Nekromanti WoD: Ceoris öde

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vad hände med Ceoris, Hus Tremeres enormt välförsvarade ordensborg i Transsylvanien? Den byggdes ju för att hålla stånd mot i princip allting. I "Transylvania by night" nämns att Etrius har ordnat en portal för honom själv och Tremere, så att de kan fly till Wien i händelse av att Ceoris skulle falla för fienden- något de också verkar ha gjort, för såvitt jag vet ligger Tremeres huvudchantry i nutiden i Wien. Föll Ceoris någonsin för fienden? Vad hände med denna borg, House of Tremere?

- Ymir, undrande.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Eftersom du säger just "House of Tremere" antar jag att du känner till att det finns en Dark Ages-bok vid just det namnet som bland annat beskriver just det här skedet? En mycket bra bok, för övrigt...

Ceoris byggdes för att hålla stånd mot alla möjliga yttre fiender och det lyckades den med, men det är fienden INNE i borgen som blir dess dom. Vet du något om klan Tremere så känner du till konflikten mellan Goratrix och Etrius, det är den som blir Ceoris fall.

Under anark-revolten vid slutet av 1400-talet så led klan Tremere av uppnosiga frihetskämpar precis som alla andra klaner, närmare bestämt Goratrix och hans anhängare som efter ett tag blev Tremere antitribu eller "House Goratrix", och en hel del Gargoyler. Eftersom både Goratrix och många Gargoyler vid olika tillfällen varit bosatta i Ceoris och kunde dess försvar och hemligheter gjorde Etrius bedömningen att fortet inte längre var säkert och övertygade klan Tremeres inre råd om att flytta högkvarteret till deras största chantry, i Wien. Tremere flyttades och den enda vampyren som stannar kvar i Ceoris är Ardan of the Golden Lane, som även han lämnar stället någon gång på 1600-talet. Någon attack kom visserligen aldrig, men Ceoris övergavs fullständigt och ligger antagligen i ruiner idag.

Så är det med det. Direkt när jag läste det där tänkte jag att det vore ruggigt ballt med ett äventyr i modern tid där spelarna undersöker Ceoris ruiner, försöker överkomma kvarlämnade magiska sigill och kanske till och med slåss mot glömda väktare... bara en tanke. :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hmm...då står det något helt annat under karaktärsbeskrivningen av Ardan of Golden Lane i "Tansylvania By Night". WW är iofs ökänt bra på att säga emot sig själva, men låt mig citera iallafall:

"Ardan will be rewarded for faithful service by being given command of Ceoris when Etrius moves Tremere to Vienna. During the following centuries, Ardan will work to make he chantry as impregnable as possible. Under the riegn of the Communists, Ardan will still manage to keep his chantry strong, and in the late 20th century, he will be entrusted with the greatest treasure of the Tremere".

Enligt detta verkar det alltså som om Ceoris finns kvar än idag, och som om Ardan fortfarande håller till där, med Tremeres största skatt i sin vård. (Vad är det för något, btw?) WW är ju som sagt var ökänt bra på att säga emot sig själva, men man blir ju lite förvirrad...två källor säger helt olika saker. Är du säker, Diomedes?

- Ymir, förbryllad
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Hm, det låter väldigt mystiskt. Jag är helt säker på det som står om Ceoris öde... jag sitter med House of Tremere i knät just nu, faktiskt. Det är, som du säger, högst motsägelsefullt. I House of Tremere presenteras positionen som övervakare över Ceoris som ett farligt, otacksamt "dead end job", medan det i stycket du citerade låter som en belöning. Vad "Tremeres största skatt" skulle kunna vara har jag ingen aning om... ytterligare ett mysterium. Kanske medlemskap i den inre cirkeln?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja, låt oss helt sonika konstatera att WW har gjort det igen - sagt emot sig själva gravt. Faen, jag hatar dem.

Ceoris öde kvarstår alltså olöst, då två olika moduler säger helt olika saker, som närmast är varandras direkta motsatser...störigt värre, om jag får säga vad jag tycker. Har en tredje person en annan modul där det står något ytterligare helt annat om Ceoris skulle jag faen inte bli förvånad...

Och så till "The greatest tresure of the Tremere". Ja, vad skulle det kunna vara för något? Jag är nog alldeles för oinsatt för att uttala mig, men nån annan kanske har teorier? Kan det vara spegeln som Goratrix fängslades i i WWs officiella stårylajn?

