Nekromanti Wolframfästet uppdatering 6 juni 2009

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
Nyligen har jag återupptagit arbetet med Wolframfästet, efter att det på grund av personliga bekymmer har legat i ide under lång tid.

Steg ett är en omfattande revision av spelsystemet, vilket har varit alltför plottrigt. Nu har jag strömlinjeformat det och strukit flera långa tabeller. Grundprincipen är att spelarna rullar tärning, medan SL slipper. Det gäller även i strid, där spelarna slår för om spelarrollernas attacker träffar samt för om SLPernas attacker missar.

Jag har även infört taktikkort där spelarna kan välja mellan bryskt, noggrant, defensivt eller lurpassande agerande under en strid. Alla har vissa fördelar och nackdelar. Ett bryskt beteende ger flera handlingar och sämre försvar, ett lurpassande beteende ger bra försvar men gör att rollpersonen bara kan agera reaktivt. Och så vidare.

Jag hoppas kunna speltesta innovationerna under sommaren.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
Re: Wolframfästet uppdatering 6 juni

Behöver man verkligen ha taktikkort för så få taktiker? Jag tycker det påminner en del om Noirs initiativ val, men det kanske fungerar helt annorlunda.
Finns det någon speciell anledning till att använda kort ?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
Re: Wolframfästet uppdatering 6 juni

Jag vill ge spelarna möjlighet att välja taktik i hemlighet. Det är nämligen så att spelarrollerna konkurrerar med varandra. Den som briljerar mest under ett äventyr belönas med extra erfarenhetspoäng. Ibland kan man alltså vilja välja taktik för att "köra om" en annan spelare.

Det handlar dessutom om vanliga spelkort där:
spader = brysk
hjärter = noggrann
ruter = försiktig
klöver = lurpassande

BTW, hur fungerar det i Noir?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
Re: Wolframfästet uppdatering 6 juni

Intressant system. Men Wolframfästet är mer high-action science-fantasy, så jag vet inte hur jag skulle få den narrativistiska metoden att passa bland vilda jakter i korridorer eller flamklingedueller runt fontänen på en piazza.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Wolframfästet uppdatering 6 juni

Javisst finns det skäl till det. Första gången jag spelade Usagi Yojimbo (det gamla) så försökte vi välja taktiker utan kort, men det sket sig så fort det blev duell mellan två spelare. Det var OK när det var rollperson mot spelledarperson, men så fort det blev rollperson mot rollperson så var vi tvungna att göra lappar, vilket i nästa spelmöte blev kort.

Det är inte de få taktikerna som var hindret, upptäckte vi, utan samtidigheten i dem. Så fort två spelare samtidigt ska göra taktikval, och effekten av valet beror på den andre spelarens val, så var det alldeles för lätt att fuska (och i ärlighetens namn så funkade inte ärlighet: det var för lätt att i sista sekunden ändra Defensiv till Offensiv så fort man hörde den andre säga Försiktig, hur ärlig man själv var).

Som en bieffekt fick vi dessutom regelreferens på korten, så spelet blev enklare att spela. Dessutom kunde jag teckna rollpersoner i Stan Sakai-stil på korten, så korten blev dessutom illustrerande för rollpersonens krigande. Och det ledde i sin tur att spelarna kom att gestalta sina rollpersoner genom sina taktikval!

Sen snodde jag principen till Andra Imperiet.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
Re: Wolframfästet uppdatering 6 juni

Jag har snarlika skäl. Ett klipp (stridsrunda) är indelad i tre ryck (faser).

Den som väljer brysk taktik får en handling i ryck A plus en i ryck C. I gengäld får han sämre försvarsförmåga, eftersom han agerar så pushigt.

Den som väljer noggrann taktik får en (1) handling som kan placeras antingen i ryck B eller i ryck C (då får han en extra koncentrationsbonus för senareläggningen).

Om nu spelarrollerna konkurrerar med varandra om att briljera, spelar det stor roll i vilket ryck de agerar. Den som besegrar fienden först har ju fått bättre möjlighet att visa sig på styva linan. Därav behovet att ha hemliga taktikval.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,425
Location
Maastricht
Re: Wolframfästet uppdatering 6 juni

Mekanurg said:
BTW, hur fungerar det i Noir?
Jag skulle verkligen vilja förklara det för dig men är just nu alldeles för degig.
Desutom är jag urkass på att förklara regler såhär. Var är Marco?
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Re: Wolframfästet uppdatering 6 juni

Gillar det där med taktikkorten, striderna har funkat utmärkt för mig när när jag kört Andra Imperiet. Såpass bra att jag övervägt att lägga in taktikkort i alla spel numera. :gremcrazy:

Jag finns i alla fall tillgänglig för speltest under sommaren.

/Mattias
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
Re: Wolframfästet uppdatering 6 juni

Tack för erbjudandet. Först ska jag skriva klart regler 2.0.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Re: Wolframfästet uppdatering 6 juni

Mekanurg said:
BTW, hur fungerar det i Noir?
I Noir får du avdrag på initiativ (i normal RPG-bemärkelse) när du börjar förlora kontroll över striden. Det sker genom att du utför misslyckade manövrer, blir skadad, utför långsamma manövrer m.m. Det är alltså viktigt att behålla initiativet. Jag har inte spelat det här själv, men jag gillar principen.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
Re: Wolframfästet uppdatering 6 juni

Efter att ha läst genomgångarna av gamla Sinkaduser på Piruett-bloggen har jag dessutom fått idéer till en extra kampanj i Wolframfästet. Ursprungsidén var en kampanj med musketörstuk, där ett gäng varierade spelarroller skulle ut och rädda världen. Nu planerar jag addera en kampanj med betydligt mer Bourne/Bond-stuk; den är avsedd för små spelargrupper (2-3 deltagare) där spelarollerna är betydligt häftigare, men cokså tvungna att jobba mer undercover och därför agera försiktigt.
 
Top