Willow - Tv-serien

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Sett säsong ett under påskhelgen och ja, det var ju en märklig resa.

Tyckte Boorman var underhållande till 87 %. Han peakade när han passionerat hoppades det skulle finnas en stor guldstaty av en örn som slogs med en häst i en gammal skattkammare, helt utan kontext liksom, det verkade bara vara det fränaste han kunde komma på och det han hetast önskade sig.

Lite blandade plus och minus med lite spoilers, om nån bryr sig längre:

Plus
  • När gamla temamusiken äntligen dök upp igen, när Allagash pratade om sina äventyr med Madmartigan
  • Handledssvärdet
  • Airk i blommiga halvgenomskinliga skjortor (mer av den fantasyestetiken!)
  • Kenneth
  • När Willow knäcker sin stav för att använda kristallen som en walkietalkie till Airks själ
  • Trollen var lite skoj

Minus:
  • Jeans och öljetter
  • Att Jade och Kit tog så lång tid på sig att pussas
  • Flitigt so-so nonsens-namedroppande blandat namedroppande av saker som är något i verkligheten. Det senare skulle iofs kunna komma från gammal lore som bara inte dyker upp i filmen. Men jag tyckte de nonsens-namedroppade bättre där i alla fall...
  • Typ halva handlingen egentligen
All in all kan jag tänka mig att låta en säsong två skvala i bakgrunden.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
Willow, tv-serien. Hatad av många, älskad av få. Jag passade på att se klart den innan den försvann från Disney+.

För det första ska det säga att jag inte har några djupa rosaskimrande glasögon till filmen. Såg den, spelade NES-spelet och gillade båda - vilket kanske mest ärligt talat hade att höra att det inte fanns så mycket annan fantasy. Kanske är det skälet till att Willow blev en väldigt mysig upplevelse. Är det ett mästerverk? Nej. Var det mysigt med en del element som tilltalade mig? Absolut!

Det främsta är Kit förstås. Det är en typisk Robert-roll. Jag är svag för en driven kvinnoroll som kan ta vara på sig och har en egen vilja, men Kit är så mycket mer. Hon har stora karaktärsbrister som hur bortskämd och egocentrisk hon är i början, för att sedan utvecklas till en hjältinna som överkommer sina brister. Stort plus för hennes relationsexpert - fick gåshud av den i slutet.

Ett annat stort plus är genrebrotyrt i musikvalet. Ta bara slutet där ondskan visar sitt sanna ansikte och en av rollerna snärjs av den - ackompanjerat av inledningen till Dire Straits Money for Nothing. Gåshud igen.

Så Willow då? Det hade varit så lätt att göra honom till en ärkemagiker, men istället väljer det en mer oväntad väg som känns mer sann för rollen. Jag var lite tveksam i början, men tycker det blev bra i slutet då alla bitar föll på plats.

Jag får erkänna att jag tycker det är lite synd att volym 2 och 3 inte blev av. Jag hade gärna sett mer av den.

#tvserie #willow #disneyplus
 
Top