- Ymir, som var nära att skrika "The True Vessel" men kom på att varken Giovanni, Samedi, Setiter eller Cappadocians var inblandande :)
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Kan inte “Tremeres största skatt” vara Tremere själv? Ligger han inte i torpor i någon skum kokong mest hela tiden? Han behöver nog i så fall ordentlig skydd av sina efterkommande...

Fast jag har ju inte uppdaterat mig på metaplotten på nästan två år, så det skulle inte förvåna mig om Tremere (alias Saulot?) är uppe och knallar nuförtiden, och då är det förstås något annat som är skatten...The One Ring, inhämtad under en av Etrius dimensionsresor, kanske? ;-)

mvh
Örnie
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: WoD: Megaplotten

Tremere är i Goratrix kropp numera, och Saulot har full kontroll över Tremeres. Så nej, jag tror inte att skatten ifråga är Herr Tremere.

- Ymir, uppdater megaplotten som han själv inte följer det minsta och inte alls tycker om
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Jag tror den största skatten inom Tremere är kunskapen om vem som är vem egentligen. ;)

Problemet är väl att det sitter en massa frilansande skribenter och knåpar ihop den ena story värre än en den andra och att det saknas någon korrukturläsare som kan granska det hela. ;)

Om man nu vill väva in Tremere i något riktigt diaboliskt finns denna länk:
http://www.rennes-le-chateau.com/Anglais/hypotheses.htm Handlar iofs om tempelherrarna och en av de skatter som de enligt rykten och annat påstår sig innehaft - nämligen Jesus avkomma som sedemera blev den Merovingiska kungaättens grundare, och där även släktingarna senare blev kung över Jerusalem. ;)
Kom och tänka på dem när jag läste dessa trådar.

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Sionprioraterna och co

Japp, det stämmer alldeles utmärkt.
Krilles sida är en ren kopia av programmet, med undantag för hänvisningarna till Västmark. ;)

Det brukar gå ibland på Discovery channel och heter - Tempelherrarnas mysterium eller så, ganska intressant faktiskt.

Faktiskt själv använt mig av detta program i en kampanj till EDD.
Går säkert lika bra o använda till Vampire, CoC eller vikket annat spel som helst.

Milrik av Remos - Pippin den lilles svärson

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sionprioraterna och co

"Krilles sida är en ren kopia av programmet"

Iofs så utgick jag från boken "Royal Blood - Holy Grail" (läste den innan jag såg programmet), fast mtp att jag har för mig att författaren bakom boken är presentatören i programmet så är det väl inte förvånande att de är rätt lika. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Sionprioraterna och co

Jo, det e han som är presentatör i programmet också vilket säkerligen förklarar en hel del.

Det intressanta är väl hur dessa legender och rykten om tempelherreorden fortfarande används och frodas även i vår "upplysta" kultur.

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Jag får medge att det är irriterande, men det ger oss onekligen utrymme att tolka historien på två olika sätt - antingen är Ardan en utstött förlorare i Tremere-hierarkin som utsetts till väktare över en vad man trodde dödsdömd fästning eller så är Ardan den framgångrika arvtagaren till klanens ärorika ursprungshem. Den enda egentliga punkten där det är omöjligt att anta att det helt enkelt rör sig om olika tolkningar av olika Tremere är hur länge Ardan stannar i Ceoris - i Transylvania by Night sitter han fortfarande där, i House of Tremere har han flytt fältet för 400 år sedan. Fast allt det här faller när man betänker att ingendera av passagerna är skrivna "in character".

Sedan tror jag fullt och fast att med de våldsamma maktspelen som pågår i klan Tremeres hierarki som bakgrund så är den största belöningen, klanens största skatt, inte ett fysiskt föremål utan en plats på klanens absoluta topp - den inre cirkeln.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Sionprioraterna och co

Vad gäller Jesus blodslinje, Sionprioraterna och hela den där sörjan kan jag också rekommendera datorspelet Gabriel Knight 3 som faktiskt behandlar ämnet på ett bra sätt och dessutom har ett gäng vampyrer som huvudskurkar. Sen liknar dessa vampyrer mer magiker som vill använda blod från Jesus ättlingar för att lägga ondskefulla formler än Vampire-Kainiter eller greve Draculas, men ändå - vampyrer är vampyrer!! :)
 
Top