Nekromanti WoD - Crossover!

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Har ni någonsin spelat en crossover-kampanj som har funkat hyfsat? Och vad spelade ni?

Jag höll på att fila på en nutidskampanj till antingen Werewolf eller Vampire, när jag kom på att man kanske skulle prova att blanda lite. Det verkar vara så jobbigt bara.

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Vancouver

Det här är kanske inte riktigt vad du letar efter MEN Jag körde en Werewolf/Vampire cross för ganska länge sedan (typ -97), dvs innan jag hade tröttnat totalt på WoD. Den baserade sig på en crossoverkampanj som utspelar sig i Vancouver som finns beskriven i en av böckerna i "Rage across" serien. Typ Rage across Vancouver eller Vancouver by night eller nå't. Den var helt OK men man måste , så som ofta är fallet med WW produkter, krydda det hela rejält om det ska bli intressant. Är du intresserad av vidare detaljer kan du mäjla mig så ska jag se om jag kan gräva upp lite anteckningar och tipsa om just detta fall.

Annars så gjorde jag en ganska oväntad crossover för ungefär lika länge sedan. Spelarna trodde att vi körde mutant 2090 och jagade psimutantiska terrorister genom mörka gränder då illusionen rämnade.... say hello to Dr KULT... just det äventyret var väl ingen höjdare men idén kan funka om man vill överraska sina spelare
 

Sorcerer_UBBT

Veteran
Joined
17 Apr 2001
Messages
8
Location
Stockholm
Re: Vancouver

När det gäller crossovers så brukar Werewolf/Vampire vara en svår kombination eftersom vampyrerna luktar Orm...
Mage/Vampire och Mage/Wraith är kombinationer som jag tror mer på. Möjligtvis Wraith/Vampire om någon spelar Geovanni eller Nagaraja

/Sorcerer

"Animals are for us to eat, wear and experiment on"
Cat Rapes Dog
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Vancouver

Mage och Changeling funkar bra ihop, eller Changeling och Werewolf. I båda fallen kan man dessutom tänka sig att magiker och bortbytingar eller varulvar och bortbytingar går ihop för att göra sig av med onda vampyrer ...
Det kan bli riktigt trevliga kampanjer.

/ Daniel
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Objection your honour!

"När det gäller crossovers så brukar Werewolf/Vampire vara en svår kombination eftersom vampyrerna luktar Orm"

Just det! Hur kul är det med cross-overs om RPna är överens med varandra? Att köra en kampanj med ex ulvar & magiker som alla vill ta kål på vampyrer är väl lite meningslöst? Då är det ju bara ett sätt att göra sin spelgrupp mer effektiv i sitt monsterjagande. Det är ju som att planera en DoD spelgrupp så att alla färdighter finns representerade (typ en tjuv, en krigare osv). Då är det ju lika bra att köra med bara det ena eller det andra.

Utmaningen i Vancouver kampanjen jag talade om nyss var att SL (that's me) först körde några spelträffar med en varulvsgrupp och en vampyrgrupp var för sig. När de sedan kom ihop sig var båda grupperna i en sådan situation att de var TVUGNA att samarbeta för att rädda respektive släktes existens i staden. Kampanjen kom att kretsa kring dessa konflikter i lika stor utsträckning som själva huvudploten. Dessutom försökte både vampyrer och varulvar smida planer för att ta kål på den andra parten när de avslutat sina gemensamma företaganden. Detta upplägg fungerade alldeles utmärkt, så visst can man köra Wamp/ulv crossovers.
 

ollski

Veteran
Joined
20 Apr 2001
Messages
14
Präster!

Att crossa över, svårt.

Jag har spelat präst i en kortkampanj där vi var med i Vatikanens hemligare cirklar, som ett lokalkapitel av organisationen på Irland. Vi kom en mäktig varulv på spåren, uråldrig ondska (ja, medeltida i alla fall) och en massa byråkrati. Väldigt trevligt. Reliker och argt folk överallt.

Det var en crossover som jag gillade bättre. Kanske kan man säga att det finns nu i och med Hunter: The Reckoning (som jag inte läst), men det var fräscht att inte spela Stor Tuff Best. Man behåller Sense of Wonder på ett lätt sätt.

Idéer?
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Ja, det är kul.

Man vill alltid konspirera mot sina medspelare. Jag kan tänka mig att det är mycket tacksamt för spelledaren (jag har bara kört några "one-shots" som SL).

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja, vi skall köra en crossover-kampanj mellan Mage Sorcerers Crusade och Vampire Dark Ages, där jag spelar Cappadocian-vampyr och en annan spelare spelar mage, men den kampanjen kommer att tilldra sig en en alternativ renässans-WoD-setting där vampyrer, changelings, mages och allt annat sånt nästan är helt utrotade av The order of Reason, allierad med Giovanni och Tremere.

Sedan blir ju alla Kindred of The East-kampanjer nästan automatiskt crossovers, då det är gott om kainiter i östasien.

- Ymir, tycker crossover är lite av charmen med WoD, även om det finns mycket väl skumma grejer.
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Tvärtom

Det är ganska roligt att alla vill bli av med vampyrer. kan man inte spela en vamp/mage kampanj som ska jag changelings/wolfs eller något liknande?

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Tvärtom

Jovisst.
Men som jag upplever det är vampyrer mäkta överlägsna changelings i direkt fysisk strid (utom möjligen troll och redcaps). Ofta ta changelings till och med direkt skada bara av att vara i närheten av en vampyr, med all den banalitet en vampyr normalt utstrålar. Detta gör själva kampen mer spännande ur en changelings synvinkel, tycker jag.
Sedan kan man ju som changeling alltid bjuda en vampyr på lite av sitt blod (om man bara kan komma på ett sätt att få i honom det utan att själv komma i närheten). Då ser vampyren konstiga saker och blir snurrig ...

/ Daniel
 
Top