Nekromanti Wow... errr...

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Är The Underdogs lagligt, förresten?
Tekniskt sett är jag rätt säker på att så kallad "abandonware" inte är laglig - upphovsrätten varar typ hur länge som helst (och så fort Steamboat Willie är på väg in i Public Domain så mutar Disney lite kongresstyper i USA så perioden förlängs). Om det sedan är moraliskt felaktigt eller inte är en annan fråga.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Frontier: First Encounters: The Äg.

Vissa saker är direkt lagliga: Företagen har släppt dom och sagt "ha det kul!" Vissa är direkt olagliga: ISDA eller vad dom heter har uppmanat dom att ta ner dom, vilket dom också gjort. Vissa är lite kvasilagliga.. Ingen har orkat bry sig.. :gremwink:

Moraliskt så är det helt rätt att ladda ner abandonware IMO. Det GÅR inte att köpa dom längre, så att företagen skulle förlora något på att man laddar ner dom är bara absurt.

Vi avslutar med mitt favoritspel någonsin, där den ena makaren släppt det fritt, medans den andra tjurar. First Encounters! (Fast Civilization är också en kandidat..)
Här är manualen till spelet. (Tryck Esc för att stänga av musiken.)
Och här är Windows-versionen av spelet.
Slutligen finns här en rätt bra <a href="http://www.jades.org/ffe.htm
" target="_blank">Sida</a>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Frontier: First Encounters: The Äg.

Grejen är just det att de "kvasilagliga" sakerna tekniskt sett är olagliga - upphovsrätt och sånt. Jag håller dock med om att jag inte ser något större moraliskt fel i att ladda ner gamla saker som ingen ändå skulle tjäna pengar på längre, men rent legalt är det fel.
Moraliskt så är det helt rätt att ladda ner abandonware IMO. Det GÅR inte att köpa dom längre, så att företagen skulle förlora något på att man laddar ner dom är bara absurt.
Ungefär så, ja :gremsmile:

Fast jag skulle nog modifiera det till "Moraliskt är det inte fel" snarare än "helt rätt." Om något moraliskt sett är helt rätt är det något man bör göra, medan något som inte är fel är något man får göra. Men det var en lite filosofisk avvikelse...
 
Top