Nekromanti White hack + Marsklandet?

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Ett spela jag ofta plockar fram ur bokhyllan är White Hack, men ännu har jag inte spelat det. Jag funderar på om jag skulle köra det med gamla Marsklandet? Kanske finns det bättre kampanjer att ta till. Det finns nämligen en mängd problem och ”krav” för att det ska funka.

1 Ingen av är så förtjusta i klyschorna i fantasy, eller snarare, ingen kommer vilja spela en mäktig eller stark karaktär, ingen kommer vilja samla skatter eller höja level. Fokus måste vara interaktion och utveckling på individ-nivå och mysterier. Ont och gott går bort. För knäppa saker går bort. Det ska vara relaterbart.
2 Ingen har erfarenhet av D&D och ingen gillar att läsa in regler...
3 Jag har inte tid att bygga en egen kampanj eller lägga en massa tid på konvertering.
4 Ingen är intresserad av att döda monster för monsterdödandet skull

Men varför spela då? Jag är som sagt sugen på att utmana oss med fantasy, och White hack innehåller massa förhandlingar i reglerna och saker som ska etableras, och Marsklandet verkar funka för att utforska och interagera.

Någon som har någon vettig input? Verkar det vara ett hopplöst företag? Finns bättre plug and play moduler än Marsklandet? Hur förklarar man vad en klass är?
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Det var över trettio år sedan jag spelade Marsklandet, så där kan jag inte hjälpa dig. Men det brukar gå fint att spela BRP-grejer med Whitehack. Mitt förslag är -- givet dina punkter -- att ni börjar på level 3-4 samt väljer ett av nedanstående tre alternativ:

1) Bara läs äventyret med Whitehack-ögon utan att bry dig om stats. Står det bredsvärd är det ett WH-bredsvärd. Står det vätte är den en WH-ork. Står det Frammana Undin är detta en miracle wording. O.s.v.
2) Om RP är på level 3-4 kan du nog använda vapenskada, HP och grundegenskaper direkt från äventyret i de allra flesta fall, utan att någon direkt går sönder eller blir för svårt eller lätt. Om nån har en relevant färdighet, ge ett positivt dubbelslag. I de fall där detta inte funkar, se 1.
3) Googla "ferryhack" och använd Jonas Ferrys regler som är en husregling av Whitehack för att passa DoD i hans spelgrupp. Jag tror dock givet dina punkter att detta är just tredje alternativet.

Kan klura lite på alternativa saker att köra! Kul att du är sugen!

C
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Tänker att det är lättare att ta en stadskarta, typ Altdorf, Kandra eller New York och spela där än att spela i ett träsk där det finns orcher, nymfer, reptilmän, drakar och hämndlystna dvärgar. För att inte tala om träskpest, sumpigt vatten, myggor och blodsugande myggor.

Spelar man i en fantasystad behöver ingen vara den übercoole deffade barabarkrigaren (fast det är ju lockande att spela honom i New York) utan man kan ju vara en bunt skrivarlärlingar som blir vittne till ett mord och sen är skiten igång liksom...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
afUttermark;n337430 said:
Tänker att det är lättare att ta en stadskarta,
Håller med.

Hur hård är du på p. 3? Skulle inte något slags Cthulhu Dark-liknande regler passa er, men då blir det ju konvertering hur man än vrider och vänder på det. Eller så är det kanske Whitehack du vill spela med? Då är detta ju ett dumt förslag ;-).

Jag tänkte också slå ett slag för Old World, den är betydligt mindre svartvit än var den verkar vid en första anblick och i många moduler helt renons på typiska fantasy-inslag som dvärgar etc. Prova på exempelvis äventyret "Sing for your supper" i Plundred Vaults.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Håller med om att WFRP-material skulle kunna funka. Själv tycket jag bättre om det äldre materialet. Jag bläddrade och slöläste lite i nya versionen, men den var så otroligt adjektivsjuk att jag bara storknade.

Om du vill hålla dig till Whitehack och ändå köra WFRP föreslår jag att du tillåter att modifiera vocation-gruppen då och då när det passar (t.ex. om någon fått träning). Då får du något som mycket liknar career-byten i WFRP. Du kan använda corruption-reglerna i Whitehack för inflytande från chaos. Spells läser du som miracle wordings. Om du vill omvandla en NPC on the fly, titta på antalet attacker samt om det är en advanced career -- i båda fallen betyder det högre HD. Skills kan du läsa som keywords som ger positiva dubbelslag.

Ytterligare ett förslag är att faktiskt spela de äventyr som följer med Whitehack 2. Det kan säkert ta er några sittningar att ta er igenom dem, och stämningen är inte superolik den som man hittar i WFRP.

Hälsar

Christian
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Tack för era förslag!

Insåg att jag var lite otydlig i ingången. Ja, det ska vara Whitehack, om jag inte absolut överväldigas av ett bättre förslag. Jag älskar Cthulhu Dark, men det har vi redan kört, och kommer förhoppningsvis köra igen.

Och det får förstås finnas ont och gott och strid, och folk kommer gå upp i level, men de jag spelar med kommer inte tycka att det är det viktigaste i spelet—det får alltså inte bara finnas dungeons där man dödar ondingar/ samlar skatter för att gå upp i level.

Stad är ju faktiskt en bra idé. Men jag ska börja med att plocka fram och läsa gamla Marsklandet—gillar stämningen med febrigt träsk. Sen vore det ju i och försig fint att få testa en modul som till stor del bygger på slumptabeller och är en sandlåda, så man får prova den typen av spel. Men att sitta timmar och skapa något, den tiden har jag helt enkelt inte. Jag kan läsa in mig, och modifiera, och då handlar det om en enda bok (en kampanj/ ett äventyr) inte att sitta med en massa böcker att bläddra i och hoppa mellan.

