Wooden Ships and Iron Men

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag hittade nyligen Wooden Ships and Iron Men från Avalon Hill på loppis för en spottstyver. Är det något som idag mest funkar som en kuriosa och conversation-piece som är snygg i spelhyllan eller håller spelet än idag? Är det värt att faktiskt ge sig på att spela?

Visa källbilden
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag tycker nog att det håller. Undvik dock de stora slagen, de är otroligt tidskrävande och britterna vinner i vilket fall. Scenarierna med dueller är kul. Bäst så vitt jag mins är dock Scenario 16 och 21. Spelet hanterar den mängden skepp och det blir mycket taktiska strider. Tror de är rätt jämna också. Fast jag har inte spelat spelet sen typ 1995, så jag kan minnas fel. Spelat det mycket har jag i alla fall gjort.
 
Last edited:

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Som Skarpskytten säger, undvik de stora slagen om du inte tänker lägga en helg eller två på ett parti. Det sagt, det är inte ett modernt spel, det är ett väldigt typiskt äldre Avalon Hill-spel. Det kan vara din tekopp eller inte. Oavsett, en bit bra spelhistoria att ha i hyllan.

Hos oss går spelet under smeknamnet "Järnskepp och träskallar".
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,832
Location
Stockholm
Som Skarpskytten säger, undvik de stora slagen om du inte tänker lägga en helg eller två på ett parti.
Ja, GÖTAPETTER vilken tid det tog att bara ställa upp Trafalgar. Sen orkade vi bara spela två drag eller nåt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag tror att vi spelade ett av de mindre-men-stora-slaget, något av det med Suffren. Vi talar alltså om ett som slag hälften så stort som Trafalgar och det var otroligt segt. Det går ju in sex skepp på ett logg-papper och jag tänker att slag med fyra till sex skepp på varje sida nog är rätt idealt för systemet. Av mina sparade logg-papper att döma spelade jag slaget vid Lissa (fyra mot sex skepp) ett stort antal gånger. Min rekommendation är att börja med ett jämt skepp-mot-skepp-scenario och sedan köra Lissa. Det kommer att ge en bra känsla för spelet och vad det går för.

Jag har ingen aning om hur det står sig mot mer moderna spel inom samma genre.
 
Top