än orginalet men fortfarande en B-rulle
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Guardians
2017, org. titel: Zashchitniki

Vad har en snubbe som enbart kan telekinesa stenar och har en stenpiska ... som ... han svingar istället för kontrollerar, en snubbe som rör sig supersnabbt och kan bli lika smal som sina svärd (för han springer igenom saker han klyver, så jag antar att han blir lika smal som svärdet), en kvinna som kan tåla extrem kyla och värme och kan bli osynlig, men bara i scener som har regn så att vi kan se henne, och en rysk björn med kulspruta på ryggen ... vad har dessa fyra gemensamt? Förutom rätt kass CGI då. Vad har de gemensamt?! Titeln på filmen säger allt.

Rysk film kan vara rätt osammanhängande. Ibland fick jag spola tillbaka för att jag missade tresekundersförklaringen till varför de ska göra nästa scen. Ibland stannar filmen av för att ge djup till karaktärer. I princip sitter de någonstans och en person berättar om sina tankar och sin bakgrundshistoria och den andre personen säger datorspelsdialogsvar som "Ja?" och "Fortsätt". Filmen i sig har rätt kass action, men är sevärd bara för animeringen av killen som rör sig hypersnabbt (utan att vara en pastisch på Quicksilver).

BETYG: 3/5
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Häromdagen såg jag Wolfwalkers från irländska studion Cartoon Saloon.


Det är en film om Irland under Oliver Cromwells ockupation på mitten av 1600-talet. Irländarna är underställda engelsmännen och det är inte svårt för de vuxna att se mellan raderna och förstå att det händer långt värre saker utanför bild än i den. Handlingen följer den inflyttade engelska flickan Robyn när hon försöker anpassa sig till livet i Kilkenny. Hon smiter utanför stans murar och träffar Wolfwalkers i skogen - en typ av irländska varulvar.

Vi har en kul tredelad konflikt här, irländare <-> engelsmän <-> vargarna i skogen. Bra drama, och självaste Oliver Cromwell som skurk. Sean Bean gör ett vackert jobb som Robyns far, den enda röst jag kände igen.

Men som vanligt är det tecknandet som är det stora dragplåstret. Stilen är så otroligt vacker, och hur de jobbar med färg och form går nästan inte att beskriva. Flödande, nästan surrealistiska landskap kontras med hårda kalla stenväggar i stadens slott. Flera av bakgrunderna i staden är målade så man ser hela staden uppifrån och från sidan samtidigt. Elden är kantig och hård, samtidigt som den rör sig. Det är så här man ska använda det tecknade mediet.

Det andra dragplåstret är Bruno Coulais musik. Lika bra som i de två tidigare irlandsfilmerna. Minst.

Cartoon Saloon gör bättre film än Disney. Det här är en fantastisk historia som både barn och vuxna kan gilla, men rekommenderas nog från först sju-åtta års ålder. Se den. Och alla deras andra filmer också, när ni ändå är i farten.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Love and Monsters
2020

Boy meets girl.

Boy looses girl.

Boy travels across the surface ... för att efter mänskligheten sprängde en asteroid som skulle förgjort jorden så regnade det ned rester och muterade alla insekter och blötdjur och gjorde dem enorma.

Boy meets clever dog.

Boy gets girl..?

Det är en relativt förutsägbar film, där de inspirerats av en hel del olika filmer (Boy and his dog, bland annat), men manusförfattarna måste även ha kommit i kontakt med Gamma World. Kul värld. Michael Rooker är inte helt jättejobbig som han är i alla filmer (och Walking Dead) han är med i. Helt OK film att softa till.

BETYG: 3/5

PS.

Det är alltså denna film från 2020 där hjälten överlever monster med människans bästa vän...



...och inte denna film från 2020 med samma namn...



...där de överlever de muterade monstren med Bulgariens bästa vän: vodkan.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
The New Mutants
2020

Långt innan jag nu såg filmen kollade jag på Fandom Entertainments (Honest Trailer) diskussion om filmen och hur besvikna de var. Jag fick intrycket av både dem och andra recensenter att filmen var bland det sämsta som gjorts i filmväg. Det har kommit en del avvikelser på superhjältefilmer, där genren korsats med andra genrer och i fallet "superhjälteskräck" känner jag bara till Carrie och Brightburn. Fast där Brightburn bara är "Höhö, tänk om Stålpojken var psykopat" och inget mer, så sträcker sig The New Mutants ut lite mer. Jag har inget emot filmen och tycker det är ett kul tema att utforska med tonårsmutanter som är intagna på något som liknar ett mentalsjukhus. Vad som saknas är en stark tredje akt med saker som leder upp och avslutas i den akten. Filmen kändes som ett inledningsavsnitt på en tv-serie, men helt OK att softa till. Inget man borde se, men inget som egentligen känns som jag får lida mig igenom.

