NYHET WotC ger upp försöken att ändra OGL

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Och för er som inte vill klicka på en länk:

When you give us playtest feedback, we take it seriously.

Already more than 15,000 of you have filled out the survey. Here's what you said:

  • 88% do not want to publish TTRPG content under OGL 1.2.
  • 90% would have to change some aspect of their business to accommodate OGL 1.2.
  • 89% are dissatisfied with deauthorizing OGL 1.0a.
  • 86% are dissatisfied with the draft VTT policy.
  • 62% are satisfied with including Systems Reference Document (SRD) content in Creative Commons, and the majority of those who were dissatisfied asked for more SRD content in Creative Commons.
These live survey results are clear. You want OGL 1.0a. You want irrevocability. You like Creative Commons.

The feedback is in such high volume and its direction is so plain that we're acting now.

  1. We are leaving OGL 1.0a in place, as is. Untouched.
  2. We are also making the entire SRD 5.1 available under a Creative Commons license.
  3. You choose which you prefer to use.
This Creative Commons license makes the content freely available for any use. We don't control that license and cannot alter or revoke it. It's open and irrevocable in a way that doesn't require you to take our word for it. And its openness means there's no need for a VTT policy. Placing the SRD under a Creative Commons license is a one-way door. There's no going back.

Our goal here is to deliver on what you wanted.

So, what about the goals that drove us when we started this process?

We wanted to protect the D&D play experience into the future. We still want to do that with your help. We're grateful that this community is passionate and active because we'll need your help protecting the game's inclusive and welcoming nature.

We wanted to limit the OGL to TTRPGs. With this new approach, we are setting that aside and counting on your choices to define the future of play.

Here's a PDF of SRD 5.1 with the Creative Commons license. By simply publishing it, we place it under an irrevocable Creative Commons license. We'll get it hosted in a more convenient place next week. It was important that we take this step now, so there's no question.

We'll be closing the OGL 1.2 survey now.

We'll keep talking with you about how we can better support our players and creators. Thanks as always for continuing to share your thoughts.

Kyle Brink

Executive Producer, Dungeons & Dragons
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Det "roligaste" ...

These live survey results are clear. You want OGL 1.0a. You want irrevocability. You like Creative Commons.
Alltså, det var fan det dummaste sättet jag nånsin sett att ta reda på detta. Tusen och åter tusen rollspelare kunde ha sagt det för månader, eller för årtionden sen.

Ge något till oss och försök sen sno tillbaks det. Brukar inte vara en bra taktik.

Men jag tror att WotC kommer att lida av det här många många år framåt.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Alltså, det var fan det dummaste sättet jag nånsin sett att ta reda på detta. Tusen och åter tusen rollspelare kunde ha sagt det för månader, eller för årtionden sen.
Klassisk rollspelssituation annars?

–Vad fan gör du? Varför rotar du i mina fickor?
–Ehm… alltså… du hade lite grejer som jag ville ha och så…
–Men så gör man väl inte?
–Vad schysst att du berättade det för mig, så att jag fick veta att du inte gillade det. Såatteh… kompisar?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Hoppas det där tar död på alla tröttsamma spekulationer om WotC:s planer. Samtidigt får folk gärna fortsätta att leta sig till andra spel än 5E. Rollspelshobbyn mår bättre utan en stor drake som roffar åt sig alla skatterna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Fat chance, nu börjar konspirationsteorierna om varför WOTC backar! ;)
Ja, framför allt blir det ju väldigt viktigt nu att hitta på en teori som gör att ens tidigare konspirationsteorier i själva verket stämde =)

Det blir nog många sköna Youtube-kronor tjänade även de närmaste veckorna, skulle jag tro.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Fat chance, nu börjar konspirationsteorierna om varför WOTC backar! ;)
Det hela var en kupp från Elon Musks Twitter som gått riktigt dåligt sedan köpet. För att få upp siffrorna skickade de falska tweets som såg ut att komma från WotC om att de jobbade med en ny licens. De läckte falska drafts för att elda på. Under tiden försöker man på WotC reda ut vem som gjort vad etc medan stormen växte. När man till sist lyckas få kontroll över situationen så har man lovat att mer eller mindre göra hela spelet CC och Twitter har fått upp siffrorna nog för att klara nästa kvartalsrapport. Allt iscensatt av Open AIs (också Musks) ChatGPT som hjärnan bakom.

Det är nu det börjar!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Fascinerande... nu är det alltså en konspirationsteori att tro att Wizards hade taskiga och giriga avsikter, när de har backat?

Ingenting är väl egentligen sagt om One DnD?
Wizards har inte backat från att skapa ett micro-transaktions-baserat VTT?
(om det nu inte också är en konspirationsteori, jag bryr mig inte om vad det kallas)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nej, de har bara backat från försöket att skjuta alla tänkbara konkurrenter i knäskålarna.
Precis. Så även om jag är jätteglad att 1.0a får vara kvar, så vet vi inte mycket om One DnD och deras VTT, och det vi vet är inte bara lovande.
Jag tycker det finns alla skäl att fortsätta spekulera vart D&D tar vägen, och jag tycker det är onödigt att kalla det konspirationsteorier.

Ingen kan påstå att Wizards hade goda avsikter eller rent mjöl i påsen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
... jag tycker det är onödigt att kalla det konspirationsteorier.
De flesta är av uppfattningen att det var pengar och okunskap om produkten, och om kunderna, som låg bakom hela karusellen. Sen det där med konspirationsteorier är nog mer en skämtsamt blinkning åt att vi rollspelare och kanske särskilt YouTube:are är rätt glada i att spekulera! :D
 
Top