Nekromanti WoD- Wu Zao.

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Skulle behöva lite basic info om Wu-Zao, Saulots mongoliska blodlinje, som det står om i "Wind from the east". Jag har inte tillgång till den modulen, och inte råd att köpa den, och behöver använda ett par Wu-Zao i ett WoD-projekt i nutiden. Vad jag vill veta är egentligen mest vad de har för discipliner och dylikt, och vad de pysslar med idag. Är de kainiter eller kuei-jin, förresten? (Det senare antyds i "Blood & silk"). Och har de glömt bort Tremere?

- Ymir, som vore väldigt tacksam om någon ville ge honom en hjälpande hand med detta.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Nu är jag ingen expert på Kindred of the East (jag äger endast grundboken och det var länge sedan jag glodde på den), men Wind from the East äger jag.

De är helt klart Kainiter, ättlingar av Saulot men med ett asiatiskt ursprung - Saulot omfamnade de första Wu Zao i asien innan han drevs därifrån. Till skillnad från Kuei-Jins övertygelse att Saulot var en förrädare så vänder Wu Zao på steken - det är Kuei-Jin som är förrädarna, och drev ut Saulot av misstänksamhet och fördomar mot västerlänningar. Förutom under mongol-tiden, då de färdas med den gyllene horden och ett par anländer till Europa, så är de alltså helt baserade i Asien och därför inte hotade av Tremere. De kallar Saulot för Zao-Lat, strider mot Yama-kungarna och tror på tidernas fortgång, precis som Kuei-Jin. Anledningen att de involverat sig med mongolerna är att de tror att deras framgångar är ett tecken på det stora hjulets vändpunkt och ett inträde i den nya eran.

Wu Zao är en rätt "renrasig" blodslinje, och besitter samma discipliner som vanliga Salubri, dvs. Auspex, Fortitude och Valeren. Men istället för uppdelningen krigare-helare hos Europeiska Salubri så består de av två kast: lärda män och tjuvar, ättlingar till de två första Wu Zao. Kasten har samma discipliner och förmågor, med skillnaden att lärda män använder helar-förmågorna av Valeren och tjuvarna använder krigar-förmågorna. Tjuvarna är blodslinjens "fältagenter", som söker upp ockulta skrifter och artefakter som de tar med till de lärde för att tolka. De är alltså ingen särskilt agressiv blodslinje, utan förlitar sig för det mesta på sina kontakter bland Kuei-Jin för att ta hand om rent fysiska hot.

Jag hoppas att det där hjälper... fråga på om det är något som är oklart. Någon nytta ska jag väl ha av de här jäkla böckerna. :)

Class dismissed.
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Inget illa menat...

Hur kan du "behöva" något som du inte vet vad det är och vad är det för ond kampanj du planerar?

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Inget illa menat...

Jag sitter och skriver lite på "Shanghai By Night", en WoD-modul i egen regi helt på svenska, och omständigheterna gör att jag vill placera tre stycken Wu-Zao i staden. Tänkte passa på att slakta lite Tremere dessutom, men det klarar Kuei-jin, Tzimisce och House Goratrix bra på egen hand. :)

- Ymir, som fortsätter skriva på sin modul.
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
När utspelar den sig?

Goratrix&co är ju ganska stekta nuförtiden. Hör gärna av dig när du är klar, om du vill dela med dig, förstås. /images/icons/laugh.gif

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: När utspelar den sig?

Som sagt var, jag skiter totalt i WoDs officiella stårylajn. (den är bara fjantig ändå). Jag tycker House Goratrix är ohyggligt coola, så i min kampanjvärld har de inte dött ut. I själva modulen "Shanghai by night" planerar jag dock att vara lite närmare det officiella- två medlemmar ur House Goratrix som håller till i Shanghai har helt enkelt överlevt (trots att den siste officiellt dör i nån modulyadayada). På samma sätt kommer jag skita i att konflikterna i Shanghai numera löst sig, och låta de fortsätta rasa istället- när jag började utveckla idéerna till modulen hade inte "Dharma Book: Thousand Whispers", där konflikterna slutligen ändas, kommit ut än. Mao, jag ignorerar den modulen helt. Skulle man inte tåla detta är det lätt att placera Shanghai-kampanjen något år tillbaka i tiden, dock.

Jag hör av mig när modulen är klar. :)

- Ymir, plottrar vidare på Shanghai By Night.
 
Top