Westmarch-liknande spelande i stadsbaserade spel som t.ex. Noir?

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag har själv noll erfarenhet av spelande där man har en större grupp spelare för en kampanj, men konstellationen för de specifika spelomgångarna ändras från spelsession till session. Så, jag vill gärna höra vad ni andra har att säga i ämnet. :)

Från vad jag har förstått av Westmarch-baserade kampanjer så har man oftast en plats som spelarna utgår från, och sedan beger sig rollpersonerna för de spelare som var närvarande sig ut och äventyrar. Nästa spelsession så blir det en ny konstellation baserat på vilka som är med den gången.

I Noir där det mesta, om inte allt, äventyrande utspelas i samma storstad, kan det räcka med att vara ett kvarter bort och inte veta om vad de andra råkar ut för. Så att förklara varför en rollperson inte är närvarande, eller hur de blir inblandade igen, borde vara hyfsat lätt. Avsaknaden av mobiltelefoner ger också en rätt bra förklaring till varför en rollperson inte kan fås tag på, när rollpersonerna för de närvarande spelarna skulle vilja har tag på någon.

Vad jag också förstått hade spelarna i den ursprungliga Westmarch-kampanjen egna och olika drivkrafter och mål, men de drivkrafterna och målen var antagligen rätt annorlunda än drivkrafter och mål i en stad som Sandukar. Men, det kanske är ett större överlapp än jag tror? Men i ett rollspel som Noir kanske det behövs lite mer uttalande saker för att det inte skall bli en hög helt separata singelspelarkamjaner?

Så, vilka erfarenheter eller tankar har ni andra? Hur skulle man kunna få det att fungera bra? Vad kanske inte funkar lika bra, och problem att tänka på?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Självklart! Tips är att spana in ett av de senaste avsnitten av Grognard Files där de talar om Gangbusters, en intervju med någon person där som spelledde Gangbusters massa på 80-talet, och gjorde det i samma stad, med massa olika grupper, några var snutar, några var gangsters, andra var privatdeckare kanske, osv. Sen på med en kalender (se bara Dungeon Master’s Guide (page 37), Gary Gygax), fråga var snutarna patrullerar 7:e november, nästa spelmöte, vad gör alla gangsters 7:e november? Wa? Rånar ni banken, precis där, där är ju snutarna nu, klipp till nästa spelmöte med både snutar och gangsters på plats! Stöter de inte samman med varandra så blir det separata skeenden men vars konsekvenser matar in i de olika gruppernas spelande.

Själv ska jag SL:a Classic Traveller i morgon och bestämde att bästa sättet för mig att göra det på är just att plocka samma värld, samma kalender, låta skeenden från det jag spellett och skrivit om på forumet existera och påverka saker, allt är i samma värld, allt matar information till varandra, ger upphov till nya rykten, ger upphov till självklara svar. Slår jag 2d6 nobles som slumpmöte är det troligt att det är några som flytt från revolutionen på Nidzica? Är det troligt att de är betydligt tyngre beväpnade på grund av oron efter revolutionen där? osv. Det blir helt enkelt det universum jag kommer spelledare Traveller i och låta universum och karaktärer samverka, ibland påverkar vissa karaktärer utvecklingen (som revolutionen på Nidzica som kanske inte fallit ut som den gjorde utan Ragtag Incs inblandning, även om den mestadels handlade om egen vinning och inget politiskt) och ibland kommer utvecklingen drabba samman med vissa karaktärer och tvinga dem reagera på det istället.

Tips är ju högst personliga och hur just jag gillar att köra sådant här. Men, det skulle nog vara att inte rädas separata singelspelarkampanjer, utan istället se det som en feature. Klipp mellan olika karaktärer, visa upp under spelmöte hur saker från en karaktärs berättelse förs över in i nästa karaktärs berättelse? Konsekvenserna från en karaktärs handlingar ger upphov till svallvågor i en annans scener. Osv. Men också, se till att ha något eget förberett i bakgrunden, även om karaktär 1 vill råna en bank och karaktär 2 ta fast en mördare, så har du förberett hur arbetarna på fabrik x kommer försöka ta kontrollen över industrin och vad detta kommer få för konsekvenser i industrikvarteren. Kanske länka samman dem? Mördaren tar skydd på industrin också? Är släkt med någon på industrin? Banken som rånas är banken som ansvarar för att lönerna till arbetarna betalas ut vilket trissar upp en redan rätt allvarlig konflikt? Sådana små kopplingar kan vara intressanta om de inte överanvänds så allt är sammankopplat med allt.

Alexandrian har väl skrivit Open Table Manifesto, värt att läsa: https://thealexandrian.net/wordpress/38643/roleplaying-games/open-table-manifesto

Jeffro's Space Gaming Blog har skrivit lite om tidsaspekten och gamla d&d I Fifty Years of Fantasy Gaming and You Still Don’t Get It, vilket även om en inte nyttjar detta rakt av knyter in i tänket (och kanske det som jag tycker vore extremt intressant om osr-folket utforskade mer): https://jeffro.wordpress.com/2021/04/17/fifty-years-of-fantasy-gaming-and-you-still-dont-get-it/
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Hm... Att alla skriver i förväg vad deras rollpersoner planerar att göra för dagen/kalenderperioden låter som ett möjligt sätt att hantera det. Så kanske någon form av hybrid mellan "forumspel" och att sitta vid spelbordet/över gruppsamtal.

Singelspelarkampanjer som korsas, flätas ihop, och påverkar varandra fungerar nog för mig. Det är mer så det inte blir att de inte ens berör varandra mer än att de kanske ser en lite notis i tidningen någon gång. Men om de korsar varandra så blir det också en PvP-fråga som måste hanteras. 😅

Har man spelare som gillar att lyssna lite på vad de andra hittar på, även då deras egna rollperson inte är på plats, så kan det också funka.

Samt hur man skall hantera hemligheter mellan spelarna. Kanske en blandning av hemliga hemligheter och öppna hemligheter.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
Minns jag det rätt var det nog inte så mycket att de sa till i förväg så mycket som att det kanske var avslutande frågan på ett spelmöte, var patrullerar ni nästa vecka? Och sen insikten att shit, de här planerar ju att slå till mot banken, samma vecka.... Men minns inte exakt. Men PvP, helt klart om en spelar så olika sidor med olika agendor. :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag tänker också lite på situationen där någon spelare bara är med sporadiskt (eller är frånvarande sporadiskt) och därmed kan flagga lite på vad deras rollperson håller på med under tiden. :)
 
Top