Old world är ju ett väldigt bra förslag—älskar stämningen i Warhammer. ”Sing for your supper”, ska jag kolla på.

Edit: Fiktionslek, tror vi postade samtidigt :) Att ändra vocations tror jag egentligen inte är nödvändigt. Det är bara jag (vad jag vet) som spelat Warhammer och förknippar spelet/ världen med att man byter yrke hela tiden. För de andra behöver ju inte Whitehack emulera det (säger man så?). För de så är det ju bara ett fantasy-äventyr.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Men då har du kanske redan en rätt bra idé med Marsklandet.

Sing for your supper är närmast ett enkvällsäventyr (eller två snarare) och bygger på att RPna letar tillfälliga påhugg i Nuln. Lite sanlådeaktigt men där flera av äventyrstrådarna har beröringspunkter. Vill man ha mer tid för spelarnas egna infall borde det inte vara några problem att justera tidslinjen.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
Jag gillar Marsklandet. Vi spelade en Trakorien-moddad variant av det för ett tiotal år sedan och det var kul. Magiakademin har en bra plot (men jag valde ändå att göra om den), Tempelön är bra (min spelgrupp blev rejält lurade där och fick fly helt barskrapade, men när de återvände var hämnden skoningslös), ön med handelsplatsen har en helt ok plot. Det är helt enkelt mycket här som kanske inte nödvändigtvis behöver lösas med våld.

Jag tror även äventyrsplatser i Svärdets sång skulle kunna funka. De är oftast inte för weird, de kräver en del tankeverksamhet och sällan är våld enda utväg. De är modulära och kräver inte att man löser in sig på mer än den aktuella platsen. Det är väl egentligen mest hexcrawlet för resor som är oklart hur man ska hantera i ett annat regelsystem. Eller så kör mingeltestet enkelt med reglerna i Svärdets sång :)
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Ok!

Det är ett antal olika internationella grupper som haft superkul med Whitehack och Yoon-Suin. Det är visserligen snigelfolk med i den, men väldigt, väldigt bra bok :). Dock inte ett färdigt äventyr om jag minns rätt!

Andra har spelat Whitehack med Longwinter och haft kul, med Gardens of Ynn eller den där prisbelönta ö-kampanjen Isles nånting. Du skulle kunna be om tips i Whitehacks reddit?

Also: om det är gjort förd dnd/osr är det noll konvertering.

Föreslår

Christian
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Fiktionslek;n337448 said:
Ok!

Det är ett antal olika internationella grupper som haft superkul med Whitehack och Yoon-Suin. Det är visserligen snigelfolk med i den, men väldigt, väldigt bra bok :). Dock inte ett färdigt äventyr om jag minns rätt!

Andra har spelat Whitehack med Longwinter och haft kul, med Gardens of Ynn eller den där prisbelönta ö-kampanjen Isles nånting. Du skulle kunna be om tips i Whitehacks reddit?

Also: om det är gjort förd dnd/osr är det noll konvertering.

Föreslår

Christian
Superbra tips, tack! Och reddit för Whitehack följer jag, men det känns lättare att fråga här :) Men jag ska nog ta mimg samman och göra det, alltid enklare med svenska.

Longwinter verkar ju skitfett—men visst är det bara under utvecklingen, verkar inte finnas något att beställa? Yoon-Suin har jag köpt nu, ska bli kul att kika på—verkar väldigt inspirerande! Tack, bra tips!
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag vet inte hur materialet såg ut eller var det kom ifrån, men Longwinter+Whitehack gick på nån av de där videokanalerna för Actual Play för ett år sen eller mer. Det var i fyra delar vill jag minnas. Jag hinner ju aldrig se dem, men jag tyckte precis som du att Longwinter verkade fett!

Ett annat tips är Deep Carbon Observatory, som flera grupper rapporterat att de haft jättekul i med Whitehack. Ö-grejen jag pratade om ovan hette Hot Springs Island tror jag. De flesta kända OSR-grejer har kört med Whitehack av någon vid det här laget. Om du inte trivs riktigt med reddit kan du pröva twitter med märningen #whitehack. Jag vet att det finns/fanns både facebook- och discordgrupper för Whitehack, men jag hinner bara följa ett ställe så då har det fått bli reddit. Det finns flera spelledare som kört uppemot hundra eller mer sittningar med Whitehack, så du kan antagligen få väldigt bra advice om du frågar dem!

Allt gott,

Christian
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Sen till festen men …

Mitt förslag är att du istället kör Fever Swamp eller slår ihop denna modul med Marsklandet:

[url]https://www.melsonia.com/fever-swamp-6-p.asp[/URL]

Hardcover, otroligt snygg som du ser här samt en genomgång:

[url]https://www.youtube.com/watch?v=0br167Of0Xk[/URL]

En bättre genomgång, hur en spelleder i träsk osv nedan (finns som podcast med):

[url]https://www.youtube.com/watch?v=qhkZbOqd9vE&list=PL26DVDSsqVz4ZvbBZ4vuDQ4_Gz_oG7SQv&index=34&t=0s[/URL]

Precis som jag verkar du fastnat vid vilka OSR-regler att spela med, själv var jag inne på Whitehack (iom mer abstrakt) men det föll tillslut på Svärd och Svartkonst. Fria Ligan har löjlig rea SoS nu, 98kr (annars typ 349) samt frakt på 69kr. Men om inte annat, strunt i OSR och kör Solar System, det är ju trots allt bäst.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Oj -- trådnecro! Jag tror Nässe är på väg att köra en egenskriven kampanj nu, och sist jag hörde var det med Whitehack. Men för den som läser tråden kan det ju vara kul att veta att det faktiskt har släppts något till Longwinter nu, tror jag!

Allt gott,

Christian
 
Top