Nekromanti Wizards of Candjon

G

Guest

Guest
NU dumpar ja mitt gamla rollspel och börjar på nått annorlunda... "Wizards of Candjon" som är ett rollspel där man spelar en magiker och som har MEGA bra magiregler (de e de reglerna som ja har mest ideer på)... "trist att bara spela magiker" tycker ni... men.. man kan tex. va en magiker som använder vapen (förtrollade då asså) som bara använder sin magi ibland..... vad tycks om de då???????
och kan namnet va på engelska... låter fult me "magikerna i candjon"... svara på bara /jens

/jenz
 
G

Guest

Guest
kan du hjälpa majj me ett namn då??? svenskt...
candjon för de heter väelden som magikerna bor i...

/jenz
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
"Magikerna i Candjon" låter alldeles utmärkt, tycker jag. Svenska är underskattat i de här sammanhangen. Möjligtvis ger "Trollkarlarna i Candjon" en bättre klang, men då riskerar du att få spö av gnällfeminister... ;-)

F.ö.:
"<I>Är det på svenska tycker jag definitivt att du skall ha ett svenskt namn.</I>" (Sereg)
Själv arbetar han dock med Alpha et Omega, ett fansin som trots sin titel inte skrivs på latin utan på svenska. Sten i glashus?

/Feliath
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
<I>"'Trollkarlarna i Candjon' en bättre klang, men då riskerar du att få spö av gnällfeminister... ;-)"</I>

Varför inte det mer könsneutrala trolleriarna i Candjon /images/icons/wink.gif

Fast å andra sidan skulle jag nog föredra att skriva av istället, dvs Magikerna av Candjon som exempel. Å andra sidan, varför nämna just en yrkesgrupp i titeln?

Jag skulle nog föredra typ Skuggorna över Candjon (om världen är lite mörk) eller Mystikernas Candjon (om det är mycket okänt för den stora massan, vilket ju magi i grunden är) osv...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag instämmer!

Magikerna i Candjon låter dödsmäktigt! (Citat Svenil!)
Lite som en western eller nåt. Om du klistrar på en engelsk titel så riskerar du att allmänheten tycker att det låter töntig.. /images/icons/smile.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Candjon" får mig att tänka på "canyon", klyfta. Ligger världen i en spricka?

Jag måste erkänna att det säger mig ganska lite.
1, Är alla i världen magiker, eller bara alla rollpersoner? (Jämförelse: I Vampire spelar man vampyr - men naturligtvis är inte alla vampyrer i hela världen.)

2, Finns det mycket magiker för att:
a, det finns gott om någon sorts "naturresurs" som gör magi möjligt, typ "magisk energi" eller "personer med magisk talang".

b, det finns en massa kunskap om olika sätt att trolla som man utnyttjat (varför? har den ersatt annan kunskap? om man t.ex. kan göra vapnen bättre genom att trolla, är folk i gemen sämre på att slåss - "vafan skall jag träna för, jag har ju ett magiskt svärd")

c, magi är egentligen ganska lätt att lära sig, inte något man måste ha någon speciell talang för, eller träna tills man blir en gammal gubbe, det kan vem som helst lära sig ganska lätt (fastän man måste ligga i för att bli bra).

3, Är magin vanlig (folk lägger besvärjelser för att tända brasan och blanda groggen) eller mäktig (trollkarlar kan jämna berg med marken och förvandla sig till drakar) eller bägge (huga!)?

4, Vad är så MEGA bra med dina magiregler? Är det:
a, att de går så snabbt att använda och lära sig så alla som inte brukar spela magiker för man måste ju förstå det där läbbigt tjocka kapitlet i regelboken kan göra det ändå? (Känner ett par sådana spelare. De finns)

b, man kan göra megacolaazzbazzabumpajumpatjompaMÄKTIGA grejer som magiker?

c, man kan göra vad man vill (inte att det är mäktigt, utanatt det finns mycket att välja på - en del spel har ju bara spells för den som vill ha ihjäl folk)?

d, magin har en historia och ett sammanhang som liksom hänger och ihop och låter trovärdigt, så att t.ex. spelarna kan snacka strategi som om det var deras trollisar som pratade med varandra ("Med en femte magnitudens pyromantisk konjuration kan vi spränga dem åt h-vete!" "Jodå, men då tömmer du manaresurserna totalt, och om de får upp sina abjurativa sfärer i tid? Vad gör vi sen då, slår ihjäl dem med våra sandaler?")?

e, det har ett helt nytt sätt att SE på magi - nåt jag aldrig tänkt på, som blir en intressant överraskning?

5, Har du något exempel på andra regler och världar ( i det senare fallet inte bara rollspel, utan böcker, serier, dataspel, filmer, vafansomhelst påhittat) som gäller magi som du tycker är bra och som du inspirerats av eller tänker "fan, så där kan man ju göra, det blir coolt, så skall det vara i MITT spel!"

6, Är det tvärtom, finns det något som du tycker är dyng-dåligt, "sådär skall det inte vara för det var så tråkigt när vi spelade detochdet!"

Så att vi vet lite mer?

Nightowl, frågvis, inte vis, uggla.

You don't have to be fast enough to outrun the dragon... only the dwarf.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
<I>"Själv arbetar han dock med Alpha et Omega, ett fansin som trots sin titel inte skrivs på latin utan på svenska. Sten i glashus?"</I>

he, där fick jag så jag teg... men jag tycker ändå att det inte riktigt går att jämföra namn på rollspel och namn på tidningar/fansin. Hade tidningen "Metro" hetat "Subway" istället tror jag inte dess popularitet hade varit lika stor.



<A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | ett digitalt fansin
 
Top