Maise Williams lyser i sin roll, medan Anya Taylor-Joy och Charlie Heaton (Stranger Things) får skämmas.

BETYG: 3/5
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Hold the dark
Tes: Människor är bestar (i meningen "de är mordiska och dödar ibland utan synbar anledning"). Utdraget över två timmar med vackra naturbilder och anti-sexigt övervåld.

Netflix-sammanfattningen är " Summoned to a remote Alaskan village to search for the wolves that killed three children, a wolf expert soon finds himself unravelling a harrowing mystery. " Spoiler: Det finns inga mysterier i den här filmen, utöver hur de lyckades få så många skådespelare att enbart uttrycka känslan "nordiskt svårmod".

Se istället: Fargo.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Deerskin (Le Daim)
2019

Georges är frånskild, medelålders och verkar vara en anmärkningsvärt tom människa. En vacker dag spolar han ner sin gamla manchesterkavaj i toaletten och bränner 7500 euro på att köpa det snyggaste tänkbara plagget, en begagnad hjortskinnsjacka med fransar. Style de malade! Han installerar sig på ett lantligt hotell, utger sig för att vara filmare och utvecklar ett allt mer intensivt förhållande till sin jacka, som snart börjar kräva att han ska vara den ende som bär jacka.

Bisarr, svart, våldsam komedi, något Frankrike gör bra. Filmen eskalerar konstant, och man följer huvudpersonens öde med morbid fascination.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,967
Location
Linköping
Jag har sett Joker med Joaquin Phoenix. Det var kanske inte det perfekta valet av film för idag, men jag har inte sett nån film på väldigt länge och blev nojjig att Netflix skulle ta bort den snart så nu blev det såhär. Jag hade nog behövt något roligt, och särskilt roligt blir det aldrig med mental ohälsa, men det är en väldigt välgjord film. Så vill du bli berörd på samma sätt som att läsa BUP-statistik men även få visuell input och riktigt bra ljud så är det här nåt för dig. Vill du ha roligt så finns det massa ståuppkomiker på youtube.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Jag tänkte först se Love and Monsters, men så blev det sent och jag valde att se Doors istället för den var kortare.

Baserat på att jag inte hört speciellt mycket alls om den, och hade svårt att hitta recensioner, så antog jag att det här skulle vara en film lite i stil med typ Cosmic Sin och Breach. Alltså, lågbuget-scifi, taffligt manus, dassigt skådespeleri. Premissen verkade lite ball dock – det dyker upp "dörrar" här och var över hela planeten, som är typ… mysko, och transporterar folk till… nånstans. Eller förintar dem bara, kanske.

Jag kände inte igen några av skådisarna och filmen har just nu 1.5 stjärnor på IMDB.

Men… Alltså, det här var ju bra. Weird, osammanhängande, men bra. Välskådespelat, obehagligt, snyggt, bra ljud-design. Inte liksom 5/5-bra, men liksom… bra.

Eventuellt kanske man blir besviken om man går in i filmen och förväntar sig en "röd tråd" eller typ en "handling". Det här är fyra kortfilmer eller vignetter, som berättar små fragment av en större story. Man får aldrig riktigt veta vad Dörrarna är eller hur de kom hit. De "arkiverar" mänskligheten inför att de ska bli "refreshed" och få en "ny konstruerad verklighet". Men det är typ så långt det går. Det är ingen som kommer nån vart i "kampen" mot dörrarna. Förväntade man sig en klassisk scifi-blaffo-film så tittar man åt fel håll. I den mån det finns en Stor Konflikt i filmen så blir den aldrig löst. Knappt ens utkämpad.

Så… Var beredd på hyfsat ickekonventionellt berättande åtminstone på den övergripande filmnivån, så blir det nog bra.

BETYG: 4/5
 
Top